تبیان، دستیار زندگی
رحمانی فضلی با اشاره به شیطنت های رسانه های بیگانه در مسئله انتخابات ایران گفت: آنها همواره این شیطنت ها را در ایام انتخابات انجام می دهند و به دنبال ناامید کردن جامعه هستند که مردم ما با هوشیاری که از گذشته نشان دادند، به این مسائل توجه نخواهند کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطنت های رسانه ای

رحمانی فضلی با اشاره به شیطنت های رسانه های بیگانه در مسئله انتخابات ایران گفت: آنها همواره این شیطنت ها را در ایام انتخابات انجام می دهند و به دنبال ناامید کردن جامعه هستند که مردم ما با هوشیاری که از گذشته نشان دادند، به این مسائل توجه نخواهند کرد.

بخش سیاست تبیان
رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» به تشریح آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات پیش رو پرداخت و اظهارداشت: ما از فروردین ماه، اقدامات اولیه را برای برگزاری انتخابات شروع کردیم و هماهنگی های لازم با همه دستگاه های مرتبط با انتخابات در زمینه امنیت، نظارت، اجرا، پشتیبانی و رسانه ای صورت گرفت و تاکنون نیز هماهنگی و تعامل در حد بسیار بالایی اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: در بحث ثبت نام ها نیز شاهد شور و اشتیاق مردم بودیم و شورای نگهبان و وزارت کشور در این عرصه همکاری خوبی با یکدیگر داشتند به طوری که در مرحله انتخاب هیأت های اجرایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت و باید در 1063 حوزه این هیأت ها انتخاب می شدند که الحمدلله با تلاش و تعامل مثبت این اقدام انجام شد و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

رایزنی با افراد و جناح خاصی نبوده و ما تمام کسانی را که اعتراض داشتند به شورای نگهبان انتقال دادیم که خوشبختانه شورای نگهبان هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم تعداد تائید صلاحیت ها را افزایش داد لذا بررسی شرایط ۱۲ هزار نفر کار بسیار سختی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در مرحله احراز صلاحیت داوطلبان نیز طبق قانون عمل شد، تصریح کرد: ما با قانون هیأت های اجرایی، احراز صلاحیت ها را انجام دادیم و از 12 هزار نفر حدود 10 هزار نفر فاقد سابقه بودند بنابراین 83 درصد آنان تائید صلاحیت شدند و از 2 هزار نفر باقیمانده، 800 نفر بخاطر اسناد و مدارکی که از دستگاه های استعلام شونده به دست آمده بود رد صلاحیت شدند و تعداد 300 نفر نیز انصراف دادند.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: هیأت های اجرایی منتخب هیأت های نظارت هستند که شورای نگهبان آنها را انتخاب کرده است و منتخب ما نیستند و ما تنها آنها را معرفی کرده ایم و حتی در جایی به جای ۳۰ نفر، ۹۰ نفر پیشنهاد داده ایم چرا که نمی پسندیدند و رد می کردند و ما مجبور بودیم افراد بیشتری را معرفی کنیم بنابراین اگر خلافی در این زمینه رخ داده است که ما با آن مخالف هستیم از سوی هیأت های اجرایی بوده که هیأت های نظارت آنها را انتخاب کرده اند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما نمی توانستیم عدم احراز صلاحیت داوطلبین را در هیأت های اجرایی داشته باشیم و چنین اجازه ای را نداشتیم اما هیأت های نظارت می توانند در جایی که شک دارند و یقین ندارند، عدم احراز صلاحیت بزنند تا بتوانند بررسی ها و نظارت بیشتری را داشته باشند.
وزیر کشور در رابطه با تمهیدات این وزارتخانه نسبت برای اعلام زمان نتیجه انتخابات گفت: همانطور که مطلع هستید انتخابات آتی اولین انتخابات مشترک مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است که به طور مثال در تهران ۳۰ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی و ۱۶ نماینده خبرگان و ۴ نماینده اقلیت انتخاب می شوند که نشان می دهد آمار آراء بسیار بالا خواهد بود که مطمئناً شمارش آن هم وقت گیر است.
رحمانی فضلی با اشاره به شیطنت های رسانه های بیگانه در مسئله انتخابات ایران گفت: آنها همواره این شیطنت ها را در ایام انتخابات انجام می دهند و به دنبال ناامید کردن جامعه هستند که مردم ما با هوشیاری که از گذشته نشان دادند، به این مسائل توجه نخواهند کرد.
وی در پاسخ به این سوال که حمایت رسانه های خارجی را از برخی نامزدهای انتخابات چگونه ارزیابی می کنید و آیا این اقدام را مصداق نفوذ می دانید یا خیر، تصریح کرد: در این ۳۷ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، رفتار آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی در حوادثی مانند انتخابات با نیت تاثیرگذاری و دخالت بوده است اما مردم ما مستقل هستند و عزت و جایگاه خودشان را می دانند و به این تبلیغات دروغین رسانه های خارجی اعتنا نخواهند کرد.
وزیر کشور تاکید کرد: ما نگران این نیستیم که انگلیسی ها یا رسانه های وابسته به آنان گفتمان انتخاباتی مردم ما را تغییر دهند زیرا مردم در طول این ۳۷ سال نشان دادند با همان رسالت، هوشیاری و شعور خود انتخاب مورد نظر خودشان را انجام می دهند و همواره مردم بر خلاف نظر آنها عمل کرده اند.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: گفتمان ما هم در داخل نباید به گونه ای باشد که اینطور القاء شود عده ای موافق انگلیس هستند و عده ای مخالف؛ لذا همه باید با یکدیگر منسجم و متحد باشیم و نباید بگذاریم قطب بندی در این زمینه ایجاد شود.
وی تاکید کرد: همه نامزدها باید اینگونه تبلیغات را محکوم کنند حتی در روز جاری رئیس جمهور در سخنانشان تاکید کردند که بیگانگان نمی توانند برای ما تعیین تکلیف کنند.
وزیر کشور تصریح کرد: تمام احزاب و گروه های سیاسی باید این حرکات رسانه های بیگانه را محکوم کنند.
مجری برنامه از رحمانی فضلی پرسید «ارزیابی شما چیست که اخیراً شاهد برخی شیطنت های رسانه های خارجی درخصوص ناسالم جلوه دادن انتخابات ایران هستیم و حتی در برنامه های تلویزیونی شان اعلام می شود مردم هنگام رأی گیری از شعب و برگه های اخذ رأی فیلمبرداری کنند و به آنان انتقال دهند» که وزیر کشور پاسخ داد: امکان چنین اقداماتی میسر نیست البته اگر کسی بخواهد از برگه رأی خود عکس بگیرد، ایرادی ندارد و ما هم نگران اینگونه مسائل نیستیم اما رسانه های خارجی با این اقدام قصد تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی در انتخابات را دارند و باید تاکید کنم که این روش ها دیگر کهنه شده و مردم ما هوشیارتر از آنند که به این اقدامات نخ نما شده توجه کنند.
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود، بازنگری در قانون انتخابات را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید در مرحله ثبت نام ها، تائید صلاحیت ها، تبلیغات و غیره بازنگری های جدی و دائمی صورت بگیرد در همین زمینه ما منتظر بودیم تا سیاست های کلی انتخابات تدوین شود که خوشبختانه مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تدوین و به مقام معظم رهبری ارائه کرده است که الان هم این سیاست ها آماده است و به محض ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری ما نیز بازنگری قانون فعلی و تدوین قانون جدید انتخابات را براساس آن سیاست های کلی تدوین و به قوه مقننه ارائه خواهیم کرد.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوالی درباره جمع آوری بنرهای برخی از نامزدهای انتخابات خبرگان گفت: این مسئله پیگیری شد و دستورالعملی نیز در ستاد انتخابات تدوین کرده و هیأت هایی هم در تمام استان ها مستقر هستند که دائماً اقدامات انجام شده را با قانون تطبیق می دهند و اگر تخلفی مشاهده شود جمع آوری کرده و در وهله اول به ستادهای نامزدها تذکر داده می شود و در صورت تکرار، از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد البته الان این تخلفات در حدی نیست که باعث نگرانی باشد.
وی در رابطه با افزایش تخلفات در فضای مجازی در زمان تبلیغات انتخابات و پیش بینی های وزارت کشور در این رابطه، گفت: انتشار لیست های جعلی از سوی جریان های مخالف یکی از مصادیق این جرائم است که البته این مسائل تنها در برخی شهرهای بزرگ شاید به وجود بیاید که اگر شکایتی مطرح شود بررسی و پیگیری می کنیم.

انتشار لیست های جعلی از سوی جریان های مخالف یکی از مصادیق این جرائم است که البته این مسائل تنها در برخی شهرهای بزرگ شاید به وجود بیاید که اگر شکایتی مطرح شود بررسی و پیگیری می کنیم.

وزیر کشور درباره تدوین دستورالعمل نحوه تبلیغات نامزدها در فضای مجازی گفت: این دستورالعمل تهیه شده و نظر رئیس جمهور هم گرفته ایم و امروز به هیأت مرکزی نظارت ارائه دادیم تا نظر آنها را هم بگیریم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه ما باید به شعور مخاطبان و آگاهی آنان احترام بگذاریم، تصریح کرد: در موضوع تبلیغات انتخاباتی در برخی جاها شاهد تهمت ها و تخریب ها هستیم که اینها در قوه قضاییه قابل پیگیری است و حتی برخی افراد را خودم شخصاً تذکر دادم و مردم هم در این زمینه باید ببینند کدام گروه و حزب در مقدمات انتخابات براساس ارزش ها و اصول دینی عمل کردند.
وی ادامه داد: کسی که از الان تهمت بزند، دروغ بگوید و قانون را رعایت نکند فردا هم به مجلس برود اینگونه عمل خواهد کرد و یقیناً مردم به آنان رأی نخواهند داد.
وزیر کشور با بیان اینکه با تخلفات به ۳ شکل برخورد می شود، گفت: برخی تخلفات مربوط به پرسنل و دست اندرکاران است که تحت عنوان تخلفات اداری پیگیری خواهد شد، برخی تخلفات مصادیق مجرمانه دارد که از سوی قوه قضاییه پیگیری می شود و برخی تخلفات را نیز وزارت کشور پیگیری و به شورای نگهبان ارائه می کند که این مسائل می تواند بر اعتبارنامه نامزدها تاثیر بگذارد و حتی در همین مرحله می تواند موجب رد صلاحیت آنان شود.
وی افزود: در گذشته شاهد این بودیم که براساس همین تخلفات، شورای نگهبان برخی رأی گیری ها در شهرستان ها را تائید نکرده یا اعتبارنامه برخی افراد را مورد تائید قرار نداده است.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که اخیراً از سوی برخی نامزدها ورود پول های کثیف مطرح شده، ارزیابی شما از این مسئله چیست، گفت: الان شکایت های زیادی مطرح است و نامزدها نامه می نویسند که فلان شخص یا نامزد پول کلانی هزینه می کند که البته این مسائل باید در قوه قضاییه پیگیری و بررسی شود تا مشخص شود آن فرد مستندات کافی برای اثبات حرف خود دارد یا خیر.
وی افزود: در همین زمینه نیز وزارت کشور لایحه شفاف سازی هزینه کرد نامزدها را تهیه و به مجلس تقدیم کرده اما در کمیسیون ها مانده و به سرانجام نرسید که این مسئله در بازنگری قانون انتخابات مطمئناً پیش بینی خواهد شد.
وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا برای تائید صلاحیت ها رایزنی افراد یا جناح خاصی را داشتید، گفت: رایزنی با افراد و جناح خاصی نبوده و ما تمام کسانی را که اعتراض داشتند به شورای نگهبان انتقال دادیم که خوشبختانه شورای نگهبان هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم تعداد تائید صلاحیت ها را افزایش داد لذا بررسی شرایط ۱۲ هزار نفر کار بسیار سختی است.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که به نظر شما رسانه ملی در این ایام باید چه عملکردی داشته باشد، تاکید کرد: رسانه ملی باید بی طرف باشد و در جهت افزایش مشارکت مردم حرکت کند لذا تحقق این مسئله موجب اقتدار ملی خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در این مسیر قضاوت ها و داوری های متفاوتی وجود دارد اما اصل بر آن است که مدیران رسانه ملی باید در جهت مشارکت و بی طرفی حرکت کنند.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید


منبع : جهان نیوز