تبیان، دستیار زندگی
وزن کشی گروه ها و احزاب سیاسی در فضای باز تولید مشارکت حداکثری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزن کشی گروه ها و احزاب سیاسی

باشروع تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس، آرایش سیاسی در حوزه های انتخابیه مازندران نظم گرفته و تا حدودی از سردرگمی خارج شده تا خاطره مشارکت حداکثری در انتخابات قبلی باز تولید شود.
بخش سیاست تبیان
احزاب

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر ، آرایش سیاسی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران رفته رفته شکل منسجم تری گرفته و ترکیب ائتلاف ها مشخص شده است. در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران ۳۰۵ داوطلب ثبت نام کرده بودند و پس از اعلام نتیجه تأیید صلاحیت ها، انصرافی ها و انتقالی ها، در حال حاضر ۱۶۱ داوطلب برای کسب ۱۲ کرسی مجلس به رقابت می پردازند.

بررسی ترکیب جنسیتی داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران نشان می دهد که تنها هشت درصد داوطلبان این دوره را بانوان تشکیل می دهند.

مازندران ۱۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی و چهار کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد که در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، چهره های شاخصی نظیر آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله علی معلمی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سید رحیم توکل، علی اکبر سیفی کناری، سیدصادق پیشنمازی، محمدحسن گلی شیردار، به چشم می خوردند.

بررسی روند تبلیغات و تخلفات به گونه ای است که به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز کشیده شد و چاپ بنرها و آگهی نماهای بزرگ و نصب آن درجاهایی غیر از جایگاه های تعیین شده و استفاده از برخی عناوین و منصب ها، نارضایتی رقبای انتخاباتی را سبب شده است.

لیست احزاب و گروه های انتخاباتی

با شروع تبلیغات رسمی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی احزاب و گروه ها با تهیه فهرست هایی، نامزدهای موردحمایتشان را معرفی کرده اند.

مهدی قاسمی دبیر حزب اعتدال و توسعه مازندران لیست این حزب را در حوزه انتخابیه ساری و میان درود: علی اصغر یوسف نژاد و علی بابایی کارنامی، حوزه انتخابیه قائم شهر و سوادکوه: عبدالله رضیان و عزت اله اکبری، حوزه انتخابیه بابل: حسینعلی قاسم زاده و حسین نیاز آذری، حوزه انتخابیه نور و محمودآباد: عباس یزدانی، حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس: قاسم احمدی لاشکی و حوزه انتخابیه تنکابن و رامسر: شمس اله شریعت نژاد اعلام کرد.

شورای هماهنگی اصولگرایان مازندران نیز لیست انتخاباتی خود را منتشر کرده است اما حجت الاسلام ناصری نماینده مردم بابل در مجلس و عضو شورای هماهنگی اصولگرایان مازندران با تأکید بر همدلی اصولگرایان می گوید: نظم بیشتر بین کاندیداها و جریان های اصولگرایی امری ضروری است.

وی به خبرنگار مهر می گوید: هر چه بیشتر بین گروه های اصولگرا وحدت وجود داشته باشد، موفقیت بیشتر خواهد بود و فضای تبادل و نظر و انتقاد می تواند به وحدت جریان اصولگرایی بیشتر کمک کند.

در روزهای اخیر لیستی نیز از اصولگرایان مازندران منتشرشده و در آن ۱۲ نامزد اصولگرایان مشخص شده است که در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه: احمدعلی مقیمی، حوزه انتخابیه ساری و میان دورود: منصور علی زارعی و سید باقر پیش نمازی، حوزه انتخابیه قائم شهر، جویبار، سوادکوه، سیمرغ: سید علی ادیانی راد و کمال علی پور خنکداری، حوزه انتخابیه بابل: عابدین مؤمنی و علی اکبر ناصری، حوزه انتخابیه آمل: سید ضیاءالدین کاظمی دینان، حوزه انتخابیه بابلسر و فریدون کنار: ولی اله نانواکناری، حوزه انتخابیه نور و محمودآباد: عبدالوحید فیاضی، حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت: سید هاشم فاطمی و حوزه انتخابیه تنکابن، عباس آباد و رامسر: غلامرضا مشایخی در لیست اصولگرایان قرارگرفته اند.

جبهه اصلاح طلبان نیز در روزهای اخیر بیکار ننشسته اند و فهرست اسامی نامزدهای موردنظرشان را اعلام کرده اند که در ساری یوسف نژاد و دامادی، بابلسر و فریدون کنار ولی الله نانوا کناری، محمودآباد و نور یزدانی، رامسر و تنکابن شریعت نژاد، بابل حسین نیاز آذری و قاسم زاده، چالوس احمدی لاشکی دیده می شوند.

ستاد انتخابات جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در استان مازندران نیز در ساری و میان درود: محمد دامادی (نماینده مجلس نهم و عضو سابق شورای شهر)، علی اصغر یوسف نژاد (نماینده ادوار مجلس و معاون وزیر)، قائم شهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ: سید هادی حسینی (نماینده مجلس نهم و مدیرکل ورزش)، نفر دوم در دست بررسی (متعاقباً اعلام خواهد شد)، بابل: حسین نیاز آذری (نماینده مجلس نهم و فرماندار شهرستان)، نفر دوم در دست بررسی (متعاقباً اعلام خواهد شد)، آمل و لاریجان: عزت الله یوسفیان ملأ (نماینده ادوار مجلس و مدیرکل قوه قضائیه)، نور و محمودآباد: عباس یزدانی (دانشیار دانشگاه تهران و معاون جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم)، بابلسر و فریدون کنار: ولی الله نانواکناری (یادگار و فرمانده هشت سال دفاع مقدس)، نوشهر و چالوس: قاسم احمدی لاشکی (نماینده مجلس نهم و فرماندار شهرستان)، رامسر و تنکابن: شمس الله شریعت نژاد (نماینده مجلس نهم و معاون سازمان های ملی) و بهشهر، گلوگاه و نکا: سید احمد میری قلعه سری (مدیر پروژه های عمرانی منطقه شمال کشور) را در لیست خود قرار داده اند.

روند انتخاب در مازندران کاملا حزبی نیست

اگرچه احزاب و گروه های مختلف اقدام به انتشار لیست هایی کرده اند اما بررسی ها و برآیندها نشان می دهد که هنوز رای دادن به لیست ها در مازندران نهادینه نشده است و بیشتر مردم بر اساس شناخت فردی، یا قومی در انتخابات مجلس، گزینه های مدنظرشان را بر می گزینند.

مازندران برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به گفته احمد مظفری دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری مازندران دو میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۶ واجد شرایط رأی دادن دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر شمار صندوق های اخذ رأی را شش هزار و ۹۰ صندوق برای دو انتخابات اعلام کرد و گفت: ۴۸ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی و حدود ۱۰ هزار نفر در زمینهٔ تأمین امنیت و انتخابات فعالیت می کنند.

پایش ثبت نام داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران نشان می دهد که بابل با ۲۷ داوطلب موجود، رکورددار تعداد نامزدهای این دوره انتخابات مجلس در استان است.

مردم مازندران در حالی جمعه به پای صندوق های رأی می روند که این استان در آخرین انتخاباتی که برگزار شد مشارکت بیش از ۸۲ درصد را در انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد و اکنون نیز همه شرایط برای حضور پرشور مردم در پای صندوق ها مهیا است.


منبع : خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .