تبیان، دستیار زندگی
ورود داستان كمیك استریپ جعلی و ضدایرانی"پرسپولیس" از مرجان ساتراپی (یك ایرانی تبعه فرانسوی) در كتاب‌های دوره راهنمایی مدارس فرانسه، نشانگر تلاش جدید "ناتوی فرهنگی" علیه كشورهای مستقل در پوشش فعالیت‌های آموزشی - فرهنگی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمدی جدید ناتوی فرهنگی

ورود داستان كمیك استریپ جعلی و ضدایرانی"پرسپولیس" از مرجان ساتراپی (یك ایرانی تبعه فرانسوی) به  كتاب‌های دوره راهنمایی مدارس فرانسه، نشانگر تلاش جدید "ناتوی فرهنگی" علیه كشورهای مستقل در پوشش فعالیت‌های آموزشی - فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، این كمیك استریپ سخیف كه پیشتر به ‌صورت یك فیلم انیمیشن در جشنواره كن فرانسه نیز حضور داشت با عنادی آشكار به فرهنگ ایرانی به داستانی غیر واقعی درباره زندگی یك "دختر جوان در ایران" می‌پردازد.

غرب در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای انحراف اذهان عمومی نسبت به هویت فرهنگی و كهن ایرانیان انجام داده است.

بخشی از این تلاش‌ها با ساخت فیلم‌هایی همچون ‪ ۳۰۰‬و كارتون غیرواقعی پرسپولیس، اعتراض بسیاری از مردم، اندیشمندان و تاریخ نگاران جهان را به دنبال داشت.

ساتراپی كه در فرانسه زندگی می‌كند و هنوز به ‪ ۳۰‬سالگی نرسیده و هیچ شناخت دقیقی از كشوری كه شاید دیار پدری‌اش باشد، ندارد، با تخیلات ذهنی خود تلاش در جعل واقعیات و وارونه جلوه دادن جریان زندگی در ایران را نزد دیگران دارد.

هجمه به فرهنگ ، زبان و نحوه زندگی در كشورهای مستقل همچون ایران چند سالی است كه پس از تلاش‌های مذبوحانه و شكست خورده غرب برای استفاده از اهرم رعب و وحشت و نظامی‌گری از طریق فرهنگ و به ویژه صنعت فیلمسازی دنبال می شد.

تخیل پردازی‌های دروغین و تقسیم‌بندی جهان به خیر و شر و ترسیم چهره منجی از غرب در برابر پیروان سایر ادیان آسمانی به‌ ویژه اسلام و ارایه چهره غیر واقعی و خشن از كشورها و مردمان مستقل جهان و به خصوص جامعه مسلمانان به بهانه مبارزه با تروریسم، از اهدافی است كه پس از واقعه ساختگی یازده سپتامبر كه توسط آمریكا و توسط القاعده اجرا شد، دستمایه كار در حوزه‌های مختلف از جمله سینما قرار گرفته است.

كشورهای غربی برای فرار از مشكلات فزاینده خود كه به واسطه خوی تجاوزگری و دخالت در جوامع آنها به وجود آمده، انحراف افكار عمومی و ارایه آدرس غلط از طریق فیلم ، سینما و تلویزیون و كتاب و داستان را برای مقصر جلوه دادن دیگران در ایجاد مشكلات یادشده دنبال می‌كنند.

نگارش داستان‌های ساختگی و جعلی نظیر پرسپولیس و ‪ ۳۰۰‬برای تولید فیلم به منظور جعل تاریخ و تضعیف فرهنگ غنی ملتی كه بر گرفته از دین و تمدن غنی و انسانی است، بیهوده است.

تلاش ناتوی فرهنگی نیز در راستای نابودی ارزش‌ها و فرهنگ‌های ملل جهان به گونه‌ای حساب شده و زیركانه برای تبعیت از هویت‌ها و فرهنگ‌های بدون پشتوانه غربی است.

تلاش مسئولان دولت فرانسه در گنجاندن یك مطلب هجو و كمیك غیر واقعی در كتاب‌های درسی دانش آموزان فرانسوی را نمی‌توان نادیده گرفت ، هرچند كه این رفتار به زودی نیز اجرا نشود.

ناتوی فرهنگی بیكار نشسته و واكاوی در هزارتوی نیرنگ و فریب را همچنان در سرلوحه امور دارد، هوشیاری و بیداری جامعه هنری ما نیز در مقابله با این هجمه اساسی است.