تبیان، دستیار زندگی
بانوی مطلقه ای هستم که به دلیل اعتیاد از همسرم او جدا شدم؛ مدتی است مردی مجرد، خواستگارم است، اما من برای انتخاب ایشان تردید دارم چرا که می ترسم این بار هم شکست بخورم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج پسر مجرد با بانوی مطلقه

بانوی مطلقه ای هستم که به دلیل اعتیاد از همسرم او جدا شدم؛ مدتی است مردی مجرد، خواستگارم است، اما من برای انتخاب ایشان تردید دارم چرا که می ترسم این بار هم شکست بخورم و از همه مهمتر آن که نمی دانم چرا ایشان مرا به عنوان همسر انتخاب کرده اند؟ لطفا برای شناخت بیشتر و بهتر این خواستگار، مرا راهنمایی کنید.

فرآوری: نسرین صفری-بخش کلوب ازدواج تبیان
زن

شاید تا یکی، دو دهه پیش ازدواج با افرادی که تجربه تلخ طلاق را پشت سر گذاشته بودند، آنقدرها رایج نبود به خصوص اگر یک طرف ماجرا دختر یا پسری قرار داشت که تا به حال تجربه ازدواج نداشت اما این روزها با تغییر فرهنگ عمومی جامعه، تغییر الگوهای ازدواج و تغییر سن و سال و معیارهای آن و همچنین تغییر نگرش و سطح دید افراد جامعه، ازدواج با افرادی که تجربه تلخ یک جدایی را داشته اند، چندان دور از ذهن نبوده و حتی گاهی می تواند نتایج و سرانجام بسیار خوبی را هم برای طرفین رقم بزند.
زمانی که زن مطلقه و مرد مجرد باشد، قضیه را می توان از 2 دیدگاه خوش بینانه و بدبینانه مورد بررسی قرار داد. اول به نگاه بدبینانه در این زمینه می پردازیم.

بخش بدبینانه ماجرا!

زمانی که یک مرد مجرد خواهان ازدواج با یک زن مطلقه می شود، شاید تفکرات زیر را در ذهنش بپروراند:

برخی از مردان مجرد به طمع بسیاری از موارد غیر اخلاقی با پیشنهاد ازدواج به زنان مطلقه پا پیش می گذارند، در حالی که هرگز قصد ازدواج با آنها را ندارند

1- فکر می کند که ازدواج ساده و راحتی در پیش رو دارد! طبق یک انتظار عمومی، زنان مطلقه در ازدواج دوم شان کم توقع تر هستند، سازش بیشتری نشان می دهند و تمایل به ازدواج های کم سر و صدا دارند که در آنها از مراسم پی درپی و تشریفات خبری نیست.

2- زنان مطلقه انتظار مالی پایین تری دارند و در شرایطی که مهریه، هزینه های مراسم ازدواج، هزینه های تامین مسکن و درآمد برای پسرها یک دغدغه جدی است، زنان طلقه با انتظارات پایین تر می توانند گزینه خوبی باشند.

3- زنان مطلقه حامی ندارند. خانواده آنها به دلیل موقعیت فرزندشان تمایل دارند زندگی دوم دخترشان را حفظ کنند، پس در امور زندگی شان دخالت نمی کنند.

4- زنی که یک بار از همسرش جدا شده، بار دیگر هم ممکن است از همسرش جدا شود، پس اگر زندگی با او به بن بست رسید، دردسرهای کمتری برای طلاق خواهند داشت.

5- زنان مطلقه مهریه و حق و حقوق مالی شان را از همسر سابق شان دریافت کرده و تمکن مالی بیشتری دارند و می توانند منبع حمایتی خوبی برای یک پسر مجرد باشند.

چه تصمیمی باید بگیرید؟

بی تردید ازدواج با مرد مجردی که تجربه زندگی تاهل را ندارد، با مشکلات و مصائبی همراه خواهد بود، چه بسا  فردی که یک بار زندگی تاهلی را تجربه کرده و با ارکان مختلف آن آشنا شده است، نگاهی بسیار متفاوت تر از فرد مجرد  به زندگی مشترک خواهد داشت. به همین دلیل شایسته است که قبل از ازدواج، زن سعی کند انگیزه های اصلی خواستگارش را دریابد و از علت انتخاب یک بانوی مطلقه  به عنوان همسفر زندگی مطلع گردد؛ چه بسا برخی از مردان مجرد به طمع بسیاری از موارد غیر اخلاقی با پیشنهاد ازدواج به زنان مطلقه پا پیش می گذارند، در حالی که هرگز قصد ازدواج با آنها را ندارند. از سوی دیگر، باید به  زنان متذکر شویم ازدواجی که صرفا به دلیل برخورداری از حمایت یک مرد صورت بگیرد، می تواند خطرناک باشد و چالش های زندگی قبلی را برای یک زن تکرار کند بنابراین بهتر است کار را به کاردان بسپارید و با مشاوره های روانشناسی تک نفره و دونفره تصمیم نهایی خود را بگیرید.

بخش خوشبینانه ماجرا!

اما این ازدواج ها بخش خوشبینانه ای هم دارد.

۱- زنان مطلقه به واسطه تجربه هایی که در زندگی اول خود کسب کرده اند، توانایی مدیریت بهتری در روابط دارند. به همین دلیل نظر پسران مجرد را بیشتر جلب می کنند. این زنان مهارت های خانه داری، ارتباط با اقوام، برخورد با همسر را دارند و دیگر نیازی نیست با شروع زندگی مشترک، به آزمون و خطا بپردازند.

۲- زنان مطلقه زنانی هستند که در صورت داشتن یک زندگی آرام، قدر موقعیت را می دانند و برای بهتر شدن زندگی تلاش می کنند. آنها وضعیت بدتری را چشیده اند و حاضر نیستند زندگی خوب امروزی شان را به سادگی از دست بدهند.

۳- در کنار همه اینها به یاد داشته باشید، مطلقه بودن دلیلی برای انتخاب نشدن برای ازدواج نیست چرا که امروزه زنان جوان زیادی را می بینیم که شاید در دهه دوم یا اوایل دهه سوم زندگی خود باشند و با قابلیت های برجسته و شان خانوادگی و اجتماعی بالا سابقه شکست را داشته باشند بنابراین از نگاه سنتی و قضاوت نادرست درباره این زنان فاصله بگیرید و بر اساس واقعیات موجود انتخاب کنید.

چه تصمیمی باید بگیرید؟

در مقوله ازدواج، فاکتورهای متعددی دخیل هستند و صرفا نمی توان به دلیل آنکه فرد، سابقه ازدواج قبلی دارد از تمام گزینه های مثبت او چشم پوشی کرد و وی را گزینه نامناسبی دانست

در این مرحله، بهتر است ذره بین به دست بگیرید برای بررسی هر چه بیشتر خواستگار شروع به تحقیق کنید. گذشته رفتاری و اخلاقی ایشان را مورد تفحص قرار دهید و سابقه خواستگاری ها و موارد انتخابی اش را جویا شوید. قطعا با مقایسه علتهای عدم پذیرش آنان با معیارهایی که برای انتخاب شما مطرح شده است، درمی یابید که ایشان تا به چه حد در ملاک های انتخاب همسر دقیق و باثبات هستند. در نهایت نیز، اگر حاضر به ازدواج شدید، پیش از گفتن بله، مشاوره بگیرید، قطعا متخصصان با انجام مصاحبه های بالینی و انجام تستهای مختلف، می توانند درستی و یا نادرستی این ازدواج را تائید و یا رد نمایند. از سوی دیگر، شرکت در کلاس های مهارت آموزی های مختلف پیش از ازدواج الزامی است، حضور در کلاسهایی چون همسرداری، آشنایی با وظایف و نقش های زندگی مشترک و... می تواند مسیر روشن تری را پیش روی هر دو فرد قرار دهد.

چشمها را باید شست ، جور دیگر دید

به واسطه وجود تفاوت های فردی میان انسان ها و تفاوت در دیدگاه ها و باورهای آنها محاسن و معایب مذکور در رابطه با همه ارتباطات مصداق ندارد و هر رابطه ای برای خودش مختصاتی دارد که نیاز به بررسی را حتمی می کند. مجموعه آنچه که در این مطلب آورده شده، از موارد عمومی چنین ازدواج هایی است، اما آنچه در این میان حائز اهمیت بوده و باید اصلاح شود، وجود یک دیدگاه قالبی در جامعه است. بر اساس این دیدگاه ،ازدواج فرد مطلقه با فرد مجرد درست نبوده و حتما همسر بعدی وی باید یک مطلقه باشد. این دیدگاه نادرست است چرا که در مقوله ازدواج، فاکتورهای متعددی دخیل هستند و صرفا نمی توان به دلیل آنکه فرد، سابقه ازدواج قبلی دارد یا ندارد از تمام گزینه های مثبت او چشم پوشی کرد و وی را گزینه نامناسبی دانست. در این زمینه نظر و دیدگاه شخص مجرد در انتخاب فرد مطلقه مهم است و وی باید به دنبال کشف تفاوت ها و شباهت ها باشد. ازدواجی که بر پایه انتخاب صحیح و آگاهانه باشد، فارغ از مجرد یا مطلقه بودن می تواند سرانجام خوشایندی را برای هر دو نفر به ارمغان آورد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید



منابع: مجله سیب سبز/روزنامه خراسان/ ایران بانو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.