تبیان، دستیار زندگی
مرور كارنامه بازیگری فرهاد اصلانی با تمركز بر نقش او در فیلم «كوچه بی نام»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش نقشی فرهاد

مرور كارنامه بازیگری فرهاد اصلانی با تمركز بر نقش او در فیلم «كوچه بی نام».

بخش سینما و تلویزیون تبیان
اصلانی

جوانك لاغر و آس و پاس «روسری آبی» خیلی زود توجه سینما دوستان را جلب كرد اما سال ها طول كشید تا پیش انبوه مخاطبان شناخته شود. فرهاد اصلانی انگیزه داشت و هدف. آهسته و پیوسته جلو آمد و سعی كرد هر آن چه از نقش های متفاوت است به كارنامه اش بیفزاید. حالا دو دهه بعد از «روسری آبی» با هیبتی كاملا متفاوت در نقطه ای ایستاده كه احترام عام و خاص را برانگیخته. نه ظاهرش مثل سوپر استارها است و نه جنس انتخاب هایش؛ پس باید برای رسیدن به «ذات بازیگری» شیوه ای بنیادین انتخاب كند و با تكیه بر توان بازیگری، خود را به اثبات برساند. كارنامه این بازیگر نوسان داشته اما در دهه نود به اوج می رسد و حالا دارد همین مسیر را پی می گیرد. بازی او در «كوچه بی نام» سوژه اصلی گزارش پیش رو است. اصلانی در این فیلم با عبور از وَر ملیح نقش های چند سال اخیر، یكی از متفاوت ترین بازی هایش را به رخ كشیده . راستش عادت كرده بودیم اصلانی حتی در نقش های جدی و خشن (مثل ابن زیاد) نمك بریزد و رنگی به آن ببخشد اما در نقش حاج مهدی «كوچه بی نام» تصورات را بهم ریخت. آنالیز فرهاد اصلانی در این فیلم به همراه مرور كارنامه بازیگری اش سوژه گزارش است.

درباره کاراکتر حاج مهدی

فرهاد اصلانی با آن عرق چین، لباس انداخته شده روی پیرهن، سبک راه رفتن، نشستن و صحبت کردن، کاملا نمونه بارز یک میوه فروش و مرد خانواده است. کاملا در این نقش غرق شده و طوری بازی می کند که انگار سالهاست میوه فروش است و اصالتا مال این طبقه اجتماعی است. گره اصلی داستان توسط این کاراکتر بازیگران می شود اما حضورش در نیمه اول فیلم آنقدر کمرنگ است و آنقدر طبیعی رفتار می کند که به هیچ عنوان نمی شود به او شک کرد.حتی همسرش در یکی از سکانسها به او می گوید آنقدر درگیر کار است که توجهی به اتفاقات اطرافش ندارد.
نقش اصلانی در «کوچه بی نام» پاشنه آشیل خاصی ندارد. یکی از بهترین نقش های اصلانی است اما به دلیل اینکه کاراکتر یک شخصیت درون گرا را بازی می کند، اکت زیادی ندارد. درواقع انگار که از تمام ظرفیت بازیگری اش در این فیلم استفاده نکرده. البته برخی از منتقدان معتقدند کمرنگ بودن کاراکتر حاج مهدی در ابتدای فیلم، بخش مهمی از جذابیت بازی اصلانی را گرفته و یک جورهایی باعث شده با مسیری دو پاره مواجه باشیم. با همه این اوصاف می شود گفت اصلانی طبق فیلمنامه، خیلی درست پیش رفته و فیلم می طلبیده که چنین کاراکتر درون گرایی را بازی کند.

موفقیت های کارنامه بازیگری

فرهاد اصلانی با فیلم «روسری آبی» به سینما معرفی شد و از سال 73 تا به حال یعنی در مدت این 20 سال، پنج بار به عنوان نامزد دریافت سیمرغ معرفی شد. اولین بار سال 78 بود که به خاطر فیلم «آسمان پرستاره» به کارگردانی حسن قلی زاده، نامزد سیمرغ نقش مکمل مرد شد. دهه هشتاد، موفقیتی برای این بازیگر در پی نداشت. سال نود در سی امین جشنواره فیلم فجر، به خاطر دو فیلم «خرس» و «زندگی خصوصی»، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. از سال 92 تا 94، هرسال نامزد دریافت سیمرغ شد. در جشنواره سی ودوم، برای نقش کوتاهی که در فیلم «قصه ها» داشت نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد،  یک سال بعد برای «دوران عاشقی» مجددا نامزد سیمرغ شد و امسال هم برای فیلم «دختر»، اسمش در فهرست نامزدهای دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار گرفت.

نقش های ماندگار تلویزیونی اصلانی

فرهاد اصلانی جز بازیگرانی است که در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی کارنامه پربارتری از سینما دارد و نقش های به یادماندنی زیادی را در این عرصه از خود به یادگار گذاشته، بازیگری که حالا مدت هاست به دلایل شخصی ترجیح داده که دیگر در تلویزیون بازی نکند و به نوعی این رسانه را از حضور خود محروم کرده است.  از میان کارنامه پربار او در این عرصه سه شاه نقش او را انتخاب کردیم.

ابن زیاد / مختارنامه:یکی از مهمترین وسخت ترین نقش های تلویزیونی اصلانی که حالا می توان عنوان ماندگار ترین را هم به آن داد. اصلانی در این سریال با قدرت هر چه تمام تر ابعاد شخصیتی ابن زیاد را که تا پیش از او در کتاب ها و روضه ها شنیده بودیم در بازی اش جلوه گر می کند تا مخاطب با تمام وجود او را در قامت ابن زیاد او را بپذیرد.

اکبر / راه بی پایان: یک بدمن به تمام معنا. بدمنی که برای بد ذات بودنش نه گریم خاصی دارد و نه رفتار عجیب و غریبی دارد، یکی مثل همه که فقط فکرش خراب است و در حال توطئه چینی. آدمی که اصلانی مرموز بودنش را ه داد می زند و نه برای نشان دادن ذهن توطئه گر «اکبر» خودش را به در و دیوار می زند. او درست با انگشت گذاشتن روی جزییات رفتاری این جور آدم ها و تبلور این خرده رفتارها در بازیش ، این کاراکتر را به باور تماشاگر می نشاند.

هومن / آشپزباشی : فرهاد اصلانی نشان داد که در یک سریال متوسط هم می توان خوب  بود و درخشید. او اینجا نشان می دهد که در تیپ سازی هم استاد است و می تواند با ریزه کاره هایی که به کاراکترش می دهد از یک تیپ کلیشه ای آشنایی زادیی کند. اصلانی در این سریال آنقدر درخشان است که کاملا بازیگران چهره این سریال یعنی پرستویی و معتمد آریا را به حاشیه می برد و یکته تاز این مجموعه می شود.

ستاره منتقدان

نام منتقدبهترین بازیبدترین بازیستاره به كارنامه
آرش خوشخویه حبه قند/ پل چوبیخرسدو ستاره و نیم
آنتونیا شركاقصه هاخرس***
احمد طالبی نژادسفر به چزابه/عشق فیلم/روسری آبی/ قصه ها/ یه حبه قند/عصر یخبندان--***
یك ستاره به خاطر چاقی بیش از حدش كم میكنم تا تنبیه شود!
كیوان كثیریانكوچه بی نام/ قصه هاخواب زده ها***
سعید مروتیمن مادر هستمپل چوبی****
علی مصلحخرسخصوصی***
احمد رنجبریه حبه قند/ قصه هاخرس/ عصر یخبندان***
وحید سعیدیبه خاطر پونه/ عصر یخبندانخواب زده ها/ دوران عاشقی**
رامتین شهبازیخرسخواب زده ها***
مرجان فاطمییه حبه قند/ عصر یخبندانخواب زده ها***



منبع: هفت صبح