تبیان، دستیار زندگی
در یکم اسفند سال 1364 شمسی، استفاده عراق از سلاح های شیمیایی در جبهه های جنگ (منطقه عملیاتی والفجر 8) توسط رسانه های گروهی (غرب و اروپا) اعلام شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری شیمیایی

در یکم اسفند سال 1364 شمسی، استفاده عراق از سلاح های شیمیایی در جبهه های جنگ (منطقه عملیاتی والفجر 8) توسط رسانه های گروهی (غرب و اروپا) اعلام شد.

فرآوری: سامیه امینی- بخش فرهنگ پایداری  تبیان
والفجر ۸، انفجار شیمیایی، اعتراف آمریکا، اعتراف صدام

پس از عملیات والفجر 8، نیروهای عراقی به قدری از مواد سمی شیمیایی استفاده کردند که در بیمارستان های ایران جای سوزن انداختن نبود حدود هفت هزار گلوله توپ و خمپاره حاوی مواد سمی علیه مواضع نیروهای ایران شلیک شد.
در عملیات های والفجر 8 در سال 1364 (فاو)، رژیم بعث عراق حملات وسیع شیمیایی انجام داد. در طول جنگ تحمیلی، رژیم عراق نه تنها علیه اهداف نظامی و رزمندگان اسلام از سلاح شیمیایی استفاده کرد، بلکه بارها اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی در شهرها و روستاهای مرزی ایران کرد.
در طول جنگ 8 ساله عراق علیه ایران عوامل شیمیایی مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس گزارش هایی مستند، بیشترین عوامل شیمیایی استفاده شده در طول جنگ تحمیلی، عوامل اعصاب (سارین، سومان و تابون) بود و پس ازآن گاز خردل (تاول زا).

صدام به تنهایی نمی توانست انواع سلاح شیمیایی را تهیه کند به همین سبب اربابان اروپایی آمریکایی وی با دلارهای نفتی بادآوری رژیم های مرتجع عرب، انواع سلاح های مرگبار ازجمله شیمیایی و میکروبی را در اختیار صدام گذاشتند

نکته مهم جنایت شیمیایی

نکته مهمی که در این میان وجود دارد آن است که برخی از شرکت های یاری کننده صدام جنبه صوری داشته و بعد از اجرای اهداف موردنظر خود از میان رفته اند. بعضاً نیز دولت های شرکت های تابعه از فعالیت آن ها اطلاع نداشته و پس از کسب آگاهی از کمک های این شرکت ها به رژیم مخلوع صدام، آن ها را تحت پیگرد قرار داده و یا از کنار این مسئله گذشته اند.
بدیهی است که صدام به تنهایی نمی توانست انواع سلاح شیمیایی را تهیه کند به همین سبب اربابان اروپایی آمریکایی وی با دلارهای نفتی بادآورده رژیم های مرتجع عرب، انواع سلاح های مرگبار از جمله شیمیایی و میکروبی را در اختیار صدام گذاشتند. داده های موجود از مشارکت 85 شرکت آلمانی، 19 شرکت فرانسوی، 18 شرکت انگلیسی و 18 شرکت آمریکایی در تهیه سلاح شیمیایی برای رژیم صدام حکایت می کند، البته رژیم صدام در بمباران شیمیایی شهر حلبچه از بمب هایی که برخی از آن ها ساخت شوروی سابق بود، استفاده کرد.

والفجر ۸، انفجار شیمیایی، اعتراف آمریکا، اعتراف صدام

مددهایی از نوع شیمیایی

آگوست سال 2013 بود که اسناد جدیدی از حملات شیمیایی رژیم صدام ضد جمهوری اسلامی ایران و همکاری آمریکا با دیکتاتور معدوم در انجام این حملات هولناک فاش شد.
اسناد فاش شده نشان می دهد که آمریکا اطلاعات کافی را در اختیار عراق قرار داده و این اسناد همچنین به میزان اطلاع آمریکا از چگونگی و زمان استفاده رژیم بعثی عراق از سلاح شیمیایی اشاره کرده و همچنین تصریح می کند که مقامات آمریکایی از این حملات، کاملاً مطلع بودند.
بر اساس آنچه این اسناد فاش کرده اند، برخی مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مانند رئیس آن که روابط نزدیکی با رونالد ریگان رئیس جمهور وقت این کشور داشتند، از به کارگیری سلاح اعصاب علیه نیروهای ایرانی و غیرنظامیان از سوی رژیم صدام اطلاع داشتند، این در حالی بود که این رژیم تلاش می کرد حمایت ایتالیا برای افزایش ساخت سلاح شیمیایی را به دست آورد.


منابع: وب سایت قربانیان سلاح های شیمیایی/سراج اندیشه/ ستاد حقوق بشر قوه قضاییه