تبیان، دستیار زندگی
صف آرایی طیف های سیاسی برای ۷ کرسی/جولان لیست ها درسکوت مستقل ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جولان لیست ها درسکوت مستقل ها

با نهایی شدن لیست نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و نزدیک شدن به هفتم اسفند، طیف ها و احزاب سیاسی استان اردبیل برای تصاحب هفت کرسی بهارستان آرایش انتخاباتی خود را نشان داده اند.

بخش سیاست تبیان

احزاب

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، فضای استان اردبیل این روزها تحت تاثیر انتخابات هفتم اسفندماه و آغاز مهلت قانونی تبلیغات نامزدها به اوج هیجان و اشتیاق رسیده و در کنار آن تنور سیاسی ناشی از فعالیت احزاب، گروه ها و طیف های مختلف که اکثرا در آستانه انتخابات از رکود خارج می شوند، به فضای عمومی این استان گرمای بی سابقه ای بخشیده است.

شاید از مهمترین عللی که این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را برای مردم و دولتمردان حساس کرده شرایط بین المللی، بحران های منطقه ای، فضای کلی کشور پس از تحریم و نیاز به تشکیل مجلس قوی با ورود نمایندگان اصلح و کارآمد باشد.

این حساسیت را امروز می توان در شور و شعور اجتماعی و سیاسی مردم اردبیل دید، چنانچه همین دیدگاه و حساسیت در بین گروه ها و طیف های سیاسی نیز به چشم می خورد و این عامل باعث شده که برای این دوره آرایش سیاسی استان اردبیل متفاوت از دوره های قبل باشد.

اما ورود طیفی جدا از قطب های سنتی انتخابات گذشته در قالب حامیان دولت و با عنوان اعتدال و توسعه برای رقابت در این دوره از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار داد، این امر باعث شده که آرایش سیاسی انتخابات امسال از دو قطبی بودن شامل اصولگرایان و اصلاح طلبان (فارغ از نامزدهای مستقل)، به سه قطب تغییر شکل دهد.

علاوه بر این به اذعان بسیاری از فعالان سیاسی این طیف با جذب نیروهای میانه رو طیف های سنتی و نیز نیروهای جدید سیاسی و با قرار گرفتن در میدان میانی انتخابات، کفه ترازو را به نوسان واداشته است.

دبیر و سخنگوی شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان استان اردبیل در این خصوص تاکید دارد که دیگر به مانند دوره های گذشته دو قطبی شدن انتخابات مطرح نیست.

آرامش سیاسی و انتخاباتی در استان اردبیل

هوشنگ نامدار که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، علت این امر را ورود طیف میانه رو و حامی دولت با عنوان اعتدال و توسعه دانسته و اعتقاد دارد به نظر می رسد در تمامی استان ها آرامش سیاسی خاصی حاکم بوده و این روند همچنان تداوم دارد.

وی با بیان اینکه آرایش سیاسی در این دوره از انتخابات قطب بندی سنتی خود را از دست داده و هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان به عقلانیت روی آورده اند، یادآور می شود که این دو طیف در استان اردبیل تاکنون برای انتخابات منطقی تر گام برداشته اند.

در این شرایط روند انتخابات و فعالیت گروه های سیاسی همچون سراسر کشور در این استان نیز وارد فاز تازه ای شده و امسال سه قطب رقابتی انتخاباتی هر کدام با ارائه لیست تلاش کردند ضمن مشخص کردن نامزدهای خود و معرفی آنها، مردم را نیز در راستای حضور حداکثری در پای صندوق های رای ترغیب و تشویق کنند.

از بین طیف های سیاسی استان اردبیل اصولگرایان که فعالیت های خود را شاید از اوایل امسال و با تشکیل کمیته های مختلف و رایزنی با نمایندگان و نامزدها آغاز کرده بودند، اینبار نیز رودتر از دو طیف دیگر لیست نامزدهای خود را منتشر کرد.

نهایی شدن لیست اصولگرایان یک هفته قبل از آغاز رقابت های انتخاباتی

شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان استان اردبیل تقریبا یک هفته مانده به آغاز رقابت های انتخاباتی لیست نهایی خود را جمع بندی و ارائه کرد. براین اساس در لیست این طیف و از حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین منصور حقیقت پور، مصطفی افضلی فرد و صدیف بدری ٓ از حوزه انتخابیه گرمی ولی اسماعیلی ٓ از مشگین شهر محمود عباسزاده ٓ از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر بشیر خالقی و از حوزه پارس آباد و بیله سوار امیدعلی رعنایی به عنوان هفت نماینده اصولگرایان معرفی شدند.

اما این لیست با واکنش هایی همراه و ادعا شد که شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان بدون اجماع کامل و یا بدون اخذ نظرات برخی از گروه ها این لیست را منتشر کرده که باید با ارائه لیست جدید تغییرات اعمال شود.

اما دبیر و سخنگوی شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان استان اردبیل با وجود ارائه برخی لیست ها تحت عنوان نامزدهای اصولگرایان اعتقاد دارد که این طیف انسجام خوب و مثال زدنی در این دوره از انتخابات داشته چنانچه این انسجام را در سراسر کشور می توان دید.

نامدار با تاکید بر اینکه این انسجام در استان به دلیل برخی خواسته های درون حزبی صد درصد نبوده است، ابراز امیدواری می کند که در روزهای آینده با تکمیل این انسجام شاهد پیروزی نامزدهای اصولگرایان در اردبیل خواهیم بود.

وی در باره لیست های ارائه شده دیگر تحت عنوان اصولگرایان تاکید کرد که هیچ خدشه ای به لیست ائتلاف وارد نبود و تا آخرین لحظه نیز این لیست تغییری نخواهد کرد.

تلاش نامزدهای میانه رو برای کسب صندلی سبز

پس از اصولگرایان طیف منتسب به دولت یعنی حزب اعتدال و توسعه لیست نامزدهای خود را در این استان ارائه داد، این حزب در حوزه انتخابیه مرکز استان محمدرضا سرداری، محمد فیضی و رضا کریمی را به عنوان نامزدهای خود اعلام کرد.

سیدحمایت میرزاده از حوزه انتخابیه گرمی، ضرغان مقربی از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، یونس اسدی از حوزه مشگین شهر و عباس جهانگیرزاده از حوزه انتخابیه پارس آّاد و بیله سوار دیگر نامزدهای این حزب برای رقابت های انتخاباتی است.

در بحث فاز تبلیغاتی دبیران منتسب به آن نسبت به حضور نامزدهای خود در بین هفت نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرده اند. این امیدواری در حالی عنوان می شود که حتی فعالان سیاسی منتسب به اصولگرا و اصلاح طلب نیز زمینه و بستر جریان اعتدال را در این دوره از انتخابات موثر دانسته اند.

بهزاد خسروانی یکی از این فعالان سیاسی استان است که با اشاره به پویایی و تاثیر جریان اعتدال و اصلاح طلبی در جامعه تاکید دارد که طبقه مردمی از نامزدهایی که با دولت همکاری دارند حمایت می کنند.

وی با تعمیم این مطلب به جریان اصلاح طلبی یادآور می شود که شانس پیروزی نامزدهای طیف اصلاح طلبی که البته بیشتر در قالب احزاب نزدیک به دولت هستند، پیش بینی می شود.

اما در سوی دیگر میدان انتخاباتی اصلاح طلبان استان اردبیل قرار دارد که از ابتدا با تمرکز و برنامه ریزی منسجمی وارد عرصه شدند، ولی به دلیل جا ماندن بخشی از نیروهای خود در نهایت بستر اجماعی خود را از دست داده و نتوانستند به اجماع برسند و لیست نامزدهای انتخاباتی را ارائه کنند.

تشابه لیست اصلاح طلبان با حزب اعتدال و توسعه

بنابراین شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان اردبیل ضمن انتشار لیست شورای سیاستگذاری و راهبردی کشور برای استان اعلام کرد که این تصمیم و عدم اعلام لیست از سوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان به دلایل مختلف و با دوراندیشی صورت گرفته است.

این طیف تاکید داشته که براین اساس به لیستی که توسط شورای سیاستگذاری انتخاباتی و شورای راهبردی متشکل از دبیران احزاب جبهه اصلاحات و شورای مشورتی ارائه شده به صورت اشتراکی حداقلی استناد می شود و آن را محور اتفاق می داند.

گفتنی است لیست ارائه شده از سوی شورای سیاستگذاری و راهبردی کشور برای این استان مشابه لیست حزب اعتدال و توسعه بوده و هفت نفر منتخب این طیف همان هفت نفر اعلام شده از سوی حزب اعتدال و توسعه می باشد. لذا در لیست اصلاح طلبان محمدرضا سرداری، محمد فیضی، رضا کریمی، یونس اسدی، سیدحمایت میرزاده، عباس جهانگیرزاده و ضرغام مقربی از پنج حوزه انتخابیه قرار دارند.

نامزدهای مستقل شناخته شده در کمین آرای مردمی

همچنین در این دوره از انتخابات فارغ از طیف های سیاسی کشور نامزدهای مستقل بسیاری همچون دوره های گذشته حضور دارند که برخی از این نامزدهای از چهره های شناخته شده و دارای وزن اجتماعی و سیاسی قابل توجهی هستند.

این نامزدهای مستقل بیشتر در بحث تبلیغات انتخاباتی فعال تر ورود کرده و در پی جریان سازی هستند تانظرات و آرا مردمی را به سمت خود سرازیر کنند. به اصطلاح اینگونه نامزدها در مقابل نامزدهای طیف های سیاسی با چراغ خاموش حرکت می کنند اما فارغ از تاثیر آنها در بحث حضور حداکثری و ایجاد شور و شوق انتخاباتی، برخی از این نامزدها به دلیل سوابق فعالیتی قبلی و فعلی شناخته شده تر بوده و از شانس بالایی برای انتخاب برخوردارند.

نباید فراموش کرد که بخشی از آرا اخذ شده در استان اردبیل پایه قومی داشته و پایه و اساس سیاسی ندارد. یعنی افراد حاضر در پای صندوق برای رای دادن به نامزدی که نسبتی به او دارد رای می دهد و دیگران را برای رای دادن به این نامزد ترغیب می کنند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان اردبیل متفاوت تر از دوره های قبل و با حضور حداکثری طیف های سیاسی، گروه ها و نیز نامزدها در حال برگزاری است و پیش بینی می شود که در این دوره شاهد حضور حداکثری مردم این استان در پای صندوق های رای باشیم.


منبع : خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .