تبیان، دستیار زندگی
کاهش بارندگی و زیاده روی در بهره برداری از آبهای زیرزمینی، عربستان را به سوی بحران اجتماعی و زیست محیطی می راند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاجعه دردناک کم آبی در انتظار عربستان سعودی

کاهش بارندگی و زیاده روی در بهره برداری از آبهای زیرزمینی، عربستان را به سوی بحران اجتماعی و زیست محیطی می راند.

بخش سیاست تبیان
کم ابی

عربستان سعودی در سه دهه آینده با فاجعه ای دردناک رو به رو خواهد شد چرا که شتابان سرگرم بهره برداری از ذخایر آبهای زیرزمینی خود است.
العربیه گزارش کرده بهره برداری بی رویه و شتابان این کشور پادشاهی از آب، ذخایر این کشور را تهی ساخته و اگر جلوی آن گرفته نشود می تواند به زودی به یک فاجعه زیست محیطی و اجتماعی بیانجامد. علی التخیص، معاون وزیر پیشین وزارت کشاورزی عربستان به العربی گفت: «اگر روشهای کشاورزی دگرگون نشود این کشور با فاجعه کشاورزی رو به رو خواهد شد. می بایست آبهای زیرزمینی باقی مانده را نگه داشت.»
به گفته التخیص، این کشور با شتابی مرگبار سرگرم تهی کردن چاه های خود از آب است. اگر الگوی مصرف دگرگون نشود در سه دهه  خشکسالی گسترده ای گریبان این کشور را خواهد گرفت. محمد القمدی، از اعضای دانشگاه ملک فیصل، به ایندیپدنت گفته که در 13 سال آینده آبهای زیرزمینی این کشور ته خواهد کشید: «تخمین های دولتی کاهش چشمگیر ترِ آب را در بخش های کشاورزی نشان می دهد و این نشانه ای است از وخیم بودن اوضاع.»
بنا به گزارش ایندیپندنت، دولت برای مهار مصرف آب در کشور مالیات آب وضع کرده است. این تعرفه از مزیت دیگری برخوردار است و آن اینکه می تواند کسر بودجه فزاینده دولت را که سقوط بهای نفت به آن دامن زده اندکی جبران کند.
شهروندان سعودی، میانگینی بیش از شهروندان اروپایی از آب بهره برداری می کنند. به گزارش العربیه، سعودی ها بیش از دو برابر میزان مصرف روزانه اتحادیه اروپا، آب مصرف می کنند.
ایندیپندنت گزارش کرده که ذخایر آب در مرکز عربستان سعودی هم اکنون به تپه های ماسه ای بدل شده اند.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسی رای می دهید (نظر سنجی)


منبع : افکار خبر