تبیان، دستیار زندگی

سین مثل سال نو، مثل سلامتی

همگی آرزوها و تصمیم‌هایی داریم که دلمان می‌خواهد در سال جدید عملی شوند. تصمیم می‌گیریم کارمان را گسترش دهیم، خانه نو بخریم، به مسافرت برویم و... . البته باید یادمان باشد برای عملی کردن تصمیم‌های جدید نیاز به سلامتی داریم. بدون سلامتی نمی شود قدم از قدم برداشت، چه برسد به اینکه بخواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم. در این مقاله 9 توصیه داریم تا سال جدید را با سلامتی شروع کنید و در طول سال سالم  و سرحال بمانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سلامتی، سال جدید ،  تعطیلات ،

الف مثل آرامش

همه‌ی ما نیاز داریم که در دریای پرتلاطم زندگی گاهی به روی آب بیاییم و نفسی تازه کنیم. یک شب در هفته تلویزیون، لپ تاپ، تبلت و موبایل را خاموش کنید و در کنار خانواده یا دوستان تان خوش بگذرانید.

در طول روز چند بار به فواصل کوتاهی دست از کار بکشید، قدمی بزنید، بدن تان را کش و قوس بدهید، چند نفس عمیق بکشید و سپس به کارتان برگردید. یادتان باشد شما ابررایانه نیستید و به استراحت و آرامش هم نیاز دارید.سلامتی به این معنا نیست که مریض نباشید، بلکه چیزی فراتر از این حرف هاست.

 

ب مثل بدن

لطفا از شرایطی که سلامتی بدنتان را به خطر می اندازند، دوری کنید. در طول روز چند بار دست هایتان را با آب و صابون بشویید تا میکروب ها وارد بدنتان نشود.

از مصرف خودسرانه‌ی داروها بپرهیزید و اگر احساس ناخوشی می‌کنید، به جای خوددرمانی به پزشک مراجعه کنید.

به جای خوردن داروهای شیمیایی بخصوص استاتین ها (داروهای ضدچربی خون)، از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید و مواد طبیعی مانند سیب را دریابید، البته به شرط اینکه دچار بیماری ها قلبی نباشید.

هر از گاهی آزمایش دهید تا در جریان وضعیت سلامتی‌تان باشید.

سلامتی وضعیتی است که نه تنها خودتان بلکه خانواده، دوستان و حتی سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنید، حال خوبی داشته باشند

 

ت مثل تغذیه

هزاران روش برای داشتن تغذیه‌ی سالم وجود دارد. به جای اینکه گول تبلیغات مواد غذایی مصنوعی را بخورید و به سمت مصرف مواد غذایی صنعتی بروید، به ندای درونتان گوش کنید، به عنوان مثال همه جا گفته می‌شود شیر برای سلامتی خوب است، اما شاید شما به این ماده‌ی غذایی حساسیت داشته باشید یا به هر دلیلی از شیر بدتان بیاید. در این صورت مجبور کردن خودتان برای نوشیدن شیر هیچ نفعی برای سلامتی‌تان نخواهد داشت. بهتر است جایگزین‌های شیر مانند شیر بادام، شیر سویا و کلاً شیرهای گیاهی را دریابید.

بدون شک هر کسی رژیم غذایی مخصوص خود را نیاز دارد. اما در هر حال برای داشتن تغذیه‌ی سالم از مصرف مواد غذایی آماده و صنعتی مانند کنسروها، مصرف نمک، قند و مواد افزودنی زیاد و همچنین مصرف زیاد چربی بپرهیزید و تا می‌توانید میوه و سبزیجات تازه میل کنید.

خ مثل خواب

ظاهراً در زندگی مدرن امروزی کمبود خواب تبدیل به اپیدمی شده است. اما باید بدانید که بیخوابی یکی از عوامل اصلی تصادفات رانندگی، نداشتن تمرکز ذهنی و ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی مانند اضافه وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می باشد. لازم است که شبها هفت تا هشت ساعت خواب خوب و پشت سر هم داشته باشید تا سالم بمانید.

 

ر مثل روحیه

شاید داشتن افکار مثبت برای درمان یک بیماری سخت کافی نباشد، اما با این حال داشتن روحیه‌ی بالا و خوش بینی کمک می‌کند تا با مشکلات کنار بیایید و از زندگی لذت بیشتری ببرید.

یاد بگیرید در مقابل خواسته‌هایی که زندگی را برایتان سخت می‌کند «نه» بگویید، بخصوص خواسته‌های غیر منطقی که شما را از خانواده، دوستان و زندگی متعادل دور می‌کند

 

سین مثل سلامتی

سلامتی به این معنا نیست که مریض نباشید، بلکه چیزی فراتر از این حرف هاست. سلامتی وضعیتی است که نه تنها خودتان بلکه خانواده، دوستان و حتی سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنید، حال خوبی داشته باشند.

یعنی هم برای سلامتی خودتان تلاش کنید و هم برای سلامتی دیگران. یعنی لطفا با خودروهای شخصی در خیابان ها ویراژ ندهید و هوا را آلوده تر از این نکنید. یعنی در سال جدید به فکر بچه های کوچک باشید که در این هوای آلوده به نفس نفس افتاده اند و افراد زیادی که به خاطر این حجم بالای آلاینده ها در بیمارستان ها بستری هستند.

عین مثل عشق

روابط اجتماعی اعم از روابط کاری و عاطفی، شما را از گزند بیماری ها و دور از جانتان، مرگ زودهنگام دور می‌کند. وقتی عشق را می بخشید و عشق را دریافت می‌کنید، سیستم ایمنی بدن تان قوی تر شده و سالم تر می مانید.

 

نون مثل نه

لیستی از کارهایی را که در طول سال انجام می دهید، یادداشت کنید. لیستی از کارهایی را که دلتان نمی‌خواهد انجام دهید نیز تهیه کنید. خواهید دید تعداد کارهای لذت بخش اندک است.

بنابراین یاد بگیرید در مقابل خواسته‌هایی که زندگی را برایتان سخت می‌کند «نه» بگویید، بخصوص خواسته‌های غیر منطقی که شما را از خانواده، دوستان و زندگی متعادل دور می‌کند.

واو مثل ورزش

شما می‌توانید با هفته‌ای دو ساعت و نیم ورزش مناسب مانند پیاده روی تند، سلامتی‌تان را تضمین کنید. البته یادتان باشد هر چه ساعات فعالیت بدنی‌تان را بیشتر کنید، بیشتر به نفع سلامتی‌تان خواهد بود.

حواستان باشد منظورمان ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری و غیره نیست. شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و غیره برای شروع ورزش فوق العاده‌اند. پس از همین امروز ورزش را شروع کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.