تبیان، دستیار زندگی
مردم جنتلمن های فستیوال چی نیستند/ از سینما بُت نسازید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سینما بُت نسازید

title

ابراهیم حاتمی کیا که دو جایزه «ققنوس» و «آینه» را در جشن سینمای انقلاب دریافت کرد از اینکه سینما در حال تبدیل شدن به بت در جامعه امروز است و حرفی برای گفتن ندارد سخن گفت.

شب  جمعه ۳۰ بهمن ماه مراسم تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد و جوایز سینمایی «آینه» و «ققنوس» اهدا شدند.در ابتدای این مراسم محسن یزدی با حضور روی سن در سخنانی گفت: مجمع نویسندگان و منتقدان سینما انقلاب امسال نخستین جشن خود را برای تجلیل از سینمای انقلاب و نویسندگان مطبوعاتی در حوزه سینمای انقلاب برگزار می کند، داوری فیلم ها با رای گیری از ۵۰ منتقد و نویسنده انجام گرفته است.

بعد از سخنان وی جوایز بخش های مختلف «آینه» به برگزیدگان اهدا شد.

احسان محمدحسنی رییس سازمان هنری رسانه ای اوج در این مراسم که به عنوان تهیه کننده فیلم «بادیگارد» مورد تجلیل قرار گرفت در ابتدای سخنان خود با اشاره به نامه ای که خطاب به رییس جمهور نوشته است آن را به عنوان درد و دلی با رییس جمهور مطرح و بیان کرد که اینها درد و دل بچه های انقلاب است با رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و یادآور شد: حلاوت و شیرینی این هدیه را که از دستان برادران عزیزم گرفتم و آن دستکش بافتنی و کلوچه محلی مادر شهید در جشنواره «عمار» را به مراتب گواراتر از صدها مرغ و سیمرغ می دانم.

وی که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور نیافته بود خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور بحث ما با شما دعوای کودکانه ای بر سر دادن مرغ و سیمرغ در جشنواره فجر نیست. به مردم آدرس غلط ندهید.

منظورتان از مردم جمع محدودی از جنتلمن های فستیوال چی هستند؟

تهیه کننده فیلم «بادیگارد» ادامه داد: بحث بر سر این است که به زور می خواهید حقنه کنید که دوران انقلاب منقضی شده است و مردم آثار انقلابی نمی خواهند اما «بادیگارد» امروز یک نماد شده است، ممکن است بفرمایید این مردمی که از آن نام می برند دقیقا چه کسانی هستند؟ منظورتان از مردم جمع محدودی از جنتلمن های فستیوال چی هستند یا کسانیکه در پیاده روی اربعین در جاده های آسمانی منتهی به کربلا حضور دارند یا کسانیکه ۲۲ بهمن و حماسه ۹ دی را آفریدند هم از نگاه یاران شما مردم هستند؟ با این حساب «بادیگارد» را مردم در آغوش گرفته اند.

وی در ادامه سخنان خود با اعتراض به رویکردهای برخی جشنواره ها تصریح کرد: آقای رئیس جمهور بادیگاردها و دیپلمات های فرهنگی شما تا کی می خواهند دیوار در حال فروریختن فرهنگ و هنر کشور را با جشنواره های پوشالی کاغددیواری کنند و تا کی می خواهند جسم بی جان و رو به احتضار فرهنگ این آب و خاک را با آمپول مسکن جشنواره های بزک شده و پوچ سرپا نگهدارند.

رییس سازمان اوج با اشاره به سهم شهدای مدافع حرم در سینمای ایران خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: آقای رییس جمهور بیایید با هم روراست و منطقی باشیم. خانواده های شهدای مدافع حرم نیازی به سکه های شما در اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فجر شما ندارند. بفرمایید از حدود ۷۰ فیلم تولید شده در سال جاری که فقط ۳۰ فیلم به جشنواره ارایه شده و خدا به خیر کند بقیه اش را که از چشم های تیزبین رسانه ها پنهان کرده اند حتی یک فیلم سهم مدافعان حرم نبود؟ حتما باید داعش و حامیان بین الملی اش و حضرت کدخدا برج میلاد و برج آزادی را در تهران منفجر کنندتا به خودتان بیایید؟

وی در بخش دیگری از نامه خود می آورد: متاسفم که مستند باید بگویم در دولت امید شما، یاس آورترین و ناامیدکننده ترین آثار سینمایی ساخته شده است و تولید این چند اثر ارزشی و انقلابی هم هیچ ربطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شما ندارد. دلیل جایزه دادن به فیلم حاج احمد متوسلیان (ایستاده در غبار) را هم می دانم؛ اولا برای خالی نبودن ظاهر ویترین تان از یک اثر دفاع مقدسی پاک و ناب بود، ثانیا شما یاد شهدا را می خواهید نه راه شهیدان را.

اگر حاج احمد به امروز بیاید او را طرد می کنید

مدیر سازمان اوج اضافه کرد: بنابراین حاج احمد را در دوران جنگ ۸ ساله دوست دارید اما اگر همین حاج احمد به امروز بیاید و علمداری همچون قاسم سلیمانی شود و بادیگارد نباشد بلکه محافظِ انقلابیِ این نظام الهی باشد شما را عصبانی می کند و او را طرد می کنید.

محمدحسنی در پایان سخنانش نیز تصریح کرد: گیریم دیپلمات ها و بادیگاردهای فرهنگی شما ابراهیم ما را هم مثل سید مرتضی آوینی سر بریدند (ما شش ماهه آخر حیات آقا مرتضی را که آقای هاشمی به صداوسیما ممنوع الورودش کرده بود یادمان نرفته است) با لشکر لشکر علمداران تازه نفس، با استعداد و با انگیزه جبهه فرهنگی انقلاب که پشت سر آقا ابراهیم ایستاده اند چه می کنید؟ ضرر می کنید آقای رییس جمهور، ضرر می کنید.

تجلیل از بابک‌ حمیدیان بازیگر «بادیگارد» دیگر بخش این مراسم بود که وی در سخنانی گفت: نقدهایی که منتقدان می نویسند خیلی به من کمک کرده است و من از آنها تشکر می کنم.

همیشه سعی کردم خودم باشم

وی درباره کلاهی که بر سر می گذارد، بیان کرد: یک نفر به من گفت که سبک پوشش و مدی را که پیروی می کنم تغییر دهم اما من به خاطر سرما این پوشش را دارم و همیشه سعی کردم خودم باشم و از بزرگانی مانند شما علی نصیریان درس می گیرم.

فیلم دیگری که مورد تجلیل قرار گرفت سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمود رضوی بود.

شعیبی گفت: خوشحالم که این جایزه را از خانواده شریف واقفی گرفتم و آقایان افخمی و ایل بیگی هم اینجا حضور دارند.

همچنین بازیگر نقش جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان بعد از دریافت تندیسی برای تجلیل از فیلم «ایستاده در غبار»، یادداشت محمدحسین مهدویان کارگردان این فیلم را قرائت کرد که در آن به تجلیل از حبیب الله والی نژاد اشاره شده بود و اینکه مهدویان تمام فیلم های خود را مدیون او می داند و به همین دلیل فیلم هایش را به او تقدیم می کند.

امیدوارم روزی دوباره همه یکدل و یکصدا شویم و خط کشی ها را بشکنیم

در این مراسم همچنین حبیب الله والی نژاد به پاس یک عمر فعالیت هنری در حوزه دفاع مقدس، مستند و سایر فعالیت های سینمایی تجلیل شد. وی در ابتدای سخنانش گفت: دوستان من اینجا به من روحیه بسیاری دادند. من هم اهل مسجدم و هم بچه حوزه هنری هستم اکنون بسیار خوشحالم که دوستان قدیمی را می بینم و دوست داشتم بسیاری از دوستان را می دیدم. امیدوارم روزی دوباره همه یکدل و یکصدا شویم و خط کشی ها را بشکنیم.

وی ادامه داد: من اینجا مهدی فرجی را دیدم که در صداوسیما از ما حمایت کرد. ما مثل مهمان هستیم، روزی در حوزه هنری فعالیت کردیم، روزی به روایت فتح و زمانی هم به صداوسیما رفتیم. جا دارد اینجا از محمدحسنی هم تشکر و قدردانی کنم که تیم و گروه مرا همراهی کرده است و باید به او خسته نباشید، بگویم به خاطر اعتمادی که به به بچه های تیم من داشت و فضایی که برایشان فراهم کرد.

این تهیه کننده یادآور شد: ما بچه مسجد هستیم و راه و رسم مان را در مسجد آموخته ایم و حالا این راه را باید به نسل های دیگر هم بیاموزیم. جا دارد اینجا از فرج الله سلحشور که الان روی تخت بیمارستان است و همچنین بهزاد بهزادپور که استاد من است، یاد کنم. باید از آنها یاد کرد. تئاترهایی که سلحشور قبل از انقلاب اجرا کرد باعث شد تا ما با این حوزه آشنا شویم.

سینمای انقلاب سینمای اشرافیت نیست

در ادامه این مراسم روح الله رجبی دبیر جنبش «سینما انقلاب» روی سن آمد و هدف از اهدای جایزه «ققنوس» را پیگیری سخنان رهبر انقلاب عنوان کرد که فرموده اند اهالی اندیشه و تفکر در کنار اهل هنر قرار بگیرند و آثار فاخر و تاثیرگذار تولید کنند.

وی اظهار کرد: هدف ما این بوده که اهالی رسانه و هنر و اندیشمندان را به هم نزدیک کند. گاهی سال هایی بوده که مورد حمایت قرار نگرفتیم ولی امسال نهادهای مختلف و اهالی رسانه کنار هم قرار گرفتند و این هم اندیشی مطلوب ما است.

رجبی بیان کرد: سینمای انقلاب سینمای مردمی است که انقلاب کردند و انقلابی هستند و نه سینمای اشرافیت.

در دهه های اخیر سینما برای بعضی بت می شود

حاتمی کیا نیز که به پاس فعالیت های خود مورد تجلیل قرار گرفت در ابتدای سخنان خود به حبیب والی نژاد اشاره و بیان کرد: حبیب از حوزه هنری سخن گفت؛ اینجا سال ها برای برای ما یک خانه محسوب می شد و در آن خاطره های زیادی داریم. امیدوارم که حال سلحشور و دیگر بچه ها هم بهتر شود.

وی با اشاره به مراسمی که برای تجلیل از او توسط خانواده های شهدا در تالار ایوان شمس گرفته شد، بیان کرد: دیروز من در مجلسی بودم، مراسم با شوری بود و در آن عزیزان خانواده های شهدای هسته ای و مدافعان حرم حضور داشتند و من قرار نبود حرفی بزنم ولی سخن گفتم. اینجا هم آقای افخمی را دیدم و دلم نیامد حرفی بیان نکنم.

این کارگردان سینمای ایران اضافه کرد: اتفاقی در سینما در حال وقوع است که در برنامه آقای افخمی هم دیده می شود و این دعوایی بود که ما از ابتدای انقلاب داشتیم که ظرف مهمتر است یا مظروف، فرم مهمتر است یا محتوا. حوزه هنری می خواست بین این ظرف و مظروف پیوند ایجاد کند. من احساس می کنم در دهه های اخیر سینما برای بعضی بت می شود و رسما به یک گوساله سامری و یک فرم تعریف می شود. فرم آنقدر اهمیت بسیاری پیدا کرده است که اینکه قرار است چه چیزی گفته شود از یاد می رود.

کارگردان فیلم «بادیگارد» اظهار کرد: گاهی تاکید می شود که «بادیگارد» کارگردانی بسیار خوبی دارد که نمی دانم این مساله چگونه می تواند معنا و مفهوم خود کار را برساند اما برای من هیچ افتخاری نیست که بخواهم به عنوان کارگردان و کسی که بلد است فیلم بسازد شناخته شوم. اتفاقا این مهم است که برای چه آمده ام و چه می خواهم بگویم چیزی که در بخش نقد جایش خالی است و بخش عمده ای از دوستان اهل قلم ما با آن غریبه هستند.

وای به حال اینکه نخواهیم در سینما حرفی برای گفتن داشته باشیم

وی با اشاره به آیه «و یزکیهم و یعلمهم» اظهار کرد: تبلیغ زیادی برای جوانان صورت می گیرد که باید سینما و قاب سینما را شناخت اما تزکیه و تعلیم دو بال هستند که باید با هم کامل شوند و با هم پیش روند اگر از ابتدا اینها را از بین ببریم و از قاب سینما حرف بزنیم گمراه می شویم و فراموش می کنیم که برای چه آمده ایم. ما همه جشنواره ها را درنوردیدیم و همه لوح ها را گرفتیم و این چه افتخاری است، این میان چه چیزی بیان کردیم.

این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه حرف هایی وجود دارد که جایی گفته نشده و اگر هم بیان شده است با ما سنخیتی ندارد، گفت: من تلاش کردم این سخنان را بیان کنم، اعتقاد شخصی ام این بوده است که باید آنها را بیان کرد اما الان در نقدها و در رفتارها بیشتر به سینما به ما هو سینما تاکید می شود که باید گفت این همان گوساله سامری است که زیبایی دارد و طلاست اما اگر صدای حق و حقیقت از آن شنیده نشود یک بت است و می تواند به نیستی برود و کار را به جهنم بکشاند.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: دغدغه من گفتن یک حرف است که حتی ممکن است با لنگی آن را بیان کنم مثل «هودج» که تلاش برای گفتن چیزی بود. چندی پیش در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران کارگردانی به نوعی از روزهای انقلاب سخن گفت که ایام فجر را مسخره کرد و اینجا مساله ما سینماست، وای به حال کشوری که برخی مسئولانش افتحارشان این باشد که فقط گوساله سامری را بپرستیم و نخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

عده ای فکر می کردند برای بازی در «شکارچی شنبه» پول گرفته ام

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت که به دلیل یک عمر فعالیت در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون در این مراسم مورد تجلیل ویژه قرار گرفت و فیلم «شکارچی شنبه» بهانه ای برای این تجلیل بود، گفت: خیلی ممنونم که چنین جایزه ای را به من می دهید ولی این جوایز را باید به جوانان داد زیرا شور و انگیزه زیادی در آنها می بینم. جوانان ما در حال رشد هستند و آرزو می کنم کارهای درخشان خلق شود. تجلیل از حاتمی کیا شایسته است و این نکته که درباره محتوا در سینما مطرح کرد خیلی مهم است. عده ای فکر می کردند من پول زیادی گرفتم‌ که در فیلم «شکارچی شنبه» بازی کردم ولی اتفاقا کمتر از دستمزد همیشگی ام‌ گرفتم چون این سناریو را و شخصیتی که پیشنهاد شده بود دوست داشتم. من به آن کار اعتقاد داشتم اگر دروغ بگویید و باور نداشته باشید زود لو می روید.

وی ادامه داد: هنر باید از درون بجوشد و من کارهایی را که انجام داده ام دوست داشته ام.

در این بخش از مراسم از سه رسانه؛ خبرگزاری مهر و تسنیم و روزنامه جوان نیز تجلیل به عمل آمد. همچنین محمدحسین تیرآور و رسولی نیز به عنوان منتقد تجلیل شدند.

چرا باید چند سال از جنگ بگذرد و سرداران و مدافعان ما شهید شوند و بعد شروع به فیلمسازی کنیم

در ادامه این مراسم فیلم «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی تجلیل شد و او درباره ساخت فیلمی ویژه حرم حضرت زینب (س) بیان کرد: بعضی فکر می کنند کسانی که به سوریه می روند همسر و فرزند ندارند اما من سر ضبط و فیلمبرداری این فیلم دو ماه فرزندم را ندیدم. عده ای به من گفتند چرا در این زمان و در هنگام جنگ برای ساخت این فیلم می رود و سوال من این است که چرا باید چند سال از جنگ بگذرد و سرداران و مدافعان ما شهید شوند و بعد شروع به فیلمسازی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات خود در ساخت این فیلم توضیح داد: ما این فیلم را در شرایطی ساختیم که حتی یک پوکه به ما ندادند و من از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ممنون هستم که ما را یاری کردند.

فیلم «دلبری» به کارگردانی سیدجلال اشکذری دیگر فیلمی بود که جایزه ققنوس را به خود اختصاص داد.

تجلیل از محمد کاسبی

در پایان این مراسم از محمد کاسبی به دلیل یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد. وی بعد از اینکه روی سن آمد، گفت: از عمق وجود از خداوند سپاسگزارم که بعد از سال ها تجلیل می.شوم. این تجلیل برای من بسیار ارزشمند است چون در جایی هستم که پیش از این خانه من بوده است. من حوزه هنری و هنرمندان حوزه را سپاه پاسداران فرهنگی انقلاب می دانم.

بعضی از جوایز در این مراسم توسط همسران شهدای مدافع حرم اهدا شد و همسر شهید روح الله قربانی مدافع حرم با خواندن متنی حاضران را تحت تاثیر قرار داد. وی با اشاره به جای خالی همسر خود از مبارزه ای سخت تر در این راه سخن گفت.

این مراسم با نمایش فیلم «بادیگارد» پایان یافت.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .