تبیان، دستیار زندگی
بهمن سال جاری، ماهی پربار در حوزه تجسمی و هنر بود. با این وجود برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و موسیقی فجر، برخی از این نمایشگاه ها را تحت الشعاع قرار داد. اما نگران نباشید هنوز برای سر زدن به برخی از این نمایشگاه ها وقت هست. حال در هفته آخر بهمن در گال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گالری ها در روزهای اسفند

بهمن سال جاری، ماهی پربار در حوزه تجسمی و هنر بود. با این وجود برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و موسیقی فجر، برخی از این نمایشگاه ها را تحت الشعاع قرار داد. اما نگران نباشید هنوز برای سر زدن به برخی از این نمایشگاه ها وقت هست. حال در هفته آخر بهمن در گالری ها چه گذشت؟

بخش هنری تبیان
گالری هنری

محمود دولت آبادی به احترام مهدی سحابی، مترجم«در جستجوی زمان از دست رفته»، بخش هایی از این كتاب را در مراسم افتتاح نمایشگاه این نقاش و مترجم فقید خواند.
نمایشگاه نقاشی های مهدی سحابی در گالری آرت سنتر دو افتتاح شد. محمود دولت آبادی، نویسنده شناخته شده ایرانی، در ابتدای این مراسم کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» نوشته مارسل پروست را که سحابی آن را ترجمه کرده است، یکی از سه اثر بسیار مهم دنیای ادبیات در قرن بیستم معرفی کرد و افزود: «هر فرهنگ و ملتی از قواعدی پیروی می کند و بنابراین نباید تعجب کرد از زبان و فرهنگی که به اصحاب دایره المعارفش شناخته می شود، به عنوان نخستین فرهنگ نامه جامع دوره مدرن، کتاب مارسل پروست به وجود آید. در آن زمان است که ولتر و بسیاری از بزرگان مثل مولیر و... شناخته شده اند، وقتی شما با کتاب بزرگی مثل «در جستجوی زمان از دست رفته» مواجه می شوید، تعجب نمی کنید و فکر می کنید این سیر تکوینی فرهنگی است که تا پیش از جنگ های ویرانگر اروپا شروع شده و تا پیش از این جنگ هاست که فرانسه به عنوان مهد فرهنگ و تمدن شناخته می شد».
دولت آبادی در ادامه سخنانش به احترام مهدی سحابی بخش هایی از كتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» را برای حاضران خواند و گفت: «این کتاب ها عمدتا براساس تداعی معانی نوشته شده اند و در ادبیات ایران از این دست نویسنده ها هزار سال پیش هم داشته ایم ازجمله ابوالفضل بیهقی که بخشی از کارهایش تداعی معانی است».

این نمایشگاه تا ١٢ اسفند همه روزه از ساعت ١٢ تا ٢١ به آدرس فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره ١٤٧، باغ انجمن خوشنویسان ایران درحال برگزاری است

رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون، نیز درباره مهدی سحابی گفت: «امروز صبح که به سحابی و آثارش فکر می کردم، نکته ای را متوجه شدم که ما هم در زندگی تجربه کرده ایم، او اولین کتابش را با عنوان «گارد جوان» ترجمه کرد که کاملا ایدئولوژیک بود اما بعد از آن ١ سال روی آثار پروست کار می کند و این سیر جالب و معنی داری است که در نقاشی ها و آثار تجسمی او هویداست. نگاه جزمی او به ایدئولوژی در کتاب «گارد جوان»، بعدها به نگاهی کاملا آزاد و رها می رسد. در نگاه جزمی از قبل همه چیز پاسخ داده شده است و سؤالی وجود ندارد. حال، آینده و گذشته ما معلوم است و لازم نیست فکر کنیم، بلکه برای ما فکر می کنند اما در نگاه آزاد و رهای دنیای معاصر، همه چیز سؤال است و به این ترتیب نگاه جزمی در سحابی ترک برمی دارد و با این ترک در دنیای بسته که نوری بر آن تابیده دوباره شروع می کند به دیدن جهان و کشف کردن».
حوری اعتصام، نویسنده کتاب «گفت وگویی با مهدی سحابی»، نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: «کتاب گفت وگو با مهدی سحابی» قرار بود فراتر از یک گفت وگوی ساده باشد و نظر من این بود که او به عنوان نقاش، عکاس، مترجم، تصویرگر و... مطرح نبود، بلکه او انسان کاملی بود که پس از تمام تجارب زندگی رو به نویسندگی آورد و قصه های زیبایی دارد که دوست داشتم درباره آن به ویژه «پیچک باغ کاغذی» یا کتاب اول او به نام «ناگهان سیلابی» بنویسم، کتابی که با نگاه خصمانه ای روبه رو شد و حق مطلب درباره این اثر نسبت به مهدی سحابی ادا نشد. درحالی که بسیاری از دوستان اصلا آن را نخوانده بودند، من بدون اینکه آن را زمین بگذارم، سه بار خواندم و هر بار چیز تازه ای را در آن کشف کردم و اکنون متأسفم آن کاری که دلم می خواست نتوانستم به انجام برسانم. قرار بود بعد از عکاسی و نقاشی به قصه های شخصی مهدی سحابی بپردازم که میسر نشد. در نمایشگاه آثار «مروری بر آثار مهدی سحابی» حدود ٦٠ اثر نقاشی و مجسمه به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا ١٢ اسفند همه روزه از ساعت ١٢ تا ٢١ به آدرس فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره ١٤٧، باغ انجمن خوشنویسان ایران درحال برگزاری است.

همچنین پنجمین دوسالانه نقاشی دامون فر با عنوان «بی خوابی» كه تا ١٤ اسفند ادامه دارد، در گالری های «اثر» و «اُ» برقرار است.  در این نمایشگاه ٤٨  نقاشی و طراحی از٢٠  هنرمند جوان به تماشا درآمده است که ٢٥  تابلو در گالری اثر و ٢٣ تابلو در گالری «اُ» هستند.

از دیگر نمایشگاه هایی كه روز جمعه آغاز به كار كردند، گالری ثالث با نمایشگاه «وات دِ پاپ» بود كه همه روزه از ساعت ١٠ الی ٢١ و روزهای جمعه از ساعت ١٦ الی ٢٢ در گالری ثالث به نشانی خیابان كریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ درحال برگزاری است

سیف الله پویاراد، مدیر این دوسالانه، در حاشیه مراسم افتتاحیه گفت: «از تعهد اجتماعی هنرمندان و نگاه نقادانه شان به دنیای اطراف لذت بردم،  باید دغدغه های مستتر در این آثار را جدی گرفت، ضمن آنکه کنش هنرمندانه شان را ستود». پویا آریان پور که نمایشگاه گردانی این رویداد را برعهده دارد، درباره انتخاب تم «بی خوابی» گفت:«بی خوابی اشاره به شرایط اجتماعی دارد که همه ما در آن زندگی می کنیم. وقتی آرامش کافی نداریم و در بحران هستیم، مجال خواب کافی را نداریم و این خستگی باعث می شود در میان خواب و رؤیا و واقعیت در رفت وآمد باشیم به همین دلیل اکثر اوقات تحلیل ما از واقعیت می تواند اشتباه باشد. گاهی شنیده ایم افراد حافظه تاریخی ندارند که دلیل آن می تواند بی خوابی باشد که باعث می شود ذهن به صورت منطقی به دنبال معنا نرود و دوباره تاریخ را تکرار کند. عنوان «بی خوابی» درواقع فراتر از این نمایشگاه است و شامل چند نسل می شود که در این فضا و موقعیت زندگی کرده اند اما بیش از همه، متوجه جوان ها و نسل های جدید است که درحال حاضر در نوعی بی خوابی و نداشتن آسایش به سر می برند».
بابک اطمینانی، نقاش پیشکسوت و یکی از داوران چهارمین دوره دوسالانه دامون فر، نیز گفت: «حس عجیبی این آثار را به هم پیوند می دهد و فکر می کنم پویا آریان پور به عنوان نمایشگاه گردان، موفق عمل کرده و آثار متنوع و پرمغز را در کنار هم در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است».

عصر جمعه، ٣٠ بهمن بخش اول نمایشگاهی جشن تصویر سال شامل خبری، ورزشی، مستند اجتماعی و نگاهی دیگر نیز در نگارخانه های خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. افتتاحیه بخش دوم نمایشگاهی جشن تصویر سال شامل عکس های موبایلی، گربه های ایرانی، ایران ما، کارتون های مطبوعاتی و مالتی مدیاها نیز امروز یکشنبه دوم اسفند، ساعت ١٧ در نگارخانه استاد «نامی» افتتاح می شود. از دیگر نمایشگاه هایی كه روز جمعه آغاز به كار كردند، گالری ثالث با نمایشگاه «وات دِ پاپ» بود كه همه روزه از ساعت ١٠ الی ٢١ و روزهای جمعه از ساعت ١٦ الی ٢٢ در گالری ثالث به نشانی خیابان كریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ درحال برگزاری است.


منبع: شرق