تبیان، دستیار زندگی
وی در گفت‌وگو با فارس افزود: به نظر من دوستانی كه آثار قیصر امین پور را با خط كش های سیاسی بررسی كرده اند. خط‌كش های این دوستان عزیز، خط كش های سیاسی است. به نظرم قیصر فراتر از جریان اصلاح ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكنش «عبدالجبار كاكایی» به تفاسیر سیاسی

عبدالجبار كاكایی

عبدالجبار كاكایی،شاعر معاصر گفت: قیصر امین پور فراتر از دسته بندی های حزبی و سیاسی است.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: به نظر من دوستانی كه آثار قیصر امین پور را با خط كش های سیاسی بررسی كرده اند. خط‌كش های این دوستان عزیز، خط كش های سیاسی است. به نظرم قیصر فراتر از جریان اصلاح طلب و اصولگرا است كه این ها بخواهند در مقطعی او را اصلاح طلب و در در مقطعی دیگر اصولگرا فرض كنند. این دوستان خط كش هاشان را ببرند و آدم هایی مثل خود را اندازه گیری كنند.

رئیس شورای ترانه وزارت ارشاد ادامه داد: در حاشیه پرداختن به نام قیصر نظراتی هم راجع به شعر انقلاب داده بودند كه عموماً ناظر به منازعات سیاسی كوچكی است كه در كشور وجود دارد. كوچك به لحاظ جامعه هنری می گویم. به نظرم نویسنده ها و شعرا چشم اندازشان بسیار بالاتر از سیاستمداران در موضوعات است. آن ها قدرت ریسكشان بالاست. زندگی شان را بر سر یك موضوع ریسك می كنند و این خیلی با سیاست مداری كه اهل محاسبه و حساب كتاب است، تفاوت دارد. بنابراین آن متر و معیارها و خط كشی هایی كه برای معرفی قیصر به كار می برند، بیشتر برای حوزه كاری خودشان یعنی سیاست، به درد می خورد.

این شاعر به افرادی چون سید حسن حسینی، و علی معلم در جریان شعر انقلاب اشاره و تصریح كرد: برخی دوستان خیلی بدبینانه با جریان شعر انقلاب برخورد كردند و متأسفانه هنوز هم آن تهمت كهنه و مندرس و نخ نمای دولتی و غیر دولتی بودن را از سوی همین دوستان كه خودشان به مسائل دولتی و غیر دولتی مبتلا هستند، می شنویم. چراكه از رانت بیشتر آدم های سیاسی بهره می برند تا آدم های هنرمند. من متآسفانه دیدم كه برخی، شخصیتی مثل علی معلم را به خاطر موضع گیری های سیاسی اش حاضر نیستند شاعر خطاب كنند. یعنی در شاعری او تردید می‌كنند و این خیلی مایه تأسف است. برخی عینك های دودی به چشم گذاشته اند و فقط طیف خودشان را می بینند.

كاكایی اضافه كرد: من و عموزاده خلیلی را به گرایشات حزبی متهم كرده اند كه خیلی كوته بینانه است. من از وقتی كه یادم می آید تا كنون به هیچ حزبی نه علاقه داشتم، نه تمایل داشتم و نه فعالیت داشتم. این ها در برخورد با شعر انقلاب خیلی بی انصافی می كنندو قصد دارند قیصر را تو سر شعر انقلاب بكوبند. البته در برخی از شعرا هم لغزش بوده و برخی از آنها به مناسبات سیاسی روآوردند. مثل خود این آقایان كه اصلا شغل و حرفه شان همین است كه گرفتار منازعات سیاسی شوند. حالا گاهی به راست رفتند و گاهی به چپ. عموماً جامعه شعرا باید چشم اندازش بالاتر باشد كه هست.

عبدالجبار كاكایی شاعر و رئیس شورای ترانه وزارت ارشاد در ادامه گفت و گو با خبرنگار ادبی فارس، درباره كتاب «دستور زبان عشق» مجموعه آخرین سروده های قیصر امین پور گفت: در مجموع همان وضعیتی را كه از قیصر سراغ داشتیم، می بینیم. در غزل و شعرهای نو یك تغییر خیلی آرام در جهت گیری های محتوایی اش به روشن بینی در خصوص موضوعات اجتماعی دیده می شود. «دستور زبان عشق» همان وضعیت متعادل امین پور در تكنیك است.

وی در مقایسه این اثر و دیگر كارهای امین پور عنوان كرد: به نظرم نكته فوق العاده ای كه این مجموعه را از مجموعه سابقش یعنی «گلها همه آفتابگردانند» متفاوت كند، به چشمم نیامد. ولی با همین شرایط هم یك كتاب خوب و خواندنی است. به خاطر اینكه قیصر نسبت به هم نسلان و هم عصران خودش آثار خواندنی تری دارد كه به نكته یابی های او برمی گردد. كمتر شاعری از درون

ش و از جان مایه های روحی اش مطلب بیرون می كشد و به عنوان نكته نغز در شعرش مطرح می كند.

كاكایی افزود: این همان فنی است كه قدما داشتند و امروزی ها متأسفانه ندارند. در واقع شعر قیصر تفكر منسجم و موجز شده در یك كلام كوتاه و مختصر است. مثل شعری كه برای جنگ سزوده است. به هر حال گفتن این نكات نغز در دستور كار شعر امروز نیست و توان پردازش این حرف های نغز و محكم و حكیمانه هم نیست. اینكه قیصر امین پور با توانایی مجموعه قبلی اش دوباره همان قیصر قبل را با موضوعات دیگر تكرار می كند، تنوع در موضوعات است و همین برای نسل امروز غنیمت است.

او درباره اشعار نیمایی قیصر امین پور در مجموعه«دستور زبان عشق» گفت: اشعار نیمایی قیصر خوب است و او شاعری است كه در دو وجهه رباعی و غزل، و شعر نیمایی توان قابل ملاحظه ای دارد