تبیان، دستیار زندگی
هر فرد سالم می تواند تا یك هفته بدون غذا زندگی كند، اما بدون آب حداكثر تا 24 ساعت زنده خواهد بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا می توانید آب بنوشید

نگاهی به ضرورت نوشیدن آب در گرمای طاقت فرسای تابستان

هر فرد سالم می تواند تا یك هفته بدون غذا زندگی كند، اما بدون آب حداكثر تا 24 ساعت زنده خواهد بود.

گرچه در فصول مختلف سال، نوشیدن آب برای حفظ سلامتی توصیه می شود، اما در فصل تابستان به دلیل افزایش دما و تعرق، نیاز بدن به نوشیدن آب افزایش می یابد.

در این مقاله به توضیح دلایل و میزان نیاز بدن به آب می پردازیم.

نوشیدن آب

آب، نوشیدنی بی جایگزین

متخصصان تغذیه معتقدند 80 درصد مردم همواره دچار كم آبی یا بی آبی مفرط هستند، اما از این موضوع اطلاع ندارند. نوشیدن نوشیدنی های مختلف چون قهوه، چای، انواع آبمیوه، نوشابه و ...گرچه به ظاهر مفید است، اما پاسخگوی نیاز بدن به كمبود آب نیست.

نوشیدنی های مختلف به ویژه نوشیدنی های حاوی كافئین مثل چای و قهوه، نه تنها نیاز شخص را برآورده نمی كند، بلكه باعث افزایش تشنگی می شوند. متخصصان، تغذیه آب را نوشیدنی بی جایگزین می دانند و معتقدند تنها، نوشیدن آب كمبود بدن را جبران می كند. از سوی دیگر 83 درصد از حجم خون، 75 درصد از بافت ماهیچه ها، 74 درصد از بافت مغز و 22 درصد از بافت استخوانی را آب تشكیل می دهد.

هضم و جذب غذا، جذب ویتامین ها و تسهیل عمل گوارش، با نوشیدن آب امكان پذیر می شود. از سوی دیگر نوشیدن آب، مانع از تشكیل سنگ كلیه و كیسه صفرا شده و از سمی شدن بافت ها به ویژه بافت های فعال در زمینه دفع مواد زاید جلوگیری می كند.

گرچه بعضی معتقدند مصرف فیبر بیش از نوشیدن آب، به هضم و جذب غذا كمك می كند، اما مصرف فیبر به تنهایی پاسخگو نبوده و باعث هضم و جذب غذا نمی شود، در حقیقت بدون آب، مواد غذایی بسیار ضروری، حتی فیبر و سایر مواد خوراكی به موادی بی مصرف تبدیل می شوند.

متخصصان تغذیه توصیه می كنند با احساس اولین علایم كم آبی به سرعت آب بنوشید، چرا كه كم آبی باعث افزایش غلظت خون شده و گردش خون را دچار اشكال می كند. با كاهش میزان آب بدن، نه تنها گردش خون مختل می شود، بلكه فعالیت مغز نیز كند شده و تمركز حواس كاهش می یابد. به دنبال این مسایل عوارضی چون سرگیجه، بی حالی و در نهایت غش به انسان دست می دهد.

آب، داروی معجزه گر

آب خالص و سالم- زمانی كه هیچ افزودنی به آن افزوده نشده- «داروی معجزه گر» لقب گرفته است. نیاز روزانه بدن به آب خالص برابر 8 لیوان در روز است. نوشیدن آب، دارای فواید مثبتی به این شرح است:

* افزایش انرژی بدن؛

* افزایش فعالیت مغز و فعالیت فیزیكی؛

* دفع سموم بدن و تركیبات مضر ناشی از متابولیسم؛

* جلوگیری از ابتلا به سنگ كلیه؛

* حفظ لطافت، شادابی و زیبایی پوست؛

*كاهش وزن بدن؛

* كاهش دمای بدن به ویژه در فصل گرما؛

* جلوگیری از سردرد، سرگیجه و شوك ناشی از كم آبی یا بی آبی به ویژه در فصل گرما؛

* هضم و جذب سریع غذا؛

* پایداری وضعیت تعادل الكترولیت های بدن

نوشیدن آب و سلامت قلب

پزشكان و متخصصان تغذیه با مطالعه بیش از 20 هزار فرد سالم 38 تا 100 ساله و به مدت 6 سال، دریافتند افرادی كه روزانه بیش از 5 لیوان آب می نوشند، 41 درصد كمتر از افرادی كه كمتر از این میزان آب می نوشند، به بیماری های قلبی- عروقی، به ویژه حملات قلبی دچار می شوند. این تأثیر در مردان بیش از زنان مشاهده شده است. پزشكان معتقدند با نوشیدن آب، غلظت خون در حد متعادل باقی می ماند و مشكلاتی چون لخته شدن خون به جهت افزایش غلظت خون كه عاملی در بروز سكته قلبی است، بروز نمی كند.

نوشیدن آب و كاهش وزن بدن

آب یكی از تسهیل كننده های هضم و جذب غذاست. بنابراین نوشیدن آب یكی از بهترین شیوه های كاهش و كنترل وزن است.

دكتر باتمانقلیچ، پژوهشگر ایرانی معتقد است: «در اغلب موارد احساس گرسنگی، احساس نیاز به آب است، نه غذا. از این رو با نوشیدن آب، احساس گرسنگی كاذب به سرعت برطرف می شود.»

زمانی كه بدن با كمبود آب روبه رو می شود، چربی ها به جای شركت در متابولیسم در بدن ذخیره می شوند و به این ترتیب شخص دچار افزایش وزن می شود. از این رو با مصرف آب به مقدار كافی، چربی ها در متابولیسم بدن وارد شده و مشكل اضافه وزن برطرف می شود.

آب، نیازی ویژه

آب به طور ویژه برای زنان باردار و مادرانی كه به فرزندشان شیر می دهند، ورزشكاران به ویژه ورزشكاران حرفه ای ضروری است.

در ورزشكاران، نوشیدن آب باعث كاهش غلظت خون و جلوگیری از حملات قلبی، كاهش دمای بدن و جبران دفع آب از طریق تعرق می شود.

در افرادی كه سابقه بیماری كلیه دارند، روزانه مصرف 10 لیوان آب توصیه می شود.

در افراد مبتلا به حساسیت به ویژه حساسیت های دستگاه تنفسی (ریه ها و گلو) نوشیدن آب ضروری است، چرا كه خشكی دستگاه تنفسی، عاملی جهت تشدید حساسیت دستگاه تنفسی است. از سوی دیگر آلودگی هوا عاملی جهت تشدید عوارض حساسیت های دستگاه تنفسی است كه نوشیدن آب از جایگزینی ذرات آلوده در مجرای تنفسی جلوگیری می کند، در نتیجه عوارض ناشی از حساسیت تخفیف می یابد یا كاملاً از بین می رود.

كاهش مصرف آب، بدن را در مقابل حمله ویروس ها ضعیف می كند. نوشیدن آب سیستم ایمنی بدن را تقویت و فعال می كند. از این رو افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن، بیش از سایری افراد نیاز به نوشیدن آب دارند. افراد سالم نیز با نوشیدن آب، سیستم ایمنی خود را همیشه فعال نگه داشته و خود را در برابر ابتلا به بیماری ها مصون می كنند.

آب به ترمیم بافت ها نیز كمك شایانی می كند، بنابراین نوشیدن آب به ترمیم بافت های آسیب دیده نیز كمك می كند.

چگونه نوشیدن آب را به خاطر بسپاریم؟

بی تردید مشغله ی كاری، مانع از به خاطر سپردن نكات مهم می شود، اما برای آن كه نوشیدن آب را فراموش نكنیم، باید به چند نكته توجه كنیم:

* صبح هنگام برخاستن از خواب، اولین لیوان آب را بنوشید. نوشیدن آب نه تنها تشنگی شما را برطرف می كند، بلكه به دفع سریع تركیبات نامناسب ناشی از متابولیسم در طول شب نیز كمك می كند. از این رو بلافاصله پس از برخاستن از خواب یك تا دو لیوان آب بنوشید.

* در بین روز به جای نوشیدن چای یا قهوه كه خود باعث افزایش تشنگی می شوند، آب بنوشید.

* پس از صرف ناهار حتماً یك لیوان آب بنوشید. این مسأله به هضم و جذب سریع و مفید غذا كمك می كند.

* به هیچ وجه صبر نكنید تا تشنه شده و سپس آب بنوشید؛ چرا كه زمانی كه احساس تشنگی می كنید، بدن در وضعیت بحرانی و بی آبی مفرط قرار گرفته است. از این رو پیش از تشنه شدن آب بنوشید.

* بعد از ظهر در فاصله بین ناهار تا هنگام خواب، حداقل 3 لیوان آب را فراموش نكنید.

* در فصل تابستان، حتماً یك بطری كوچك آب به همراه داشته باشید وهر چند وقت یک بار جرعه ای هم آب بنوشید.

* سعی كنید به تدریج آب و آبمیوه طبیعی را جایگزین چای، قهوه، نسكافه و انواع نوشابه های مصنوعی كنید.

در پایان اینكه به عقیده متخصصان تغذیه، بهترین نوشیدنی، آب خالص است. آب خالص همان آب لوله كشی شهری است. متخصصان به هیچ وجه، نوشیدن «آب معدنی» را توصیه نمی كنند. سلامت باشید.

مترجم: مهتاب. ص. خسرو شاهی

منبع: www.betterway health.com

*مطالب مرتبط:

فواید مصرف آب و مایعات

آب، اکسیر حیات

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

کم آبی؛ خطری در تابستان

برای جلوگیری از بروز کم آبی ، چه مقدار آب و مایعات نیاز داریم؟

روزانه دو لیتر مایعات بنوشید

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نكنید

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

نیاز به آب و املاح در ورزشكاران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.