تبیان، دستیار زندگی
در پیش نویس ارائه شده، برای آزار و اذیت و کشتن حیوانات ولگرد یا بی سرپرست جرایم و مجازاتی در نظر گرفته شده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریمه و مجازات برای حیوان آزاری

در پیش نویس ارائه شده، برای آزار و اذیت و کشتن حیوانات ولگرد یا بی سرپرست جرایم و مجازاتی در نظر گرفته شده است .

بخش حقوق تبیان
حیوان آزاری

فرهاد دبیری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این ماده واحده پس از تصویب در هیئت دولت بصورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد گفت : در پیش نویس ارائه شده، برای آزار و اذیت و کشتن حیوانات ولگرد یا بی سرپرست جرایم و مجازاتی در نظر گرفته شده است .
وی افزود : البته در صورتی که کشتن حیوان برای دفاع در برابر حیوان هار باشد، جریمه یا مجازاتی برای فرد در نظر گرفته نمی شود.
با بیان اینکه صاحب حیوانات خانگی مشخص است و غالبا به دلیل حمایت شخصی دچار آسیب نمی شوند، اظهار کرد: چالش اصلی کشور درباره حیوانات بی سرپرست یا ولگرد است که هیچ قانونی برای حمایت از آنها وجود ندارد.
دبیری ادامه داد: منظور از حیوانات بی سرپرست و ولگرد، گربه یا سگ های ولگرد هستند که غالبا نیز در شهرها به صورت رها شده زندگی می کنند .
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای به برخی حیوان آزاری های صورت گرفته طی سال های اخیر کرد و گفت: همین امر منجر  شد تا سازمان حفاظت محیط زیست به رغم عدم مسئولیت قانونی در خصوص حیوانات بی سرپرست یا ولگرد به دلیل حساسیت ها و مطالبه عمومی ، ماده واحده ای را به منظور سامان دادن وضعیت این حیوانات و جلوگیری از آزار و اذیت آن ها، تدوین و به هیات دولت ارائه کند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری ها هیچ اقدامی در خصوص معدوم سازی حیوانات بی سرپرست یا ولگرد انجام نمی دهند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این پیش نویس قید شده است که حیوانات وحشی که تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست هستند از شمول این ماده واحده خارج هستند و کماکان قانون قبلی در خصوص آن ها اجرا می شود.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تصویب این ماده واحده، خلاء قانونی در خصوص حمایت از حیوانات ولگرد یا بدون سرپرست از بین خواهد رفت، تصریح کرد: آئین نامه اجرایی این ماده واحده نیز ظرف مدت سه ماه باید به صورت مشترک از سوی وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه ، تدوین و به هیات دولت ارائه شود.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .