تبیان، دستیار زندگی
تحریم و نرخ دلار بهانه بود؛ مقصود خودروسازان فقط تشویق و تهییج مردم برای خرید عجولانه خودرو بود. حالا اما دست شما برای خرید بی هیاهو باز است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی جابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا برای نوروز 95 خودرو بخریم؟

تحریم و نرخ دلار بهانه بود؛ مقصود خودروسازان فقط تشویق و تهییج مردم برای خرید عجولانه خودرو بود. حالا اما دست شما برای خرید بی هیاهو باز است.

مهدی جابری-بخش اقتصاد تبیان
خودرو

هر سال با فرا رسیدن نوروز برخی خانواده ها دچار احساس نیاز برای خرید خودرو می شوند و هرچند 10 یا 20 سال قبل بازار اتوبوس های بین شهری برای ترددهای نوروزی داغ بود، به مرور زمان از آن حرارت کاسته شد و مردم ترجیح دادند که نیاز تازه ای را به زندگی خود اضافه کنند.
خریدن یا نخریدن خودرو یکی از سوالات ثابت و همیشگی مردم در روزهای منتهی به نوروز بوده است. امسال اما هم سوال ها کمتر است و هم هجمه های تبلیغاتی و اجباری؛ نوروز 95 در حالی فرا می رسد که خبری از سبقت خودروسازها از یکدیگر برای پیش فروش یا فروش خودرو به مردم نیست، چراکه آنها پیش از این توانستند با ایجاد بمب خبری، خودروهای بی مشتری و خوابیده در انبارشان را ناگهان به فروش برسانند.

حذف بهانه تحریم

بازار خودرو این روزها آرام است و تفاوت فاحشی بین نرخ های قبل و بعد از نوروز ایجاد نخواهد شد، چراکه کلاهی که نوروز هر سال بر سر خریداران خودرو می رفت، امسال در نیمه پاییز رفته است و این بازار اکنون فاقد کلاه گشاد است

سال های گذشته بر خلاف امسال، از چند ماه مانده به نوروز شاهد تبلیغات سنگین شرکت های خودرو برای فروش و پیش فروش خودرو با قوانین و مقررات یکسویه بودیم! یعنی مقررات و شرایطی که در نهایت فقط منجر به فروش خودرو می شد و دست مشتریان برای تعیین شرط و  انتخاب دلخواه در مراحل مختلف عقد قرارداد و خرید خودرو تقریبا بسته بود.
تحریم، افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات از جمله بهانه های خودروسازان برای تحمیل شرایط خود به مردم بود. آنها همچنین با همین بهانه ها توانستند قیمت های بالا در فروش و پیش فروش خودرو را توجیه کنند و اگر رسانه ها و مردم به آن قیمت ها معترض می شدند، پاسخشان یکی از گزینه های "تحریم" یا "نرخ دلار" بود!
امسال اما بهانه "تحریم" هم از دست دولت خارج شده است و هم خودروسازان امکان بهانه تراشی و یکه تازی در آستانه نوروز 95 را ندارند. اگر شما قصد خرید خودرو دارید، برخلاف سال های گذشته، امسال می توانید بیشتر فکر کنید و در آرامش و آسایش برای خریدن یا نخریدن خودرو تصمیم بگیرید، چرا که خودروسازها در سکوتی به سر می برند که به نفع بازار، مردم و اقتصاد کشور است!

کلاهی که امسال زودتر گذاشته شد!

البته علت اصلی سکوت فعلی خودروسازان را باید در جنجال آنها در طرح فروش اقساطی جستجو کرد. آنها به گفته خودشان توانستند انبارهایشان را از خودرو خالی کنند و بسیاری از مردمی که معمولا در آستانه نوروز مجبور به تصمیم عجولانه برای خریدن یا نخریدن خودرو بودند، امسال اندکی زودتر با این اجبار مواجه شدند.
خودروسازان به خوبی می دانستند که با توجه به توافق هسته ای و رفع احتمالی بسیاری از تحریم ها، در نوروز 95 امکان جوسازی به سیاق سال های گذشته را ندارند و قطعا مردم بهانه های "تحریم و نرخ دلار" را نخواهند پذیرفت. بنابراین می توان گفت شرکت های خودروساز مثل همیشه بر افکار عمومی پیروز شدند و آخرین تیر را در مهر و آبان 94 با موفقیت به هدف زدند!
بازار خودرو این روزها آرام است و تفاوت فاحشی بین نرخ های قبل و بعد از نوروز ایجاد نخواهد شد، چراکه کلاهی که نوروز هر سال بر سر خریداران خودرو می رفت، امسال در نیمه پاییز رفته است و این بازار اکنون فاقد کلاه گشاد است. بنابراین با خیال راحت فکر کنید، قیمت خودروها را با کیفیت آنها مقایسه کنید، و اگر خرید خودرو یک ضرورت اساسی برای زندگی شما است تصمیم نهایی را بگیرید.

بازار آرام بعد از نوروز 95

امروز بسیاری از مردم به جای آنکه در اندیشه سفر نوروزی با خودروی شخصی باشند، دغدغه نان، پوشاک، آجیل و میوه عید را دارند. پس اگر شما پول اضافه ای دارید که از مدت ها قبل آن را پس انداز کرده اید، و البته اگر نیاز حیاتی دیگری ندارید، می توانید به گزینه خودرو فکر کنید

در سال های گذشته معمولا بازار خرید خودرو پیش از نوروز داغ بود و بعد از نوروز نیز بازار فروش خودرو داغ می شد. بنابراین قیمت ها پیش از نوروز بالا بود و بعد از نوروز تا حدی کمتر. یعنی شاهد نوسان زیاد قیمت در این بازار بودیم؛ به این معنا که بسیاری از خریداران خودرو بعد از اتمام نوروز و پایان سفرهای نوروزی تصمیم به فروش آن می گرفتند.

اکنون اما بازار خودرو آرام است، شما اگر خودرویی خریداری کنید، قیمت آن بعد از نوروز کاهش محسوس نخواهد داشت و می توانید به ثبات تقریبی بازار امیدوار باشید.

اولویت های مردم تغییر کرده است

موضوع دیگری که دراین باره می توان به آن اشاره کرد، تغییر اولویت های مردم در آستانه نوروز است. واقعیت این است که قدرت خرید مردم در سال های اخیر کاهش یافته است و آنها ترجیح می دهند به فکر معیشت و تامین مخارج اصلی مانند خوراک و پوشاک نوروز باشند. همین موضوع تا حدی موجب شد که طرح فروش اقساطی خودرو با استقبال مردم مواجه شود. خودروسازان با تحلیل دقیقی که از شرایط اقتصادی کشور و جیب مردم داشتند، بهترین زمان را با اجرای این طرح انتخاب کردند و نیمه پاییز آخرین فرصت آنها برای تهییج مردم بود و این نشان می دهد که خودروسازان هرچند در مدیریت کیفیت ناتوان هستند اما در مدیریت فروش، علم و توان فوق العاده ای دارند!
امروز بسیاری از مردم به جای آنکه در اندیشه سفر نوروزی با خودروی شخصی باشند، دغدغه نان، پوشاک، آجیل و میوه عید را دارند. پس اگر شما پول اضافه ای دارید که از مدت ها قبل آن را پس انداز کرده اید، و البته اگر نیاز حیاتی دیگری ندارید، می توانید به گزینه خودرو فکر کنید.