تبیان، دستیار زندگی
نگاه گذرا به سال 94 موید این واقعیت تلخ است که این سال برای ورزشی ها به هیچ عنوان خوب نبود. سالی که با تلخ ترین اخبار ممکن از درگذشت ورزشی نویس ها و ورزشی ها توام بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلخ ترین اتفاقات فوتبال ایران در سال 94

سال سیاه فوتبال

نگاه گذرا به سال 94 موید این واقعیت تلخ است که این سال برای ورزشی ها به هیچ عنوان خوب نبود. سالی که با تلخ ترین اخبار ممکن از درگذشت ورزشی نویس ها و ورزشی ها توام بود.

رضا رستگاری-بخش ورزشی تبیان
فوتبال

وقتی 4 فروردین 94 خبر سقوط ایرباس شرکت آلمانی بر فراز کوه های آلپ فرانسه مخابره شد تا 24 ساعت هیچکس نمی دانست نخستین و تلخ ترین شوک سال جدید به ورزش ایران وارد شده است. حسین جوادی و میلاد اسلامی دو خبرنگار ورزشی که برای پوشش الکلاسیکو به بارسلون رفته بودند هنگام بازگشت سوار نحس ترین هواپیمای تاریخ اروپا شدند. جنون کمک خلبان آلمانی باعث شد ورزش ایران به همین سادگی دو تن از فعال ترین خبرنگارانش را از دست بدهد. روزنامه وطن امروز و خبرگزاری تسنیم، سال 94 را اینچنین آغاز کردند. با خبر کشته شدن دو تن از عزیزانشان بر فراز کوه های آلپ.

دومین حادثه تلخ سال 94 برای جامعه ورزش ایران دقیقا به اندازه حادثه اول شوکه کننده و عجیب بود. صبح نهم مهرماه سال 94 بود که خبر فوت کاپیتان پرسپولیس مخابره شد

این دو که برای پوشش خبری اردوی تیم ملی در اتریش و سوئد به همراه ملی پوشان روز نخست سال 94 تهران را به مقصد وین ترک کردند از فرصت به وجود آمده استفاده کردند و با تهیه بلیت به سمت بارسلون رفتند تا نخستین خبرنگاران حرفه ای فوتبال ایران باشند که در سال های اخیر برای پوشش این رقابت حساس، سختی سفر را به جان می خرند. حسین و میلاد در صورتی پا به اسپانیا گذاشتند که هیچکس تصور نمی کرد قرار است آنها قربانی عجیب ترین خودکشی تاریخ هوایی اروپا شوند. وقتی هواپیمای جرمن وینگز بر فراز کوه های آلپ سقوط کرد هیچکس دلیل اصلی را نمی دانست اما در کمتر از یک هفته کاشف به عمل آمد که عامل انسانی دلیل اصلی این حادثه بود. کمک خلبان آلمانی که بعدها مشخص شد در حال از دست دادن بینایی خود است در یک تصمیم عجیب و متحیر کننده و در صورتی که خلبان اصلی در کابین حضور ندشات با قفل کردن در کابین، هواپیما را به سمت پایین رهنمون کرد تا طی یک حرکت انتحاری باعث مرگ 150 انسان شود.

سال 1394 برای ورزش ایران اینچنین شروع شد. سالی که امید داشتیم برایمان پر از اخبار خوب و کسب سهمیه المپیک باشد اما حالا که در روزهای پایانی سال قرار داریم و خبرهای خوب و بد را در دو سوی ترازو می ریزیم می بینیم که خبرهای بد به شکل وحشتناکی، شاهین را به سمت خودش پائین آورده است. از این رو پر بیراه نیست اگر سال 94 را سال سقوط بنامیم.

کاپتان پرسپولیس شبانه پر گشود

دومین حادثه تلخ سال 94 برای جامعه ورزش ایران دقیقا به اندازه حادثه اول شوکه کننده و عجیب بود. صبح نهم مهرماه سال 94 بود که خبر فوت کاپیتان پرسپولیس مخابره شد. هادی نوروزی نخستین بازیکن تاریخ باشگاه پرسپولیس بود که اینچنین در اوج و وقار ناگهان پر گشود و رفت. وقتی خبر فوت ناگهانی نوروزی مخابره شد هیچکس دقیقا نمی دانست چه واقعه ای رخ داده است. گمانه زنی ها آغاز شد و هر کسی از ظن خود شایعه ای را مطرح ساخت. اما زندگی سالم و خانوادگی هادی نوروزی به خودی خود خط بطلانی بود بر این این شایعات. چندی بعد پزشکی قانونی دلیل مرگ را نارسایی قلبی عنوان کرد. پرسپولیس تا 40 روز در همه بازی هایش پیراهن مشکی بر تن کرد و بعد از ان به اصرار خانواده نوروزی لباسش را عوض کرد اما هنوز در تمام بازی های این تیم در دقیقه 24 هواداران یاد و خاطره 24 ابدی را زنده نگه می دارند. بازیکنان پرسپولیس بزرگترین آرزوی ورزشی خود را به قهرمان شدن در لیگ پانزدهم گره زدند تا این عنوان را به کاپیتان فقیدشان هدیه دهند.

پرواز چپ محبوب آبی ها

حجم خبرهای بد سال 94 با مرگ رضا احدی به اوج خود رسید. بازیکن دهه 60 استقلال که هنوز تماشاگران قدیمی این تیم بازی های درخشانش در جناح چپ و سانترهای بی نقصش را به یاد دارند باعث شد آبی پوش ها هم به سان پرسپولیسی ها لباس مشکی بر تن کنند. 28 دی ماه بود که خبر فوت احدی مخابره شد. احدی از محبوب ترین بازیکنان استقلال در دهه 60 محسوب می شود، وی که تنها 53 سال داشت از بازیکنان بی حاشیه و خوش اخلاق فوتبال ایران بود و مرگ وی خبر بدی برای فوتبال ایران محسوب می شود. مرحوم رضا احدی از سال های 1359 تا 1365 در جمع استقلالی ها حاضر بود، سپس به مدت دو سال در آلمان و در باشگاه روت وایس هسن این کشور توپ زد، وی سپس به جمع آبی پوشان بازگشت و تا سال 1370 در این تیم حضور داشت، وی پس از آن چند سال نیز در جمع پرسپولیسی ها و سپس ذوب آهن بازی کرد. وی که در تیم ملی نیز یکی از بازیکنان حاضر در جام ملت های آسیا 1984 بود که در سنگاپور برگزار شد، بدون شک یکی از بااخلاق ترین و بی حاشیه ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران محسوب می شد. مرحوم احدی در دوران مربیگری خود نیز روی نیمکت تیم های استقلال اهواز، ابومسلم خراسان، شهرداری زنجان، کوثر لرستان، پیکان و کوثر لرستان نشسته بود و همچنین در مدت کوتاهی که مسئول تیم جوانان استقلال بود فوتبالیست هایی مانند وحید طالب لو، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، آندرانیک تیموریان و ... را به فوتبال ایران معرفی کرد.

خداحافظ سرطلایی

دوم بهمن ماه سال 94 باز هم راوی خبر بدی برای جامعه فوتبال ایران بود. این بار نوبت به همایون بهزادی رسید. سر طلایی تاریخ فوتبال پرسپولیس که بازی معروف سال 52 یکی از شاهکارهای او به حساب می آمد. در دقایق ابتدایی روز جمعه مرحوم بهزادی در منزل به دلیل بیماری زمین خورد، به طوری که نفس کشیدن برایش سخت شد. همسر بهزادی پس از این شرایط با اورژانس تماس گرفت و لحظاتی پس از تماس با اورژانس، ماموران تلاش کردند عملیات احیا را روی بهزادی انجام دهند که این تلاش ۴۰ دقیقه ای بی نتیجه باقی ماند و در ساعت یک بامداد 2 بهمن ماه بهزادی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حجم خبرهای بد سال 94 با مرگ رضا احدی به اوج خود رسید. بازیکن دهه 60 استقلال که هنوز تماشاگران قدیمی این تیم بازی های درخشانش در جناح چپ و سانترهای بی نقصش را به یاد دارند باعث شد آبی پوش ها هم به سان پرسپولیسی ها لباس مشکی بر تن کنند

بهزادی در سال ۱۹۶۷ به تیم پیکان پیوست و پس از آن در بهار سال ۱۹۶۸ به پرسپولیس منتقل شد. در همان سال به خاطر مصدومیت شدیدی که از جام ملت های آسیا ۱۹۶۸ به جا مانده بود به صورت قرضی از پرسپولیس به پیکان بازگشت. در نهایت و قبل از این که دوباره به پرسپولیس برگردد، همراه با پیکان قهرمان جام تهران شد. پس از آن در پرسپولیس ماند و همراه این تیم قهرمان لیگ ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ شد. از جمله افتخارات همایون بهزادی هتریک در بازی معروف پرسپولیس و تاج (استقلال) است که در ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ برگزار شد که با برتری شش بر صفر به سود پرسپولیس پایان یافت. بهزادی در سال ۱۹۶۶ به همراه تیم ملی ایران به مقام دومی بازی های آسیایی تایلند رسید. هم چنین در سال ۱۹۶۸ قهرمان جام ملت های آسیا شد، زمانی که در چهار بازی چهار گل به ثمر رساند یکی از بازیکنان مطرح گلزن جام شد. بهزادی در بازی فینال گل تساوی ایران در مقابل اسراییل را زد که در نهایت ایران با نتیجه ی ۲ بر ۱ قهرمان شد. بهزادی هم چنین همراه با تیم ملی ایران قهرمان جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ شد.