تبیان، دستیار زندگی
نمی دانیم چرا از سفرکارت استقبال نمی کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمی‌دانیم چرا از سفرکارت استقبال نمی‌کنند

title

هرچه به تعطیلات نوروز نزدیکتر می شویم صحبت درخصوص سفر و اقامت در هتلها داغ تر می شود. چنانکه هریک از بخش های فعال در حوزه گردشگری به بیان نکاتی درباره چگونگی توسعه و رونق این بخش می پردازد و از داشته ها و نداشته ها، باید ها و نبایدهای آن سخن می گوید.
به گزارش CHN، در این راستا صحبتهای تکراری اعم از باز شدن درها در دوره پسا برجام و افزایش تعداد گردشگران ورودی و آماده شدن زیرساخت ها برای حضور آنها در صدر سخنرانی ها قرار دارد با این وجود هنوز نه تنها نتوانسته ایم زیرساخت ها را در خور گردشگران خارجی فراهم کنیم بلکه استانداردسازی ملی نیز هنوز محقق نشده است.
یکی از بزرگترین گروه های هتلداری ایران که آنرا به عنوان هتلهای جهانگردی ایرانگردی می شناسیم و در زمره فعالیت های شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی قرار می گیرد، تاکنون موفق شده است از میان 60 مجموعه تحت پوشش خود تنها 19 هتل را دارای گواهی نامه استانداردکند.
البته «محسن قریب» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی در این باره به خبرنگار CHN گفته است: «از سال 92 وارد پروسه استانداردسازی هتل ها شدیم و تاکنون تمام هتلهای مجموعه در پروسه استاندارسازی قرار گرفته اند اما 19 هتل گواهی استاندارد خود را دریافت کردند و 9 هتل نیز با اتمام کار نظارت و استاندارد در انتظار تشکیل کمیسیون درجه بندی هستند.»
به گفته او تاکنون نیمی از هتلهای مجموعه جهانگردی و ایرانگردی آخرین گام های استاندارسازی را طی می کنند و 20 مجموعه نیز در انتظار مراجعه ارزیابان و انجام پروسه مطابقت هستند.
به گزارش CHN، با توجه به آنکه بیشتر هتلهای این مجموعه هتلی دو و سه ستاره هستند احتمال کاهش درجه آنها کم است اما قریب معتقد است: «برخی از هتلهای چهار ستاره ما درخور این درجه نیستند با این وجود در صدد رفع نواقص هستیم.»
او همچنین از احداث و راه اندازی 10 هتل دیگر خبر داد و گفت: «با رای زنی هایی که با گروه های خارجی از کشورهایی مانند انگستان، امارات، ترکیه، مالزی و کره انجام داده ایم در سال 95 هتلهای جدیدی را به زنجیره هتلهای خود اضافه خواهیم کرد. در این راستا نخستین پروژه در اصفهان و با راه اندازی هتل سبز اتفاق خواهد افتاد.»
به گفته قریب، شیراز، یزد، لاهیجان، دیزین، شاهرو و چلندر در فازهای بعدی قرار دارند.
به گزارش CHN، اگر از بحث هتلداری بگذریم، طرح سفرکارت ملی نیز از جمله پروژه هایی بود که توسط شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی مطرح شد.
سفرهای اقساطی و ترغیب نهادها و شرکت ها برای اهدای وام سفر به کارمندان خود از طریق سفرکارت از جمله فعالیت هایی بود که در دولت گذشته و دولت کنونی بر آن تاکید شد اما مورد استقبال قرار نگرفت چنانکه به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی از میان 3 میلیون کارتی که در ابتدای کار صادر شده بود تنها 300 هزار کارت یعنی 10 درصد آن فعال شد.
قریب در این باره به خبرنگار CHN، گفت: «با وجود آنکه در جلساتی که با مدیران سازمان ها و نهادها برگزار می کنیم، از این طرح استقبال و به معاونت مربوطه ارجاع داده می شود اما درحوزه عمل به نتیجه نمی رسیم.»
او ادامه داد: «نبود بودجه نمی تواند بهانه ای برای این کار باشد چراکه بخشی از این مبلغ از حقوق کارمند کسر می شود و به عنوان وام محسوب می شود بخشی نیز به امور رفاهی مربوط است که هر سازمانی برای این بخش بودجه دارد.»
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی با تاکید برآنکه مسئولان طرح سفر کارت ملی نیز هنوز نمی دانند چرا این طرح مورد استقبال قرار نگرفته است بر نیاز به آسیب شناسی و بررسی مجدد آن اشاره کرد و گفت: «نیاز است تا با سازمان ها به صورت آسیب شناسانه صحبت شود به طور مثال وزیر اجازه چنین کاری را نمی دهد یا معاونت های مربوطه با این طرح مشکل دارند؟ ما خودمان هم نمی دانیم کجای کار اشکال دارد.»
تمام این صحبتها در حالی مطرح می شود که «محمد شریف ملک‌زاده» معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تصویب توزیع بن سفر در هیات دولت خبر داده بود و عنوان کرده بود: «با همکاری سازمان میراث فرهنگی و بانک سپه، از نوروز امسال سفر کارت مورد بهره برداری قرار می گیرد و تمام دستگاه‌های دولتی مکلف به تخصیص بودجه برای سفر کارت کارکنان خود هستند. این اقدام در راستای گسترش گردشگری و نهادینه شدن مسافرت در کشور صورت می گیرد.»
با این وجود در همان ابتدای راه طرح سفرکارت ملی حرف و حدیث های فراوانی در این باره مطرح بود و خبرها از نبود بودجه برای تحقق آن حکایت داشت با این وجود بر لزوم عملیاتی شدن آن تاکید و در نهایت شاهد شکست آن بودیم.


خبرگزاری میراث فرهنگی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .