تبیان، دستیار زندگی
برجام توفیق مرحله ای و برآمده از مقاومت و ایستادگی ملت ماست. نگاه ها به برجام در حال حاضر نگاه به فرجامِ برجام است و عملکرد مجلس آینده و دولت در سال آتی نشان دهنده ی ثمره ی این توافق ملی خواهد بود. سوال: معادل انگلیسی واژه نفوذ چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر شیخ الوزرا درباره انتخابات آینده

برجام توفیق مرحله ای و برآمده از مقاومت و ایستادگی ملت ماست. نگاه ها به برجام در حال حاضر نگاه به فرجامِ برجام است و عملکرد مجلس آینده و دولت در سال آتی نشان دهنده ی ثمره ی این توافق ملی خواهد بود.

مصاحبه:آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
متکی

منوچهر متكی وزیر سابق امور خارجه در گفتگوی اختصاصی با تبیان گفت: تقریبا از زمان انتخابات  ریاست جمهوری سال 1392، طبق نظرسنجی هایی که صورت گرفت؛ افکار عمومی جامعه ایران دو مسئله را به عنوان اولویت خود برشمرند که عبارت اند از اقتصاد و سیاست خارجه. البته به اعتقاد من علاوه بر این دو، محور سومی نیز وجود دارد که من از آن تحت عنوان "حرکت سالم سازی اخلاقی" یاد می کنم و از الزامات جامعه کنونی ما محسوب می شود و مقام معظم رهبری نیز با نگاهی مدبرانه بر آن تاکید دارند و اگر این محور تحقق یابد، در واقع بخش عمده ای از دغدغه های اجتماعی ما رفع می شوند زیرا فضایی که مملو از شایعه و تخریب شخصیت باشد به طور قطع فضایی ناامن و مستعد مسموم سازی اذهان عمومی توسط معاندان نظام خواهد بود.

نگاه ها به برجام در حال حاضر نگاه به فرجامِ برجام است و عملکرد مجلس آینده و دولت در سال آتی نشان دهنده ی ثمره ی این توافق ملی خواهد بود

در این راستا نمایندگان مجلس آینده در تصویب قوانین و کمک رسانی به دولت، باید در راستای سالم سازی فضای جامعه قدمی بزرگ و هدفمند بردارند تا در ابعاد مختلف راه نفوذ را بر دشمنان جمهوری اسلامی بسته و برنامه های سلطه جویانه ی آنها را خنثی کنند.

منوچهر متکی با ۵ سال و ۴ ماه طولانی ترین سابقه وزارت را به خود اختصاص داده است و از این رو به وی لقب "شیخ الوزرا" را داده اند. از نظر وی توجه به اقتصاد مقاومتی و ساماندهی به حجم نقدینگی در جامعه باید از اولویت های مجلس آینده باشد. وی معتقد است : با توجه به فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) ، اقتصاد مقاومتی از اهمیت خاصی برخوردار است و مسئولین نظام ملزم به اجرایی شدن این مهم در ابعاد مختلف نظام هستند. توجه به اقتصاد مقاومتی نه برای عبور از بحران، بلکه در راستای مصون سازی اقتصاد کشور ضروری است و انتخابات آتی نقش بسزایی در تحقق آن دارد.
متکی با اشاره به واژه "نفوذ" (Influence) و روش جدید دشمنان در راستای سست سازی پایه های نظام گفت : "نفوذ" در قرآن کریم به معنای خنّاس و پنهان شونده می باشد یعنی همه جا ظاهر و پنهان می شود اما مردم از دیدن و ردیابی آن عاجزند. در واقع نفوذ به معنای کنونی ، یک پروژه محرمانه و ناپیدا است که به آرامی بنیان یک نظام را متزلزل می سازد تا در نهایت به فروپاشی حکومت مورد نظر، دست یابد. از این رو نفوذ به دو صورت می تواند یک نظام را از بین ببرد؛ اول محور عام ، که در آن فرهنگ یک جامعه مورد هدف قرار می گیرد (عامه مردم جامعه) و دوم : محور اختصاصی است که هدف آن مسئولین و رجال سیاسی یک کشور می باشند.

منوچهر متکی با ۵ سال و ۴ ماه طولانی ترین سابقه وزارت را به خود اختصاص داده است و از این رو به وی لقب "شیخ الوزرا" را داده اند

متکی در ادامه با اشاره به "استعمار نوین جهانی" گفت : امروزه دوره استعمار کهن، گذشته و استعمار نوین در حال عرض اندام در سطح جهان است ، دیگر نمی توان با کودتا و لشکرکِشی نظامی راه به جایی بُرد. در عصر حاضر کشورهای غربی با راه اندازی پروژه نفوذ بالاخص با نفوذ در باورهای مسئولین یک کشور و متقاعدسازی آنها و این که چگونه در امور خارجی، اقتصادی و ... عمل کنند به سهولت اهداف خود را به مرحله ی اجرا رسانده اند؛ پس باید توجه خاصی بر این مهم داشت زیرا اگر چنین نباشد ضربه سهمگینی بر پیکره نظام جمهوری اسلامی وارد خواهد شد که جبران آن بعضا غیرممکن است.
وی در انتها با نگاهی موشکافانه به مسئله ی برجام، خاطر نشان کرد : برجام توفیق مرحله ای و برآمده از مقاومت و ایستادگی ملت ماست. نگاه ها به برجام در حال حاضر نگاه به فرجامِ برجام است و عملکرد مجلس آینده و دولت در سال آتی نشان دهنده ی ثمره ی این توافق ملی خواهد بود. امیدوارم مسئولین با استعانت از چراغ راه روشن مقام معظم رهبری بتوانند در تحقق حقوق ملت ایران قدمی عظیم بردارند.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسانی رای می دهید؟(نظر سنجی)