تبیان، دستیار زندگی
عید نوروز و تعطیلات، همراه با شعف و حس خوبی که دارد ممکن است برای بعضی از افراد جور دیگری باشد، کسانی که شاید به دلیل ناتوانی یا بیماری که دارند نمی توانند مانند بقیه از این فرصت لذت چندانی ببرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگذارید سالمندان در نوروز دلتنگ شوند

ده نکته برای این که سالمندان هم از تعطیلات نوروز لذت ببرند

هدی بانکی-بخش خانواده ایرانی تبیان
سالمند

عید نوروز و تعطیلات، همراه با شعف و حس خوبی که دارد ممکن است برای بعضی از افراد جور دیگری باشد، کسانی که شاید به دلیل ناتوانی یا بیماری که دارند، نمی توانند مانند بقیه از این فرصت لذت چندانی ببرند. مانند سالمندانی که از سال های پرشور جوانی تنها خاطراتش برایشان باقی مانده است.
برای بیشتر افراد، تعطیلات، زمانیست عالی و فوق العاده تا از لذت های زندگی خانوادگی و بودن با دوستان بهره مند شوند. اما برای خیلی از سالمندان، تعطیلات می توانند بسیار استرس برانگیز، سردرگم کننده و یا حتی غم انگیز باشد مخصوصا اگر مشکلی در سلامتی شان داشته باشند و نیازهای شان درنظر گرفته نشود.
اگر شما هم افراد سالمندی در خانواده یا پیرامون تان دارید که بیماری یا ناتوانی خاصی دارد، می توانید با پیروی از این نکات ساده به آنها کمک کنید تا آنها هم از این فرصت لذت ببرند.

در کوچه پس کوچه های خاطرات قدم بزنید

مراقب باشید تا برنامه دارویی شان در طول روزهای پرتب و تاب و شلوغ تعطیلات بهم نریزد. افراد سالمند و سالخورده که نیازهای خاصی هم دارند، ممکن است در شلوغی و ناآرامی های دورهمی های خانوادگی گیج شده و فراموش شوند

تعطیلات نوروز، برانگیزاننده خاطراتی است که قدرت نمایی شان در همین گذر سالها پدیدار می شود. خاطره و مرور زندگی، بخش های مهمی از فرایند گذر عمر هستند. افراد سالخورده که حافظه شان ضعیف شده ممکن است در یادآوری رویدادهای اخیر مشکل داشته باشند،اما آنها اغلب می توانند خاطرات و ماجراهای گذشته دور را برای شما تعریف کنند.

این خاطرات برای جوان ترها هم ارزشمند هستند، بچه ها از شنیدن داستان هایی که مربوط به سنین کودکی والدین شان می شود لذت می برند. استفاده از آلبوم تصاویر، فیلم های خانوادگی و موزیک های قدیمی و نوستالژیک، برای کمک به برانگیختن خاطرات و تشویق سالمندان برای بازگویی خاطرات آن دوران و تجربیات شان مهم و مفید هستند.

برای محدودیت های شان برنامه ریزی کنید

اگر فرد سالمند خانواده شما زود خسته می شود و یا نسبت به فعالیت های زیاد و شلوغی و سروصدا حساس است، از فعالیت هایی که او هم در آنها شرکت دارد کم کنید و یا مدت زمانش را کوتاه تر نمایید. سر و صدای ناشی از جمع شدن یک خانواده بزرگ دورهمدیگر، می تواند منجر به خستگی و آسیب پذیری او شود، پس برنامه ای برای استراحتش داشته باشید و اگر لازم بود، اتاق ساکتی را برایش آماده کنید تا بتواند کمی استراحت کند یا بخوابد. کسی را مشخص کنید تا در طول روز همراهش باشد و اسباب راحتی اش را فراهم نماید. این شیوه برای تمام افرادی که مشکل جسمی یا روحی خاصی دارند مناسب است.

موانع را بردارید

اگر دورهمی تعطیلات را در خانه فرد سالخورده ای می گذرانید که حافظه یا عملکردش مشکلی دارد، چیدمان خانه را تغییر ندهید چون باعث سردگمی و اضطراب او می شود. اگر هم دورهمی تان در مکانی برگزار می شود که برای فرد سالمند ناآشنا و غریبه است، فرش ها یا قالیچه های لغزنده را از سر راه بردارید، یا هرچیزی را که می تواند مانعی برسر راه کسی باشد که در حفظ تعادلش مشکل دارد و به سختی راه می رود دور کنید.

حرفی نزنید که باعث شرمندگی شان شود

سعی کنید چیزی نگویید که ناخواسته فرد سالمندی که حافظه کوتاه مدتش ضعیف است را برنجانید یا باعث خجالتش شوید. اگر او حرفی را که تازه زده بودید فراموش کرده، شما شرایطش را بدتر نکنید، مثلا با گفتن " یادت نمیاد؟!".

خاطرات جدید خلق کنید

سالمندان نیاز دارند در کنار خاطرات گذشته شان، در تجربیات جدید نیز شریک شوند. به جشن و مراسم نوروزتان چیز جدیدی اضافه کنید یا خانواده تان را تشویق کنید داوطلب کمک به دیگران شوند. از فعالیت های آزاد لذت ببرید، مانند گشت و گذار با اتومبیل و تماشای تزئینات و آذین بندی ها، یا شرکت در مراسم و جشن هایی که در پارک ها یا اماکن عمومی اجرا می شود.

در حد توانشان از آنها کمک بخواهید تا فعال و سرزنده باشند

برای برگزاری مهمانی های تان و انجام تدارکات، همه را شرکت دهید، از کوچکترین تا بزرگ ترین فرد خانواده. افراد سالمندی که محدودیت های جسمی دارند، بازهم می توانند کارهایی را به عهده بگیرند مانند بعضی از امور آشپزخانه، مثلا از آنها بخواهید قالب کیک را چرب کنند، پوست کندنی ها را به آنها محول کنید، دستمال سفره ها را تا کنند و یا گل ها  را در گلدان بچینند.

برای سالمندی که کمتر با دیگران در ارتباط است، وقت بگذارید

ارتباطات اجتماعی به خصوص در ایام عید نوروز و تعطیلات مهم است. سرزدن به اقوام سالمند و بزرگترهایی که تنها هستند، کاری است که همه ما باید انجام دهیم. تنهایی، برای هرکسی احساس ناخوشایندی می تواند باشد. تحقیقات نشان داده، تنهایی ارتباط تنگاتنگی با افسردگی حاد و افکار و انگیزه های خودکشی گرایانه دارد.

با اندوه ناشی از تعطیلات مقابله کنید

"اندوه تعطیلات" احساس جانفرسایی است که می تواند با وجود تمام فعالیت ها و هیجانات مربوط به عید، بازهم بوجود بیاید. اندوه های فصلی می توانند تاثیر چشمگیری بر زندگی افراد سالمند بگذارند. در برخی افراد، اندوه تعطیلات، تشدید افسردگی فعلی را دربر دارد. افسردگی، یک بیماری خطرناک و تهدید کننده در افراد سالخورده است، و میزان خودکشی به طرز فجیعی با بالا رفتن سن ارتباط دارد، مخصوصا برای مردان سالخورده. افسردگی، جزئی نرمال و عادی از بالا رفتن سن نیست و هرگز نباید آن را نادیده یا دست کم گرفت.

آنها را بیشتر در معرض نورآفتاب قرار دهید

سر و صدای ناشی از جمع شدن یک خانواده بزرگ دور همدیگر، می تواند منجر به خستگی و آسیب پذیری او شود، پس برنامه ای برای استراحتش داشته باشید

اختلال خُلقی فصلی(SAD) یا افسردگی زمستانی، بیماری است که می تواند به دلیل کاهش نورآفتاب در روزهای کوتاه زمستانی رخ دهد. برای آنهایی که بیشتر در داخل خانه محبوس هستند و ریسک افسردگی زمستانی برایشان وجود دارد، مهم و ضروری است که فعالیت هایی داشته باشند که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

مراقب برنامه های دارویی شان باشید

اگر فرد سالمندی در خانواده دارید، مراقب باشید تا برنامه دارویی شان در طول روزهای پرتب و تاب و شلوغ تعطیلات بهم نریزد. افراد سالمند و سالخورده که نیازهای خاصی هم دارند، در شلوغی و ناآرامی های دورهمی های خانوادگی گیج شده و فراموش شوند و بنابراین با وجود تمام جنب و جوش های عید، فقط یادتان باشد که نسبت به این بزرگترهای دوست داشتنی، حساس، مراقب و مهربان باشید و لحظه ای از آنها غافل نمانید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.