تبیان، دستیار زندگی
تولید علم و ارائه فکر به جامعه از وظیفه های حوزه های علمیه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید علم و ارائه فکر به جامعه از وظیفه های حوزه های علمیه است

حوزه های علمیه

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در همایش ملی کتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم ابراز داشت: اگر دینداری، خداشناسی و عقیده راسخ در جامعه است به دلیل تولید اندیشه و فکر سالم در کتاب ها بوده است و فلسفه برگزاری این گونه همایش ها چون کتاب سال حوزه، تکیه بر نقش کتاب در تعالی جامعه است.
وی گفت: با برگزاری این گونه همایش ها باید به گسترش بعد فرهنگی کشور بیفزاییم، سطح آگاهی شخصیت های فرزانه حوزه را بالا ببریم تا برترین اثرها معرفی شوند تا بتوانیم با محققان، مولفان و تولید کنندگان علمی ارتباط برقرار کنیم چرا که به باور ما صاحبان آثار و اصحاب قلم از رزمندگان جبهه فرهنگی محسوب می شوند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: جایگاه حوزویان درتولید دانش دینی با برگزاری چنین همایش هایی مطرح می شود و در ایران و در سطح جهان هر ساله جشنواره هایی برای معرفی کتاب های مختلف برگزار می شود و حوزه نمی تواند از کنار مسائل بین المللی به صورت بی تفاوت بگذرد.
وی بیان داشت: با برگزاری این گونه همایش ها باید روحیه پژوهش را تقویت کنیم و اگر مقایسه ای بین جهت گیری پژوهش داشته باشیم سمت گیری آموزش بیشتر از پژوهش است و برگزاری همایش کتاب سال حوزه می تواند روحیه پژوهش را به خصوص برای نسل جوان حوزه تقویت کرده و نویسندگان برتر معرفی شوند.
وی افزود: درسایه برگزاری این همایش ها فرهنگ پژوهش و نگارش استاندارد سازی می شود و امروز پژوهش انجام می شود ولی درحد استاندارد لازم نیست و کسانی که در کتاب سال حوزه برتر اعلام می شوند نشان از آن دارد که ضابطه و درجه بندی برای پژوهشگران وجود دارد.
آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: امسال وضعیت حوزه در رابطه با کتاب از سال گذشته از نظر کمی بهتر است و در سال گذشته 780 کتاب در همایش کتاب سال حوزه حضور داشت و امسال 838 کتاب در همایش ارائه شده اند.
وی بیان داشت: مرکزهای پژوهشی نباید دچار موازی کاری و تکرار شوند و این در حالی است که امروزکار پژوهش روان شده است و درگذشته یک محقق به سختی به منابع پژوهشی دسترسی پیدا می کرد.
همایش کتاب سال حوزه با هدف معرفی تولیدات علمی حوزه های علمیه که درسال 93 به چاپ رسیده اند برگزار شد و در پایان آن با حضور برگزیدگان از آثار حائز شرایط، تقدیر به عمل آمد.
در این دوره از همایش، در مجموع 911 عنوان اثر در قالب تک جلد یا مجموعه کتاب به جشنواره رسیده که از این تعداد 838 اثر در قالب کتاب و 73 اثر در قالب پایان نامه ارائه شده است. ک/3
7408/ 6133/ 1596


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .