تبیان، دستیار زندگی
داستان نبود اعتبارات و تعطیلی فعالیت های قرآنی یک نهاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان نبود اعتبارات و تعطیلی فعالیت‌های قرآنی یک نهاد

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، جامعه قرآنی پیشکسوتان نیروهای مسلح یا پیشکسوتان دفاع مقدس، جامعه ای بود که چند سال قبل و با هدف گرد هم آمدن پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح و ارتقاء فعالیت های قرآنی این قشر از جامعه شکل گرفت، تا شاید پیشکسوتان نیروهای مسلح که سال ها از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده بودند را این بار گرد کلام وحی گرد هم آورد.
حالا و پس از چند سال فعالیت این جامعه و در حالی که در برخی استان های کشور شعباتی از آن در حال راه اندازی و فعالیت های آن در حال اوجگیری بود به یکباره و به دلیل آنچه که کمبود بودجه عنوان شده، تعطیل شده است.
برای صحت و سقم ماجرا و دلایل تعطیلی این مجموعه گفت وگویی با عباس سلیمی، رئیس هیئت مدیره مجمع پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح داشته ایم که در ادامه آمده است.
عباس سلیمی، در گفت وگو با ایکنا در مورد تعطیلی فعالیت جامعه پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح، که اخیراً اتفاق افتاده است، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فرهنگی در جامعه بحث عدم انسجام سازماندهی فرهنگی است. گفت: البته قصد اظهارنظر در مورد تمامی مقولات را ندارم و نمی خواهم آن را به همه چیز تسری دهم اما در مورد مسائل قرآنی، این تشتت متاسفانه وجود داشته است و به تدریج بیشتر نیز می شود.
وی افزود: در زمینه بحث جامعه پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح هم خارج از این شرایط متشتت نیست، سال ها قبل در دورانی که سردار رحیمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بودند دوستانی از معاونان ایشان علاقه مند بودند که جامعه بازنشستگان نیروهای مسلح که آمار قابل توجه چند صد هزار نفری دارد یک حرکت قرآنی منسجم انجام دهند.
سلیمی بیان کرد: بعد از برگزاری جلسات متعدد قرار بر این شد تا این انجمن فعالیت خود را آغاز و با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد، اوایل هم به این صورت بود، این حرکت ادامه پیدا کرد و دو همایش با قدرت تمام برگزار شد، در این همایش ها تعدادی از پیشکسوتان قرآنی کشور گرد هم آمدند و به همت مؤسسه «سروش منزلت» که کارهای فرهنگی بسیار وسیعی را انجام می دادند قرار شد برنامه ریزی برای ترویج فرهنگ و معارف قرآن در بین پرسنل بازنشسته نیروهای مسلح و خانواده های آنها آغاز شود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان عنوان کرد: برای این کار جلسات متعددی برگزار شد، در یکی از همایش ها که در مشهد مقدس برگزار شد، در حاشیه همان همایش نیز نمایشگاهی از آثار هنرمندان قرآنی نیروهای مسلح برپا شد. همچنین در حاشیه آن همایش و بر اساس انتخاباتی که خود کارکنان بازنشسته قرآنی نیروهای مسلح برگزار کردند، برخی افراد را به عنوان اعضاء هیئت مدیره انجمن قرآنی نیروهای مسلح انتخاب کردند که اعضای مشخص و نام آوری داشت.
سلیمی یادآور شد: پس از انتخابات احکام مشخصی برای اعضا صادر شد که یکی از احکام نیز برای بنده بود، جلسات مختلف شروع شد، به یک باره به بهانه کمبود اعتبارات و بودجه، مؤسسه سروش منزلت را تقریباً تعطیل کردند. در عین حال زمانی که دیده شد یک طرفه این کار صورت گرفته است و برخورد نامناسب بوده است، نامه اعتراض آمیزی به یکی از مسئولان وقت سازمان مربوطه نوشتم و اعتراض کردم که با چه حقی با شخصیت پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح بازی می کنید، اینها به اعتبار هدایت های شما قرآنی نشده اند بلکه قبل از انقلاب جلسه دار قرآن بوده و کاری هم با سازمان دهی و نیازی به بوجه و حمایت هیچ دستگاهی نداشته و ندارند.
وی افزود: در آن اعتراض مراتب نارضایتی پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح به اطلاع رسیده شد و من نیز استعفای خودم را تقدیم کردم، این نامه را به شخص وزیر و مسئول عقیدتی و سیاسی سازمان مربوطه نیز تقدیم کردم، ابتداعاً برخی ها از این نامه ناراحت شدند که آن نیز ناشی از روحیات غیرمنعطف آقایان است که فکر می کنند اگر در جایی صاحب منصب شدند حق حیات و زندگی افراد در ید آنها است، در حالی که اگر بخواهند فاقد شرح صدر و سعه صدر باشند بهتر است مدیریت در برخی از سازمان ها را نپذیرند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: بعد از مدتی مجدد صحبت از راه اندازی مجدد شد و اعلام کردند که کار قرآن را نباید تعطیل کرد و حرف هایی از این دست زده شد، به بنده نیز گفته شد که همکاری را از سر بگیرم، به همه افرادی که عضو انجمن بودند گفتم که حرف های این آقایان قابل اعتماد نیست اما برای اینکه بهانه ای نداشته باشند همکاری را ادامه می دهم اما قطعاً امیدی به ادامه این حرکت نداشتم.
سلیمی افزود: جلسات متعدد دیگری نیز تشکیل و برنامه های خوبی نیز انجام شد، حمایت ها نیز مطلوب بود و یکی از برنامه های خوب آن تشکیل حلقات نور در سراسر کشور بود که بازنشستگان پیشکسوت قرآنی نیروهای مسلح جلسات پر از معنویت بسیار زیادی را تشکیل دادند. برنامه ها به خوبی پیش می رفت و حتی صحبت از اجرای برنامه های بسیار کلان بود که دفعتاً خبر از تعطیل شدن فعالیت ها داده شد.
وی تصریح کرد: چندی قبل دفعتاً گفته شد که به دلیل نبود بودجه دستور رسیده است تا فعالیت ها تعطیل شود، حقیقتاً من نیز قصد اطلاع رسانی نداشتم چرا که معتقد بودم به احترام قرآن باید تحمل کرد اما آقایان مسئول نشان دادند که برای آنها کار قرآنی در سطح بازنشستگان نیروهای مسلح هیچ اهمیتی ندارد. واقعاً برای آنها در اولویت نیست و من این را با قاطعیت اعلام می کنم که اگر اولویتی قائل بودند چنین برخوردی نداشتند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اذعان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند، «تعجب می کنم از افرادی که در مورد خورد و خوراک شکم خود فکر و اندیشه می کنند، چطور این افراد در مورد غذای روح خودشان برنامه ریزی نمی کنند». گرچه ما در مقطعی بودیم که به بهانه تحریم به مشکلات اقتصادی خورده بودیم، آقایان مسئول می توانستند در کنار بودجه هایی که دارند با یک تواضع و تعادل فعالیت ها را ادامه دهند.
سلیمی عنوان کرد: اگر قرآن ردیف اول مسائل ضروری را از نظر آنها ندارد می توانست در 10 یا 20 اولویت اصلی آنها باشد اما به تعطیلی کشیده نشود، اشتباه بزرگ آقایان در این رابطه صورت گرفت، اگرچه من فکر می کنم دوستانی که با وجود سختی ها و محدودیت ها وقت گذاشته و کار کرده اند دیگر اعتمادی به مسئولان مربوطه ندارند که بخواهند کاری را انجام دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که احتمال از سرگیری فعالیت این مجموعه در آینده وجود دارد یا خیر، گفت: اقدامات آقایان مسئول جایی برای اعتماد باقی نگذاشته است اما از آنجا که نفس ناامیدی را محکوم می کنیم و همیشه با امید تا پایان عمر زندگی خواهیم کرد، امیدواریم این دوستان از خواب عفلت بیدار شوند و بدانند تمام این ناهنجاری و نابسامانی های اجتماعی و مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... ناشی از این است که از فرهنگ قرآن به عنوان کتاب انسان سازی فاصله گرفته ایم. امیدوارم بودجه حداقلی را برای فعالیت های قرآنی اختصاص دهند و فعالیت ها به روزهای اوج خود بازگردد.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .