تبیان، دستیار زندگی
مداحان مراقب آسیب های حوزه مداحی باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مداحان مراقب آسیب های حوزه مداحی باشند

مداحان

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد در نشستی با اعضای کانون مداحان استان سمنان در شاهرود افزود: مداحان جوان می توانند با فراگیری لحن های ویژه، نغمه های موسیقی سنتی و سبک های مداحی بر تاثیرگذاری خود در جامعه بیافزایند.
وی با تاکید بر اهمیت رسالت مداحان در جامعه، گفت: این اهمیت ها سبب شد تا شناسایی ظرفیت های مداحی در کشور مد نظر سازمان تبلیغات اسلامی قرار گیرد که در نهایت منجر به تشکیل کانون مداحان در استان ها شد.
وی ادامه داد: کانون مداحان استان ها وظیفه آموزش، تغذیه فکری، حمایت، ظرفیت سنجی، نیاز سنجی و شناسایی استعدادهای جدید حوزه مدح را بر عهده دارند که به نوبه خود گامی موثر در راستای صنفی ساختن فعالیت های مداحان محسوب می شود.
روحانی نژاد افزود: امروز سازمان تبلیغات اسلامی در حد توان خود برای مداحان، شناسایی استعدادهای این حوزه، رفع مشکلات صنفی این قشر و تغذیه فکری آن ها تلاش هایی انجام داده است اما کمبود اعتبارات مشکلاتی را برای همه نهادهای فرهنگی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه مداحان نقش ویژه ای در جامعه دارند، ادامه داد: مداحان و شعرای آئینی به واسطه در اختیار داشتن تریبون و مخاطب می توانند تاثیر بسزایی در اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی ایفا کنند اما در این بین نباید از نقش شعرای آئینی غافل بود.
روحانی نژاد با بیان اینکه امروز مداحی دستخوش تغییرات فراوانی شده است، افزود: مداحان باید توجه داشته باشند که تولیداتشان می بایست خدایی باشد و خاستگاه نغمه هایشان حب اهل بیت(ع) قرار بگیرد تا بتوانند در دل مردم تاثیرگذار بوده و در کارشان موفق باشند.
وی گفت: همچنین با وجود هجمه های سنگین دشمنان در جبهه های فرهنگی مداحان می بایست با علم روز و مطالعه کتب، مقالات، جزوات و گوش فرا دادن به توصیه های اساتید فن، در این زمینه آمادگی لازم را برای مقابله با هجمه دشمنان داشته باشند.
وی درباره سطح بندی مداحان نیز توضیح داد: این امر از جمله برنامه های شاخصی است که سازمان تبلیغات اسلامی برای ساماندهی مداحان و شعرای آئینی کشور مد نظر دارد که ملاک اصلی آن تولید محتوای فرهنگی، دینی و تاثیرگذاری بر جامعه در کنار تسلط به مداحی و هنر شعر آئینی است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به رسمیت یافتن مداحی در جامعه طی دهه گذشته، گفت: امروز دو اتفاق عمده درباره مداحی رخ داده است که این هنر را به جایگاهی قابل عرضه در جامعه رسانده است .
وی به رسمیت شناختن تاثیر مداحان توسط دولت ها، مسئولان و نهاد های فرهنگی و هدایت، ساماندهی و رتبه بندی مداحان را اتفاقات مهم این حوزه خواند که می تواند بر فعالیت های صنفی مداحان نقشی بسزا داشته باشد.
وی یکی از ماموریت های سازمان تبلیغات اسلامی را نظارت بر گروه های تاثیرگذار جامعه مانند مداحان دانست و افزود: این سازمان با اساسنامه ای پا به میدان گذاشته که توسط ولی فقیه تدوین شده است.
روحانی نژاد گفت:اهمیت و جایگاه سازمان تبلیغات اسلامی به نحوی است که می تواند در اشاعه فرهنگ دینی تاثیرات بسزایی داشته باشد که مداحان و شعرای آئینی نیز جزئی از این مجموعه هستند.
دراین نشست 40نفر از اعضای کانون مداحان استان سمنان حضور داشتند.
6167


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .