تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به متن و حاشیه نخستین دوره مسابقات «شوق تلاوت»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به متن و حاشیه نخستین دوره مسابقات «شوق تلاوت»

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرحله نیمه‌نهایی نخستین دوره شوق تلاوت ویژه طرح ملی تلاوت طی روزهای 27، 28 و 29 بهمن‌ماه در مسجد امام حسن(ع) جزیره زیبای کیش با حضور بیش از 50 نفر از نخبگان قرآنی بین 10 تا 14 سال برگزار شد.

در این دوره از مسابقات نخبگانی از 7 استان خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، مرکزی، قزوین، اصفهان و مازندران حضور داشتند که پیش از این در دوره مقدماتی از میان حدود 400 نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته بودند.

این دوره از مسابقات در دو رشته تقلیدی و غیرتقلیدی برگزار شد که متسابقین در رشته‌های تقلیدی سبک‌های مصطفی اسماعیل، شحات انور، عبدالباسط و منشاوی با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

از ویژگی‌های بارز این دوره از مسابقات این بود که قاریان آیات انتخاب شده را باید به‌صورت حفظ قرائت می‌کردند و پس از قرائت آیات در بخش دیگری به سؤالات مربوط به مفاهیم همان آیات پاسخ می‌دادند. این سؤالات بر اساس جزوه‌ای از تفسیر قرآن استاد ابوالفضل بهرام‌پور تهیه شده بود.

هیئت‌ داوران این دوره از مسابقات را داوران مطرحی تشکیل می‌دادند. محمدجواد پناهی در رشته لحن، غلامرضا شاه‌میوه در رشته تجوید و امین پویا در رشته صوت، عملکرد قاریان را قضاوت می‌کردند.

مسابقات در سه نوبت برگزار شد. در روز اول قاریان در دو نوبت پیش از نماز مغرب و پس از نماز مغرب و در روز دوم در یک نوبت برگزار شد. عصر روز دوم نیز مراسم اختتامیه با حضور تنی چند از مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولانی از منطقه کیش از جمله امام جمعه، فرمانده نیروی انتظامی، معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد و نیز مردم متدین و علاقه‌مند کیش برگزار شد.

مهمان ویژه این مراسم مسئولانی از حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) بودند؛ با توجه به اینکه مرحله نهایی این مسابقات 18 اسفندماه در صحن مطهر حضرت ابوالفضل(ع) برگزار خواهد شد، مسئول دارالقرآن و نیز دو تن از خادمان این حرم با حضور در این مراسم به صورت نمادین دعوت‌نامه کربلا را به برگزیدگان اهدا کردند. همچنین هدایای ویژه‌ای از سوی این آستان مقدس به مسئولان اجرایی این مسابقات اهدا شد. حمل پرچم گنبد حرم منقش به نام «قمر بنی‌هاشم» توسط نخبگان قرآنی از جلوه‌های ویژه مراسم اختتامیه بود که موجب غافلگیری و شور و شعف مردم کیش شده بود.

این مراسم با معرفی برگزیدگان اولین دوره مسابقات شوق تلاوت به پایان رسید. برگزیدگانی که قرار بود 15 نفر باشند که در پایان به 19 نفر افزایش یافت. این 19 نفر در مرحله نهایی به صورت ویژه‌ای با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

به جرأت می‌توان گفت با توجه به حضور نوجوانان مشتاق و مستعد قرآنی در این مسابقات، این برنامه از جمله مهم‌ترین و حساس‌ترین مسابقات کشور محسوب می‌شود. هر چند مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه مهم‌ترین مسابقات قرآنی کشور محسوب می‌شود، اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که نخبگان قرآنی طرح ملی تلاوت دارند و فضایی برای نمایش استعدادها و توانمندی‌های خود یافته‌اند، نیاز به حمایت ویژه و برنامه‌ریزی جدی‌تری برای چنین برنامه‌ای نیاز بود، اما به نظر می‌رسید در حوزه ارتباط‌گیری و روابط عمومی و تلاش قابل توجهی برای انعکاس به موقع رویدادها، خبرها و شناساندن نخبگان قرآنی توسط رسانه‌ها صورت نگرفت.

هرچند گروه شوق تلاوت و گروه طرح ملی تلاوت در صفحه اجتماعی تلگرام فعال و پرانرژی تصاویر، مطالب و فیلم‌های خود را انعکاس می‌دادند و مسئولان ستادی، اجرایی و حتی متسابقان تلاش می‌کردند وقایع را به صورت آنی و لحظه‌ای به اطلاع یکدیگر که اکثرشان در یک جمع حضور داشتند، برسانند اما به نظر می‌رسید اگر برای انعکاس اخبار به یک رسانه تخصصی و ملی اعتماد می‌شد، ابعاد مختلف چنین رویداد مهمی فراگیرتر می‌شد و نیز افراد بیشتری از جزئیات شوق تلاوت که باید گام اول را استوارتر و متقن‌تر بردارد، مطلع می‌شدند.

هرچند ایجاد گروه شوق تلاوت در شبکه تلگرام اقدام لازمی بود، اما با توجه به اینکه اکثر اعضای این گروه در جریان رقابت‌ها هستند، آنچه می‌توانست تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، زمینه‌سازی برای انعکاس لحظه به لحظه مسابقات در رسانه دیگری باشد.

در ایام برگزاری حضور رسانه‌های محلی و یا شعب برخی رسانه‌ها به صورت محدود حضور داشتند. این حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه پررنگ‌تر بود.

خبرگزاری ایکنا بنا به رسالت ویژه‌ای که در انعکاس اخبارها و رویدادها و توجه به قاریان و نخبگان قرآنی کشور دارد و نیز اهمیت برنامه و درخواست مسئولان برگزارکننده مسابقات، یکی از خبرنگاران مرکزی خود را برای پوشش هرچه بهتر و شایسته این مسابقات به جزیره کیش راهی کرد.

با توجه به درخواست مسئولان اجرایی مسابقات انتظار می‌رفت، امکانات مناسبی برای خبرنگار اعزامی پیش‌بینی کنند، اما نه تنها امکانات مناسب نبود بلکه حداقل‌ها نیز برای استقبال از خبرنگار نیز پیش‌بینی نشده بود.

در حالی که مسابقات از 27 بهمن‌ماه با مراسم افتتاحیه، قرعه‌کشی و توجیه قاریان آغاز شده بود اما مسئولان اجرایی از خبرنگار ایکنا خواسته بودند بلیط هواپیمای خود را صبح روز 28 بهمن دریافت کند و تا ظهر در هتلی که متسابقان، قاریان و مسئولان ستادی و اجرایی حضور دارند، خود را معرفی کند.

این در حالی است که خبرنگار برای اطلاع دقیق از روند آماده‌سازی و برگزاری مسابقات از ابتداو حتی پیش از آغاز رسمی مسابقات به محل اعزام می‌شود تا در جریان ریزترین و جزئی‌ترین امور قرار گیرد.

در این روز علاوه بر مراسم مذکور، 7 تن از نخبگان قرآنی حاضر در شوق تلاوت به 7 مسجد کیش برای تلاوت اذان‌گاهی و اجرای اذان اعزام می‌شوند. همچنین به گفته دبیر اجرایی مسابقات شوق تلاوت، صبح روز 28 بهمن ماه نیز کارگاه‌های آموزشی طرح ملی تلاوت با حضور برخی مسئولان اجرایی و نخبگان این طرح در برخی مدارس کیش می‌روند که در این مراسم‌ها آنچه دیده نشد، حضور خبرنگاری بود که می‌توانست از حال و هوای قرآنی جزیره کیش گزارش‌های مناسبتری برود. هرچند خبرنگار اعزامی تلاش کرد از فرصت استفاده کرده و خبرهایی از دست رفته را از مسئولان مسابقات دریافت و با تأخیر روی خروجی ارسال کند.

ارسال با تأخیر اخبار و رویدادها در طول برگزاری مسابقه، اما همچنان ادامه داشت. زمانی که خبرنگار متوجه شد در محل برگزاری مسابقات خبری از رایانه و اینترنت نیست و تلاش برای دستیابی به یک سیستم برای ارسال اخبار بی‌نتیجه است. هرچند برخی اخبار این رویداد مهم قرآنی به صورت تلفنی به ایکنا مخابره شد، اما خبرهایی که قرار بود به صورت تفصیلی و یا شبانه ارسال شود نیاز به سیستم و اینترنت داشت که گویا مسئولان برگزارکننده اعتقادی به تجهیز خبرنگار در محل نداشت.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .