تبیان، دستیار زندگی
کارگاه و نمایشگاه «عیدی سازی» با موضوع کاغذسازی و چاپ برجسته از اول اسفند با حضور هنرمندان برجسته عرصه تصویرسازی در باغ موزه هنرایرانی آغاز به کار کرده و به مدت دو هفته میزبان علاقه مندان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آستانه نوروز، عیدی بسازیم

کارگاه و نمایشگاه «عیدی سازی» با موضوع کاغذسازی و چاپ برجسته از اول اسفند با حضور هنرمندان برجسته عرصه تصویرسازی در باغ موزه هنرایرانی آغاز به کار کرده و به مدت دو هفته میزبان علاقه مندان است.

بخش هنری تبیان
عیدی سازی

نمایشگاه و کارگاه «عیدی سازی» صبح روز شنبه اول اسفندماه بر برگزاری نخستین کارگاه  با عنوان «کلیشه سازی» کار خود را آغاز کرد و قرار است طی دو کارگاه دیگر با موضوعات متفاوت چاپ دستی با تمرکز بر عیدی سازی به علاقه مندان آموزش داده شود. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان زهرا حسینی، پری زنگنه، امیر کبیرنژاد، فرشته متقی، رضا هدایت و الهه مقدمی با تکنیک چاپ به نمایش در می آید و تاریخچه سنت عیدی سازی در طول برگزاری نمایشگاه توسط پری زنگنه ارائه می شود. 
الهه مقدمی تصویرساز و دبیر اجرایی این کارگاه با اشاره به معرفی «عیدی سازی» می گوید: عیدی سازی می تواند به نوعی همان کارت آفرین هایی باشد که در دوره معاصر به دانش آموزان می دهند. حدود 150 -100 سال پیش که دختران و پسران برای یادگیری علوم و فنون زندگی و آموزش های قرآنی و روخوانی عربی به مکتب خانه ها می رفتند، کسانی بودند که به عنوان معلم تدریس می کردند. اگر مرد بودند ملا و اگر زن ملاباجی صدا می شدند. آنها برای تشویق بچه ها برگه های کوچکی را در روزهای نزدیک به سال نو تهیه می کردند و با برگ ریواس یا چیزهایی از این قبیل آن را رنگ آمیزی می کردند و به عنوان هدیه به بچه ها می دادند. البته که در قبال این هدیه نیز انتظار عیدی گرفتن داشتند و شاگردان نیز هدیه ای ساده مانند تخم مرغ را به عنوان عیدی به ملا می دادند.
وی با تأکید بر اینکه سنت چاپ سنگی در ایران پیشینه ای بسیار قوی دارد، افزود: آغاز شکل گیری چاپ سنگی در کل خاورمیانه، در ایران بوده است که این موضوع توانایی و قدرت ایران را نشان می دهد. در واقع ما نخستین کشور در خاورمیانه بودیم که نسخه نویسی را کنار گذاشتیم و چاپ سنگی را استفاده کردیم. اما به ناگهان این مقوله مهجور شده و به دلیل چاپ های پیشرفته تری که به وجود می آید، کنار گذاشته می شود. مقدمی ادامه می دهد: در چاپ دستی پیشینه خیلی جذاب و جالبی داشته ایم اما متأسفانه آن طور که باید شناخته شده نیست و مردم درباره اش بسیار کم می دانند. یکی از دلایلی که تصمیم به برگزاری این کارگاه آن هم در موزه هنرهای ایرانی گرفتیم، این بود که پیشینه آن را مردم بشناسند و بدانند که تا زمان حال چگونه پیش رفته است.
این هنرمند تصویرساز درباره برگزاری سه کارگاه «عیدی سازی» از اول تا ششم اسفندماه گفت: در روزهای اول و دوم اسفند موضوع کلیشه سازی با حضور امیر کبیرنژاد بررسی می شود. ۳ تا ۴ اسفند نیز کارگاه کاغذسازی به شکل کاملاً دستی با حضور فرشته متقی برگزار می شود. در آخرین کارگاه نیز موضوع مونو تایپ و مونو پرینت توسط من و زهرا حسینی آموزش داده می شود. مقدمی در ادامه به رونمایی از آثار چاپ سنگی اشاره کرد و افزود: نمونه ای از کتاب های «بچه خوانی» یعنی کتاب هایی را که با چاپ سنگی برای آموزش به بچه ها طراحی می شده و در واقع فصل مشترک کتاب های کودکان و کتاب های عامیانه آن روزگار است هم به نمایش درآورده ایم. همچنین مهر های عیدی سازی را هم ارائه می دهیم تا دوستانی که می آیند با آنچه از دوران صفویه به بعد وجود داشته، آشنا شوند. باغ موزه هنر ایرانی در خیابان ولی عصر، خیابان فرشته واقع است.


منبع: ایران