تبیان، دستیار زندگی
نمایش ظرفیت های گردشگری ایران در نمایشگاه بین المللی بلگراد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش ظرفیت های گردشگری ایران در نمایشگاه بین المللی بلگراد

title

به گزارش تبیان از گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخست وزیر صربستان و شهردار بلگراد، ضمن بازدید از غرفه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در نمایشگاه بین المللی گردشگری بلگراد که در آن ظرفیت های فرهنگی، جاذبه های گردشگری و تصاویری از آثار باستانی و تاریخی شهرهای مختلف خوزستان به نمایش گذاشته شده است، مورد استقبال سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان و رییس سازمان گردشگری خوزستان قرار گرفتند.
آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان، در سخنرانی رسمی خود در مراسم افتتاحیه سی وهشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بلگراد گفت: صربستان برای توسعه گردشگری 10 میلیون یورو در حاشیه رودخانه دانوب در سال جاری هزینه می کند.
ووچیچ سرمایه گذاری در ساختارهای مراکز تفریحی، راه های ارتباطی و مراکز تفریحی کوهستانی و همچنین رسیدگی به ساختار شهرهای بلگراد، نووی ساد و نیش را از اولویت های دولت در سال جاری عنوان کرد.
سینیشا مالی شهردار پایتخت صربستان هم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی گردشگری بلگراد در سخنانی، گردشگری را از مهم ترین شاخه تجاری برای بلگراد دانست و گفت: صنعت گردشگری در سال گذشته درآمد بالایی را برای کشور داشت که بی سابقه بوده است.
بر اساس این گزارش، آژانس های گردشگری استان خوزستان با شرکت در غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری بلگراد، شکوفایی خاصی به غرفه ایران در نمایشگاه داده اند؛ به طوری که در روز نخست نمایشگاه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب کرد.
از جمله بوبان جوروویچ، شهردار شهر تفریحی و گردشگری ورنیاچکا بانیا در جنوب صربستان که با حضور در غرفه ایران، با خسرو نشان، رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان و محمود شالوئی، رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان در باره همکاری های گردشگری بین شهر ورنیاچکا بانیا و شهرهای خوزستان و همچنین همکاری های فرهنگی گفت وگو و تبادل نظر کرد.
در این دیدار پیشنهاد شد که مقامات استان خوزستان برای بازدید از این شهر گردشگری صربستان دعوت شوند. در همین راستا شهردار شهر ورنیاچکا بانیا نیز برای سفر به ایران و گفت وگو با مقامات شهرهای مختلف کشورمان به منظور آشنایی با امکانات گردشگری یکدیگر ابراز علاقه مندی کرد.
همچنین موضوع خواهرخواندگی شهر ورنیاچکا بانیا با یکی از شهرهای استان خوزستان نیز مطرح و مقرر شد که در دستور کار گفت وگوهای بعدی قرار گیرد.
سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان که امسال میهمان ویژه غرفه ایران در سی و هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بلگراد است، این امکان را یافته است که با توجه به میراث فرهنگی و گردشگری طبیعی، تنوع اقلیمی همراه با جذابیت های گردشگری، تاریخی و فرهنگی متعدد، این استان را طی چهار روز برگزاری این نمایشگاه به مردم صربستان معرفی کند.
نمایشگاه گردشگری بین المللی بلگراد که هر ساله برگزار می شود، یک رویداد بسیار مهم در زمینه جهانگردی در منطقه جنوب شرقی اروپا محسوب می شود؛ سی و هشتمین دوره آن که با شعار «کجا تا کنون نرفته اید؟» 29 بهمن افتتاح شد تا 2 اسفند برگزار می شود؛ در این نمایشگاه یک هزار و 153 آژانس گردشگری از بیش از 55 کشور جهان از جمله ایران، اماکن و جاذبه های گردشگری خود را معرفی و به نمایش می گذارند.

** فراخوان همایش «تبادلات فرهنگی و تمدنی ایران و قزاقستان»
فراخوان برگزاری همایش بین المللی علمی «تبادلات فرهنگی و تمدنی ایران و قزاقستان» توسط دانشگاه های فارابی قزاقستان و شهید بهشتی ایران منتشر شد.
در متن این فراخوان آمده است: دانشگاه فارابی قزاقستان و دانشگاه شهید بهشتی ایران با همکاری نمایندگی فرهنگی کشورمان در آلماتی، دومین همایش بین المللی علمی «تبادلات فرهنگی و تمدنی ایران و قزاقستان» را در روزهای 15 و 16 فرودین 95، برگزار می کنند.
اهداف این فراخوان عبارت است از:
ایجاد یک پلت فرم گفت وگویی و بحث های عمیق پیرامون مشکلات تاریخی، وضیعت فعلی و چشم انداز همکاری بین قزاقستان و ایران در حوزه های اجتماعی، فرهنگی سیاسی و انسانی به منظور احیای ارتباطات دیرینه و پیشرفت روابط دوجانبه و چندجانبه که بر پایه های محکم تاریخی و مشترکات فرهنگی و معنوی استوار است.
تاریخ روابط ایران و توران ریشه های عمیقی دارد. روابط دوجانبه تاریخی و سیاسی که ریشه از فرهنگ و تمدن اسلامی است، به تدریج گسترش یافت. با گذشت زمان، ارزش های معنوی مشترک، تعامل فرهنگی و ادبی به وجود آمد. در سال های اخیر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور تقویت و توسعه پیدا کرد. ارتباط تاریخی و فرهنگی احیا شد. در این راستا نیاز به تعریف افق های جدید، امکانات، روندهای نو داریم تا پروژه ها و طرح های یکپارچه و هم افزایی را مشخص و عملیاتی کنیم.
همایش علمی «تبادلات فرهنگی و تمدنی ایران و قزاقستان» می تواند در راه تقویت گفت وگوی دانشمندان ایران و قزاقستان تأثیر خوبی داشته باشد. همچنین می تواند در زمینه حفظ میراث تاریخی، فرهنگی و معنوی و اقدامات علمی مشترک، کمک شایانی کند و پیشرفت و ارتباط آینده دو کشور را در زمان معاصر تعیین کند.
برای شرکت در همایش، دانشمندان و محققان داخلی و خارجی که بررسی های مربوط به موضوع کنفرانس دارند دعوت می شوند.

** برگزاری سمینار «پیوستگی های فرهنگی و زبانی ایران و پاکستان» در اسلام آباد
به همت رایزنی فرهنگی ایران و با پیام ابوذر ابراهیمی ترکمان، سمینار بین المللی «پیوستگی های فرهنگی و زبانی ایران و پاکستان» در اسلام آباد برگزار شد.
به همت رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان و با همکاری مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی زبان های نوین پاکستان (نومل) سمینار دو روزه علمی و پژوهشی با عنوان «پیوستگی های فرهنگی و زبانی مردم ایران و شبه قاره با رویکرد پاکستان» روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 27 و 28 بهمن در محل تالار اجتماعات دانشگاه نومل، برگزار شد.
در آیین افتتاحیه این سمینار شهاب الدین دارایی، رایزن فرهنگی کشورمان با بیان سخنانی گفت: دورنمای تاریخی پیوستگی های فرهنگی ایران با مردم شبه قاره به ویژه مردم ژرف اندیش پاکستان بسیار طولانی است.
وی افزود: آنچه مسلم است؛ امروزه نیز با وجود همه پیشرفت و ترقی بشر در زمینه های علمی و فناوری که بدان دست یافته اند، باز مهم ترین وجوه ارتباطی میان آنان یگانگی دل ها و پیوستگی جان هاست که ریشه در فطرت پاک آدمی و فرهنگ متعالی جوامع بشری دارد و وجود چنین سرمایه های ارزشمند و گرانسنگ و فناناپذیر است که همه دانشمندان و ادیبان گرانمایه را بر آن می دارد که هر چه بیشتر به سابقه و پیشینه مدنی و هویتی خویش تأمل کنند.
رایزن فرهنگی کشورمان همچنین توسعه همه جانبه را مشروط به شناسایی و تقویت بنیان های فرهنگی دانست و گفت: شناسایی درست و دقیق بنیان های فرهنگی و پیوستگی ها موجب می شود که انسان ها و جوامع در دوران دشوار تنزل ارزش ها و استحاله هویت ها بتوانند از هویت اصیل و استوار و داشته های غنی فرهنگی، معنوی و علمی ملت خود سخن بگویند و بی شک این وظیفه خطیری است که تنها از عهده رهبران فکری و دانشمندان ملل زنده عالم برمی آید.
پس از آن مهر نور محمد خان، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل، گزارش مختصری از نحوه برگزاری سمینار را تشریح کرد.
همچنین پیام ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به مناسبت این سمینار ارسال شده بود، توسط عیسی کریمی، رییس مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: «ورود استعمار انگلیس به شبه قاره هند، زبان فارسی را اگرچه از این منطقه راند و خود جای آن را تا حدودی گرفت، اما نتوانست فارسی را ازدل مردم براند و هر بار این زبان از جایی سربرداشت و جوانه زد. در این کشمکش گرچه کهکشان ادب فارسی چون گذشته پرستاره نبود؛ اما ستارگان درخشانی همچون شاعر پارسی گوی خود نظیر علامه اقبال لاهوری را پروراند تا فرهنگ از یادرفته آن سامان را پرتو افشاند.»
سخنران دیگر این مراسم ضیاء الدین نجم، رییس دانشگاه نومل بود که در سخنان خود از همکاری صمیمانه رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این سمینار بین المللی با گروه فارسی این دانشگاه قدردانی کرد و گفت: برگزاری چنین سمینارهایی برای این دانشگاه افتخار بزرگی است و همچنین برای حفظ و نگهداری میراث اصیل و فرهنگی دو کشور ایران و پاکستان نیز مفید خواهد بود.
مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان، نیز با اشاره به تاریخ و تمدن کهن و غنی ایران و زبان فارسی در دوران قبل و بعد از اسلام، به توصیف اهمیتی که ایرانیان و فارسی زبانان به زبان عربی به عنوان زبان اسلام و نه زبان اعراب، از قرن ها پیش قائل بوده اند، پرداخت و گفت: تاریخ آشنایی ایرانیان با زبان عربی به عنوان زبان قرآن و زبان اسلام، حتی از خود اعراب هم بیشتر است و این نشان دهنده اهمیت و علاقه ای است که فارسی زبانان و ایرانیان همواره به اسلام و زبان اصلی آن داشته اند.
شیرعلی جانان اف، سفیر تاجیکستان در اسلام آباد هم در سخنانی گفت: پیوند بین کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان، زبان و ادب فارسی است؛ فارسی به عنوان یک بحر عظیم و زبان غنی به شمار می آید.
وی در ادامه از خدمات ارزنده سید علی همدانی برای ترویج اسلام و زبان فارسی در شبه قاره یاد کرد و گفت: با ترویج زبان و ادب فارسی و تعلیمات صوفیان گرام همچون میر سید علی همدانی می توانیم در جوامع خودمان صلح و دوستی و آرامش را رواج دهیم.
غلام رضا بتی، مدیرکل کمیسیون آموزش عالی دولت پاکستان به دلیل برگزاری چنین سمینار پر اهمیتی توسط رایزنی فرهنگی ایران با همکاری دانشگاه نومل تشکر کرد و گفت: ایران و پاکستان از دیرباز روابط دیرینه فرهنگی دارند. اگر ما تاریخ را مطالعه کنیم در زمینه های مختلف تاریخی، فرهنگی، زبانی و تمدنی عادات و رسوم ما خیلی نزدیک به یکدیگر است.
وی ادامه داد: ما در سازمان های فرهنگی اکو و یونسکو نیز با ایران همکاری خوبی داریم؛ امیدوارم که این سمینار برای توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی بین ایران و پاکستان راهگشا باشد.

** ایران بهترین الگو برای قرقیزستان است
نمایشگاه «ایران در قاب عکس» با حضور رییس دانشگاه فرهنگ و هنر بیشکک، در موزه غفار آیتیف بیشکک (پایتخت) گشایش یافت. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از ایران به عنوان بهترین الگو برای قرقیزستان یاد شد.
در آیین گشایش این نمایشگاه (28 بهمن) محمدرضا ستاری، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان با بیان سخنانی کوتاه هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنا کردن مردم قرقیزستان با سرزمین کهن ایران بیان کرد.
وی همچنین بر اساس پیشنهاد آلماس بیک آتمبایف، رییس جمهور قرقیزستان مبنی بر نامگذاری سال 2016 به سال تاریخ و فرهنگ و عضویت قرقیزستان و ایران در سازمان همکاری های اقتصادی آسیا (اکو)، پیشنهاد کرد که در این سال، نمایشگاه فرهنگ ملل با حضور کشورهای عضو اکو به میزبانی بیشکک و با همکاری موسسه فرهنگی اکو برگزار شود.
سپس چوتونوف، رییس دانشگاه فرهنگ و هنر بیشکک، گفت: دانشگاه ملی فرهنگ و هنر و دولت قرقیزستان همواره برای توسعه همکاری با ایران تلاش می کنند و ما در آینده نیز ایران را به عنوان یکی از مهم ترین شرکای خود در این حوزه می دانیم و معتقدیم که تلاش در این زمینه به نتایج بسیار مطلوبی می انجامد.
وی افزود: در قالب این همکاری ها، امسال به مناسبت گرامیداشت سی وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تئاتر «اپرا بالت» قرقیزستان با حضور فعالان حوزه فرهنگ و تعداد زیادی از دانشجویان مراسم مختلفی، از جمله نمایش فیلم و اجرای یک نمایشنامه در مورد «عمر خیام» برگزار شد.
چوتونوف ادامه داد: سال جاری در قرقیزستان سال فرهنگ و تاریخ نامیده شده است و در قالب آن، برنامه های فروانی در نظر گرفته شده که در بسیاری از آنها رایزنی فرهنگی ایران نیز نقش خواهد داشت.
وی همچنین گفت: ما باید به مردم قرقیزستان دستاورد های کشور ایران پس از انقلاب اسلامی و پیشرفت در حوزه فرهنگ را منتقل کنیم و اعلام کنیم که این کشور برای ما الگوی خوبی است.
در این نمایشگاه که به مدت یک هفته و تا 4 اسفند ماه برپا خواهد بود، 50 عکس و پوستر از بناها و اماکن تاریخی، و جاذبه های گردشگری، مینیاتور و نقاشی معاصر، حضور بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی، بخشی از دستاوردهای کشورمان در صنعت نفت به نمایش گذاشته شده است.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .