تبیان، دستیار زندگی
کلمات و معانی خاصی به طور ویژه در لیست ها و تبلیغات انتخاباتی دیده می شود؛ اینبار دعوا بر سر مردم است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوا بر سر معیشت مردم!

کلمات و معانی خاصی به طور ویژه در لیست ها و تبلیغات انتخاباتی دیده می شود؛ اینبار دعوا بر سر مردم است!

امیر رضوانی - بخش سیاست تبیان
انتخابات

"معیشت، امنیت و پیشرفت"، "امید، آرامش و رفاه اقتصادی"؛ اقتصاد و معیشت در شعار لیست های اصلی انتخابات، مواضع و اظهارات کاندیدا جایگاه ویژه ای دارد.
غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف بزرگ اصولگرایان از ابتدا به اولویت داشتن اقتصاد در انتخابات پیش رو برای جناح مطبوعش اشاره داشت، همچنین محمدرضا عارف رئیس شورای عالی اصلاح طلبان نیز همواره در اظهارات خود بر اهمیت اقتصاد و مبارزه با فساد تاکید داشته است.
تاکید دو جناح بر اقتصاد با توجه به شرایط رکود، بیکاری و تورم موجود در کشور، هم موضوعی منطقی است و هم طبیعی؛ به همین دلیل کلیدواژه اقتصاد در انتخابات گذشته ریاست جمهوری نیز دارای فراوانی و با اهمیت بود تا جایی که حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در دوران رقابت ها قول 100روزه داد و  کلید رو کرد، علاوه بر این در همایش اخیر کارگران و اقتصاد آینده ایران از مردم خواسته است کسانی را انتخاب کنند که دغدغه آنان، رونق اقتصادی و اشتغال جوانان بوده و به فکر رشد صادرات غیرنفتی و رشد اقتصادی کشور باشند.
بعد از دو سال از گذشت دولت با تمامی تلاش ها هنوز آنطور که می بایست قفل اقتصاد و معیشت باز نشده است و همچنین  رکود، تورم و بیکاری از مسائل مردم است برای همین، این مسئله به عنوان یکی از سرخط های شعار اصلی لیست های انتخاباتی قرار گرفته است. امروز مشکل رشد اقتصادی، اشتغال، تولید، صادرات موضوعات مهمی است که باید برای آن فکری کرد.

مجلس دهم باید علاوه بر تأکید بر روش های سیاسی فرهنگی در مبارزه با آمریکا، به  خدمت رسانی در عرصه های گوناگون به ویژه اقتصاد و رفاه در این راستا همت گمارد. مجلس دهم باید با در نظر گرفتن این بیان رهبری این شیوه در مبارزه با آمریکا را نهادینه کند

به همین جهت نمایندگان باید به طور جدی و نه شعارگونه باید این مسئله را پیگیری کنند و در ریل گذاری خود در جهت تعیین مسیر دولت اقتصاد و معیشت را رد  اولویت قرار دهند. در واقع اقتصاد باید یک استراتژی برای مجلس دهم باشد و نه یک نگاه کوتاه مدت. کاندیدا باید بدانند مسئله اقتصاد یک موضوع مهم و در اولویت است، اخیراً یکی از مداحان گفته است که حرف اول به جای معیشت باید معنویت است که البته در اینکه معنویت موضوعی اصلی و زیر بنایی و از اهداف جمهوری اسلامی در حرکت رو به جلوی ملت است حرفی نیست اما در اینجا می خواهیم از زاویه نو بدین موضوع نگاه کنیم.
آیا اقتصاد در  ترویج معنویت و حفظ آن در جامعه اثری ندارد؟ آیا یکی از ابعاد مهم در توصیه های دینی ما بحث اقتصاد نیست که تا جایی که کسی که در راه کسب روزی حلال بمیرد شهید محسوب می شود. در واقع باید دید در ایجاد و رشد این معنویت مسئله معیشت چه جایگاهی دارد؟ علت توصیه بر مسئله اقتصاد، معیشت و کسب روزی از نگاه دین در چه بوده است. مگر نه این  است که در احادیث ما به ارتباط فقر و کفر اشاره شده است(1) مسلما مسئله اقتصاد و معیشت در دین و جمهوری اسلامی یک موضوع اولویت دار بوده که همواره در بیانات رهبر انقلاب نیز بدان تاکید شده است.
امروزه دشمن در صدد این است که با ایجاد دو قطبی " آرمان، اقتصاد" این دو را از هم جدا کرده و القا کند که آرمان با اقتصاد در یکجا نخواهد گنجید و مردم برای دست یابی به معیشت و پیشرفت اقتصادی باید از آرمان خود بگذرند. لذا حل مسئله اقتصاد علاوه بر وظیفه شرعی و منطقی، یک راهبرد سیاسی هم محسوب می شود. نمایندگان باید ثابت کنند که در جنگ اقتصادی دشمن، جمهوری اسلامی برای رفاه و آرامش مردم مصمم است. کارآمدی این موضوع توسط ریل گذاری مجلس وبرنامه اجرایی دولت و نظارت قوه قضاییه ثابت خواهد شد.
برای همین  است که امروز در رشد معنویت و حفظ باورهای مردم مسئله اقتصاد بیش از گذشته نقش داشته و به چشم می آید. وقتی مردم تلاش مسئولین و برنامه های آنها را در جهت شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات معیشتی ببینند در کنار فشار های بیرونی در کنار مسئولین ایستاده واز آنها پشتیبانی خواهند کرد. در واقع جهاد اقتصادی مسئولین قبل از اجرایی شدن خود یک تبلیغ عملی است در راستای نهادینه کردن ارزش های انقلاب از جمله خدمت به مردم.
خدمت به مردم که امروز؛ موضوع اقتصاد و معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه از اولویت ها و مسائل مهم آن است در بیان رهبری بهترین راه مبارزه با آمریکا معرفی شده است.

امید است فارغ از رقابت های سیاسی و جناح گرایی ها این مسئله مورد جدیت مجلس دهم قرار گیرد و این مجلس نقطه پیوند اقتصاد و سیاست در راستای خدمت رسانی به مردم با توجه به این توصیه رهبری باشد

به همین جهت مجلس دهم باید علاوه بر تأکید بر روش های سیاسی فرهنگی در مبارزه با آمریکا، به  خدمت رسانی در عرصه های گوناگون به ویژه اقتصاد و رفاه در این راستا همت گمارد. مجلس دهم باید با در نظر گرفتن این بیان رهبری این شیوه در مبارزه با آمریکا را نهادینه کند.
متاسفانه این توصیه رهبری قدمتی چندین ساله دارد اما هنوز برخی روش های دیگر و موازی کارانه را در مبارزه انتخاب می کنند و از این روش در کنار سایر گزینه ها غفلت می ورزند.
می بایست برای اصلاح شرایط و مشکلات موجود با اصلی و فرعی  کردن مسائل و اولویت گذاری آنها با برنامه به سراغ زیر ساخت های اقتصادی و ریل گذاری اجرایی آن رفت.
در این راستا، خط دهی رهبری که همواره مورد استقبال نخبگان نیز قرار گرفته است بیشتر مورد بررسی و پیاده سازی قرار می گیرد. در راس این موارد، اقتصاد مقاومتی قرار دارد. اهمیت به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی موردی است که اقتصاد کشور را مصون از آسیب ها و تحریم ها خواهد کرد و باید با توجه به تأکیدات اخیر رهبری و با توجه به مسئله برجام، بیش از سایر موارد در قانونگذاری مورد تأکید قرار گیرد. در کنار اقتصاد مقاومتی، مواردی چون اصلاح الگوی مصرف، رشد اقتصاد غیرنفتی، افزایش ارزش پول ملی و ... که بی ارتباط با این موضوع نیستند نیز باید در مجلس دهم عملگرایانه جدی گرفته شوند.
لیست ها از دغدغه ی کاندیدا نسبت به این موارد خبر می دهند، با اینکه به نظر می رسد لیست اصولگرایان با توجه به آمارهای منتشر شده در خبرگزاری ها برنامه ریزی تر شده در این راستا گام برداشته است اما امید است فارغ از رقابت های سیاسی و جناح گرایی ها این مسئله مورد جدیت مجلس دهم قرار گیرد و این مجلس نقطه پیوند اقتصاد و سیاست در راستای خدمت رسانی به مردم با توجه به این توصیه رهبری باشد.

پی نوشت:

١-کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا (رسول خداصلى اللَّه علیه وآله فرمود: فقر، انسان را در آستانه كفر قرار مى دهد.)

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسی رای می دهید (نظر سنجی)