تبیان، دستیار زندگی
ماهواره یا قمر مصنوعی وسیله ای است که انسان آن را می سازد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهواره ها

ماهواره ها

ماهواره چیست؟

ماهواره یا قمر مصنوعی وسیله ای است که انسان آن را می سازد. ماهواره امواج رادیویی را دریافت می کند. بعد قدرت آن را افزایش می دهد و دوباره به سوی زمین برمی گرداند.

باز هم یک نویسنده!

حدود هفتاد سال پیش، آرتور چارلز کلارک در نوشته هایش درباره ماهواره نوشت. او یک نویسنده  داستان های علمی - تخیلی بود. در آن زمان، هنوز سفرهای فضایی و پرتاب ماهواره ها به فضا اتفاق نیفتاده بود. بنابراین تخیلات کلارک، بسیار عجیب و دور از واقعیت به نظر می آمد.

بیست سال بعد از آن، انسان توانست برای اولین بار ماهواره ای به مدار زمین بفرستد. درست از آن زمان بود که «عصر فضا» آغاز شد.

ماهواره ها

انواع ماهواره ها

- تحقیقاتی: ماهواره های تحقیقاتی، برای رصد کردن و مشاهده ی سیارات، ستاره ها و اجرام آسمانی به کار می روند.

- هواشناسی: ماهواره های هواشناسی وضعیت آب و هوا را در جوّ کره زمین مطالعه می کنند. آن ها می توانند مشخصات ابرها، دما، فشار هوا، بارندگی و ... را بررسی کنند

- مخابراتی: ماهواره های مخابراتی امواج رادیویی را از نقطه ای دریافت و به نقطه ای دیگر ارسال می کنند. یک ماهواره مخابراتی می تواند در هر لحظه هزاران تماس تلفنی، و اطلاعات مربوط به نمابرها، اینترنت، تلویزیون و ... را ارسال کند. سازمان های تلویزیونی و شرکت های مخابراتی درکشورهای مختلف، از این نوع ماهواره ها استفاده می کنند.

- جهت یاب: به کمک ماهواره های جهت یاب، هواپیماها، کشتی ها و خودرو ها می توانند مکان یابی دقیقی انجام دهند. علائم این ماهواره ها در هر نقطه ای از زمین قابل دریافت است.

- نقشه برداری: این ماهواره ها برای تهیه ی نقشه ها و بررسی منابع زیرزمینی ساخته می شوند. ماهواره های نقشه برداری در هر شرایطی مشغول عکسبرداری از زمین هستند. دانشمندان مستقر در ایستگاه های زمینی هم این اطلاعات را بررسی و مطالعه می کنند.

- تلویزیونی: این ماهواره ها دارای آنتن های بشقابی شکل اند و پس از دریافت علائم، آن ها را به ایستگاه های زمینی ارسال می کنند.

مرگ ماهواره ها

زمانی که سرعت حرکت یک ماهواره در مدارش، با گذشت زمان کاهش پیدا می کند، بنابراین احتمال اینکه بر اثر نیروی گرانش زمین، به سمت پایین کشیده شود بسیار زیاد است. وقتی ماهواره به داخل جوّ زمین سقوط می کند، بر اثر اصطکاک با آن می سوزد و نابود می شود. البته بعضی از ماهواره ها همچنان به گردش خود در فضا ادامه می دهند و به عنوان زباله های فضایی شناخته می شوند!  

koodak@tebyan.com

تهیه: سید علیرضا نوابی

تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.