تبیان، دستیار زندگی
در میان مردم این شهر افرادی یافت می شوند که در طول زندگی خود مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی حیایی های مردانه در خیابان!

در میان مردم این شهر افرادی یافت می شوند که در طول زندگی خود مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته باشند...

منصوره فراهانی- بخش اجتماعی تبیان
آرار مردان در خیابان

هر نظام اجتماعی دارای یک سری الگوها، رفتارها و هنجارهای متعارف است که مورد قبول و پذیرش دولت و مردم قرار گرفته است و تبعیت از آنها لازم و ضروری است. فاصله گرفتن یا عدول از این رفتارها و هنجارها موجب بروز انحراف و آزار و اذیت دیگران می شود. در کشور ما علاوه بر آنچه قانون تعیین و تصویب می کند و همه ملزم به رعایت آن هستند، برخی ملاحظات دینی و مذهبی نیز افراد را در چارچوب های خاصی قرار می دهد و سرپیچی از قواعد و قوانین شرعی موجب خشم خداوند متعال خواهد شد. یکی از انواع انحرافات، خشونت و آزارهای جنسی در جامعه است.

وضع قوانین و آیین نامه هایی برای انواع آزارهای جنسی و ضمانت اجرایی آنها می تواند در کاهش این ناهنجاری اجتماعی تاثیر زیادی داشته باشد. درصورتی که مردان بیمار در جامعه بدانند در مقابل هرگونه خشونت و آزار علیه زنان مجازات می شوند کمتر دست به انجام چنین اعمالی خواهند زد

در همه جوامع بشری خشونت و آزار جنسی مذموم و ناپسند شمرده می شود اما تعریف و دایره محدودیت این خشونت و آزار جنسی بسته به نوع زندگی و فرهنگ هر جامعه ای متغیر است. بیشترین آزار و خشونت جنسی در هر جامعه ای متوجه زنان و کودکان است. زنان به دلیل شرایط خاص فیزیکی و جسمی بیشتر در معرض این آزارها قرار دارند. در کشور ما به خاطر وجود آموزه های دینی و تعیین چارچوب و ضوابط برای ارتباطات مختلف اجتماعی برای زنان و مردان شاید این انحرافات کمتر وجود داشته باشد. از طرف دیگر به دلیل وجود ارتباطات زیاد و صمیمی در میان افراد جامعه و ترس از آبرو و یا به خاطر حجب و حیایی که در زنان ایرانی وجود دارد، این آزار و خشونت جنسی کمتر مطرح و علنی می شود و در بسیاری موارد توسط فرد یا خانواده سرپوش گذاشته می شود. با این وصف کمتر فردی یافت می شود که در طول زندگی خود مورد اذیت و آزار جنسی قرار نگرفته باشد. اما شاید فقط یک بار اتفاق افتادن آن لطمات و عوارضی بر فرد بگذارد که تا پایان عمر امکان جبران آن وجود نداشته باشد.

انواع آزار جنسی

1.  شایع ترین و شدیدترین نوع آزار جنسی تجاوز به عنف است که روز بروز در حال افزایش است. بنابر فقه اسلامی مجازات تجاوز به عنف اعدام است.
2. یکی از آزارهای جنسی در جامعه نگاه های آلوده و ایجاد حس ناامنی در فرد است. دین مبین اسلام  نگاه مرد به زن نامحرم را به تیری از تیرهای شیطان تشبیه کرده است. گرچه ممکن است کسی که دائم چشمانش در حال چرخش و نگاه کردن به زنان در جامعه است گمان نکند که این کار یک نوع آزار جنسی محسوب می شود ولی باز هم مبادرت به انجام این کار می کند. در مواردی نیز دیده شده که به همراه نگاه شهوت آلود تنه ای هم به فرد مورد نظر زده می شود که در این حالت آزار به حد بالاتر خود می رسد.
3. یکی دیگر از آزارهای جنسی متداول، متلک انداختن به بانوان در اماکن عمومی به منظور ارضای غریزه جنسی و لذت جویی است. بر اساس ماده 619 قانون مجازات اسلامی «هر كس در اماكن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حركات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد».

یکی از آزارهای مردان نسبت به زنان نحوه نشستن در تاکسی هاست. بسیاری از خانم ها از نحوه نشستن مردان در تاکسی و رعایت نکردن حریم دو طرف معترض هستند و برخی برای اینکه کمتر مورد اذیت و آزار قرار بگیرند ساعتها منتظر می مانند تا سوار بر تاکسی شوند که صندلی جلوی آن خالی باشد.

4. آزار جنسی در محیط های کاری از دیگر انواع آزارهاست. در برخی محیط های کاری که در فضای کوچک تعدادی زن و مرد در کنار هم کار می کنند امکان آزار جنسی مضاعف می شود. آزارهای جنسی شایع در محیط کاری می تواند شوخی ها و طنزهای جنسی، پرسش و کنجکاوی از زندگی شخصی و فردی، نظر درباره اندام یا ظاهر فرد، داستانها و اشارات سکسی و یا پیشنهاد ارتباط خارج از عرف در خارج از محیط کاری است. علاوه بر آن نگاه های شهوت آلود، تماس بدنی و یا نزدیک شدن بیش از حد به زن حین کار از دیگر انواع این آزارهاست. زنان کارگر به دلیل آنکه نیاز مالی دارند و عموما در محیط های کاری سطح پایین و بدون نظارت فعالیت می کنند بیشتر در معرض آزارهای جنسی قرار می گیرند و به خاطر ترس از دست دادن کار خود در اغلب موارد در مقابل این آزارها سکوت می کنند و به کار خود ادامه می دهند.
5. یکی از آزارهای مردان نسبت به زنان نحوه نشستن در تاکسی هاست. بسیاری از خانم ها از نحوه نشستن مردان در تاکسی و رعایت نکردن حریم دو طرف معترض هستند و برخی برای اینکه کمتر مورد اذیت و آزار قرار بگیرند ساعتها منتظر می مانند تا سوار بر تاکسی شوند که صندلی جلوی آن خالی باشد.
راه اندازی مراکز فساد و فحشا، تسهیل و ترویج فاحشگی، انتشار عکس و فیلم های شخصی و .... از دیگر آزارهای جنسی شایع در جامعه است.

راهکارهای کاهش آزار جنسی

افزایش نظارت بر محیط های کاری از جمله وظایف مسئولان و قانون گذاران کشور است. ایجاد امنیت جنسی و روانی برای زنان شاغل از دیگر وظایف مسوولان است. از طرفی ایجاد فضای امن برای طرح شکایت همراه با محفوظ بودن آبرو می تواند زنان را تشویق کند تا اعتراض خود را به مراجع قضایی اعلام و پیگیری کنند.
وضع قوانین و آیین نامه هایی برای انواع آزارهای جنسی و ضمانت اجرایی آنها می تواند در کاهش این ناهنجاری اجتماعی تاثیر زیادی داشته باشد. درصورتی که مردان بیمار در جامعه بدانند در مقابل هرگونه خشونت و آزار علیه زنان مجازات می شوند کمتر دست به انجام چنین اعمالی خواهند زد.
بسیاری زنان پس از آزار جنسی به خاطر ترس از آبرو و یا سرزنش دیگران از بازگو کردن و یا شکایت از آزار مورد نظر صرف نظر می کنند. آشناکردن زنان با حقوق خود در اجتماع و آموزش به آنان درخصوص نحوه برخورد با انواع ارتباطات اجتماعی و حفاظت از حریم خود، از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از آزارهای جنسی است.