تبیان، دستیار زندگی
یکی از اشکالات برگزاری 2 انتخابات در یک روز این است که اهمیت یکی از انتخابات ها دیگری را تحت الشعاع خود قرار می دهد. برای این اقدام کار پژوهشی سنگینی صورت گرفته است و دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه موثر بودند و به این جمع بندی رسیدند که ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر 2 انتخابات در 1 روز

یکی از اشکالات برگزاری 2 انتخابات در یک روز این است که اهمیت یکی از انتخابات ها دیگری را تحت الشعاع خود قرار می دهد. برای این اقدام کار پژوهشی سنگینی صورت گرفته است و دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه موثر بودند و به این جمع بندی رسیدند که انتخابات با یکدیگر منطبق شود.

بخش سیاست تبیان
انتخابات

محمدرضا باهنر رئیس جبهه خط امام و رهبری در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین که در موسسه فرهنگی شهدای موتلفه برگزار شد با اشاره به اهمیت انتخابات 7 اسفند اظهار داشت: این دومین تجربه ما بعد از انقلاب اسلامی است که در یک روز 2 انتخابات مهم را برگزار خواهیم کرد و این مسئله منافع زیادی برای کشور دارد، البته اشکالاتی نیز به همراه دارد که فعالان سیاسی باید آن را جبران کنند.
وی افزود: یکی از اشکالات برگزاری 2 انتخابات در یک روز این است که اهمیت یکی از انتخابات ها دیگری را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
باهنر ادامه داد: برای این اقدام کار پژوهشی سنگینی صورت گرفته است و دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه موثر بودند و به این جمع بندی رسیدند که انتخابات با یکدیگر منطبق شود.
دبیرکل جامع اسلامی مهندسین بخش دیگری از سخنان خود را تاثیر نتیجه انتخابات در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، بین المللی و سیاسی اختصاص داد و گفت: اگر به مقایسه مجلس ششم با مجالس دیگر بپردازیم آثار زیانبار این مجلس و هزینه هایی که به نظام تحمیل کرد را به خوبی متوجه خواهیم شد. حضور و نوع انتخاب در انتخابات پیشرو بسیار مهم است و شاید نتیجه انتخابات خبرگان در کوتاه مدت احساس نشود تاثیر خود را در موقعیت خاص و حساس خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در آن فضای پرعاطفه و متاثر که مسئولان دل نگران بودند رسانه های خارجی غوغا کردند و برای خود خواب هایی دیدند تا این که بالاخره بعد از مدت کوتاهی کار تمام شد و رسانه های دشمن تا 72 ساعت برنامه های غیرمرتبط پخش می کردند. آنها فکر می کردند بعد از رحلت امام کشور به ایرانستان تبدیل می شود و علما به جان یکدیگر می افتند. 
باهنر در بخش دیگری از سخنران خود به یکی از فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر این که «مجلس خبرگان پشتوانه ولایت فقیه است» اشاره کرد و گفت: شان و منزلت مجلس خبرگان اصلاح طلب و اصولگرا و یا چپ و راست نیست و این مباحث برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است، مجلس خبرگان جایگاه رفیع، مهم و سرنوشت سازی دارد که البته این روزها شاهدیم رسانه های بیگانه به خود اجازه دادند و برای ما خط و نشان می کشند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است: مجلس خبرگان از جایگاه رفیعی برخوردار است و هر کس که در این انتخابات رای بیاورد خواب های آشفته برخی ها تعبیر نخواهد شد.
وی بخش دیگری از سخنان خود را به تحلیل فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی اختصاص داد و گفت: جامعه اصولگرایی با توجه به این که نسبت به گذشته دیر هنگام اقدام کرد اما به وحدت خوبی رسیده است و ما بعد از تلاش سنگین لیست 30 نفره ای را ارائه کرده ایم، البته این لیست برخی ایرادات را نیز دارد.
باهنر تصریح کرد: واقعا کسانی که بیرون از لیست ائتلاف ماندند حیف بودند، اما کرسی تهران برای 30 نفر جایگاه دارد ما در کارگروه بستن لیست که متشکل از 7 نفر بود به لیست فعلی رسیدیم اما اگر هر کدام از ما به صورت جداگانه لیست را می بستیم حتما این لیست تغییر می کرد و برخی از ما افراد بیرون مانده را وارد این لیست می کردیم، اما لیستی که امروز ارائه شده حاصل تصمیم جمعی است و این تصمیم بهترین تصمیم بوده است.
رئیس جبهه خط امام و رهبری به نحوه بررسی لیست اشاره کرد و گفت: ما از بین 1000 نفر به 200 نفر رسیدیم و سپس به 50 نفر، زمانی که به 50 نفر رسیدیم آقای حداد عادل تعبیری داشتند و گفتند هر کدام از این 50 نفر که بیرون لیست بگذاریم مانند این است که یکی از بچه هایمان را ببریم و قربانی کنیم.
وی تاکید کرد: از کسانی که اسم شان در لیست نهایی قرار ندارد خواهشم می کنیم به نفع جبهه اصولگرایی انصراف دهند، البته ما این گلایه به صورت کلی از کسانی که انصراف نداده اند داریم شاید بگویند بنده چون کاندیدا نیستم این حرف ها را می زنم اما به آنها می گویم نماینده شدن حق کسی نیست بلکه وظیفه است، البته این را نیز بگویم افرادی که در بیرون لیست قرار دارند ناصالح نبوده و چیزی از صلاحیت کم ندارند.
باهنر افزود: کسانی که به کار تشکیلات می آیند باید متعهد باشند و حداکثر آن این است که شاید احساس کنند به آنها ظلم شده است اما اگر برفرض افرادی که در لیست قرار نگرفته اند بخواهند زیرآبی بروند و از این طریق جلب رای کنند ارزش وفادار ماندن به تشکیلات را ندارند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر حضرات آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح همت نمی کردند و به میدان نمی آمدند شاید کار وحدت به سختی پیش می رفت. ممکن است در روز انتخابات افرادی که می خواهند از روی لیست رای بدهند دستشان به نوشتن برخی ها نرود باید بدانند هر نفر از این 30 نفر را خط بزنند به معنای اجازه دادن به یک اصلاح طلب برای ورود به مجلس است و این مغایر با رسم ولایتمداری و اعتقاد به روحانیت انقلابی است.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسی رای می دهید (نظر سنجی)


منبع : جهان نیوز