تبیان، دستیار زندگی

پلوتو، سیاره ای که اخراج شد

در طول دهه های پیشین، کاوش های انجام شده توسط تلسکوپ های قدرتمند زمینی و فضایی درک و تصور ما از منظومه ی خورشیدی را به کلی دگرگون کرده است. اکنون پلوتو بیش از اینکه سیاره ای در مداری معین باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلوتو، سیاره ای که اخراج شد

پلوتو، سیاره ای که اخراج شد

 

 

نوع پروژه:  علمی-تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

زمینه: علوم فیزیکی - نجوم

مقطع تحصیلی: راهنمایی - دبیرستان

تعداد جلسات:  8 جلسه

 شرح یک جمله ای:

در طول دهه های پیشین، کاوش های انجام شده توسط تلسکوپ های قدرتمند زمینی و فضایی درک و تصور ما از منظومه ی خورشیدی را به کلی دگرگون کرده است. اکنون پلوتو بیش از اینکه سیاره ای در مداری معین باشد، به همراه قمر بزرگش شارون، نمونه های بزرگی از مجموعه ی اجرام "کمربند کوئی پر" هستند.

خلاصه پروژه:

باور به وجود سیاره یا سیاره هایی فرای اورانوس از دهه های آغازین سده ی نوزدهم میلادی با محاسبه های نجومی قوت گرفت. در نهایت ریاضی دان فرانسوی اوربن ژان ژوزف لو وریه با توجه به لرزش هایی در مدار اورانوس یافت و آن را به اخترشناس آلمانی یوهان گوتفرید گاله گزارش کرد و نپتون برای نخستین بار رصد شد.

در این پروژه ابتدا با تنها ستاره مان خورشید آشنا شده و در ادامه با سیارات سامانه خورشیدی آشنا می شویم. در پایان به اجرام فرا نپتونی و اجرامی که در کمربند کوئی پر قرار دادرند می پردازیم. در پایان به دلایل حذف سیاره پلوتو اشاره می کنیم و درباره آخری سیاره کشف شده در منظومه شمسی به نام سیاره  بحث و بررسی خواهیم کرد.

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه:

آشنایی با ستاره خورشید و سامانه خورشیدی

آشنایی با اجرام فرا نپتونی

آشنایی با کشف سیاره پلوتو

آشنایی با علت حذف سیاره پلوتو از منظومه شمسی

آشنایی با سیاره جدید

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: الهام گارسچی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی