تبیان، دستیار زندگی
اگر ما توانسته بودیم تحزب را در کشور توسعه دهیم امروز دیگر نگرانی بابت ردصلاحیت ها وجود نداشت و مردم به اعتبار نام و سابقه یک حزب به نامزدهای مورد تایید آن را می دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحزب، داروی اقتدارگرایی! 

اگر ما توانسته بودیم تحزب را در کشور توسعه دهیم امروز دیگر نگرانی بابت ردصلاحیت ها وجود نداشت و مردم به اعتبار نام و سابقه یک حزب به نامزدهای مورد تایید آن را می دادند.

بخش سیاست تبیان
حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی

به گزارش تبیان به نقل از ایلنا ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی با یادآوری سخنی از مرحوم بهشتی درباره تحزب که «حزب معبد من است» گفت : این سخن از زبان فقیه وارسته ای بیان شده است که در عین حالی که در نهاد دین به تحصیل فقه و اصول پرداخت، در نهاد دانشگاه نیز حضور یافت و با علوم جدید نیز آشنا شده است.
این عضو ائتلاف اصلاح طلبان تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جامعه ما وقتی بحث تحزب و تشکل سیاسی به میان می آید، اذهان نا خواسته به سمت الگوهای غربی هدایت می شود و با استفاده از تعاریف آنها، حزب را در جامعه ایرانی نیز تعریف می کنند و در واقع برداشت غربی آن را ترجمه به فارسی می کنند و متاسفانه کمتر کسی توجه می کند که تحزب مختص جامعه بشری است.

حزب گرایی به توسعه و رشد سالم و هماهنگ در همه بخش ها می انجامد و اگر دولت به دنبال رشد متوازن و همگن همه بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، باید با محور قرار دادن تحزب به عنوان یک ضرورت ملی در این مسیر گام بردارد.

او با بیان اینکه متاسفانه امروزه با غفلت ما، غربی ها میدان را به دست گرفته اند، افزود: امروزه غربی ها ساز و کار و چارچوب تحزب را مشخص کرده اند و بر اساس این مولفه کنش و واکنش سیاسی خود را تنظیم کرده اند؛ حال اگر ما توانسته بودیم تحزب را در کشور توسعه دهیم امروز دیگر نگرانی بابت ردصلاحیت ها وجود نداشت و مردم به اعتبار نام و سابقه یک حزب به نامزدهای مورد تایید آن را می دادند.
مازنی با اشاره به عضویتش در حزب جمهوری اسلامی ادامه داد: در همان ایام اولیه تاسیس حزب جمهوری اسلامی به عضویت این حزب درآمدم و تا زمان انحلال در کنار یاران شهید مظلوم دکتر بهشتی، حضرت آیت الله خامنه ای، مهندس میرحسین موسوی و دیگر بزرگان به فعالیت سیاسی پرداختم پس از آن نیز با توجه به شناختی که از شیخ مهدی کروبی داشتم، دعوت ایشان برای عضویت در حزب اعتماد ملی را پذیرفته و تا کنون نیز رییس شاخه ایثارگران این حزب هستم، بنابراین با توجه به این سوابق باید بگویم آنچه که باید برای احیای نقش مردم در جامعه به آن توجه شود بحث تحزب است.
این نامزد اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحزب در جامعه ایرانی داروی درمان زخم اقتدارگرایی است، گفت: دولتمردان باید تحزب را پذیرفته و به آن مجال ظهور و بروز بدهند. تحزب اصل بنیادین دموکراسی است و جمهوری اسلامی که دولت دینی آن با تکیه به آرای ملی استوار است باید برای تحکیم پایداری خود و ثبات و پایداری نظام برای نیل به توسعه همه جانبه، تحزب را ملاک قرار دهد.
به گفته احمد مازنی، حزب گرایی به توسعه و رشد سالم و هماهنگ در همه بخش ها می انجامد و اگر دولت به دنبال رشد متوازن و همگن همه بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، باید با محور قرار دادن تحزب به عنوان یک ضرورت ملی در این مسیر گام بردارد.
عضو ارشد حزب اعتماد ملی با بیان اینکه دموکراسی، جمهوریت را در کنار اسلامیت پذیرفته و بدون آن معنا نمی کند، اظهارکرد: آزادی و عدالت را در کنار خردورزی و عقلانیت دینی می داند و تحزب و تشکلات را در کنار مساجد و اماکن و تشکل های مذهبی با معنا می داند.
مازنی افزود: حزب ایرانی، حزبی است که بر اساس موازین قانون اساسی جمهوری اسلامی شکل می گیرد و قانون اساسی که با شرع و اصول مذهبی جامعه هماهنگ است فعالیت احزاب را بر مبنای اصول دینی معتبر و سالم می داند. در واقع باید پذیرفت که باید سلایق و دیدگاه های سالم که پایبند به قانون اساسی هستند را به رسمیت شناخت و احزاب را در مسیر توسعه تقویت کرد. تحزب یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای توسعه ملی است و تبیین و تشریح آن بر عهده عالمان علم سیاست است.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید


منبع : ایلنا