تبیان، دستیار زندگی
این در ذات آدمی است که برای انجام هرکاری به نیت و بهانه ای نیازمند است. بهانه ای برای تغییر، نو شدن و بزرگ شدن از جنبه های مختلف زندگی روزمره ای که ، آن را درگیر کار، مشغله، انزوا، طمع و هدف ها و آرزوهای دور و دراز کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهانه ای برای فراموش کردن کینه ها

این در ذات آدمی است که برای انجام هرکاری به نیت و بهانه ای نیازمند است. بهانه ای برای تغییر، نو شدن و بزرگ شدن از جنبه های مختلف زندگی روزمره ای که ، آن را درگیر کار، مشغله، انزوا، طمع و هدف ها و آرزوهای دور و دراز کرده ایم.

محدثه امیری-بخش اجتماعی تبیان
فراموش کردن کینه

شاید در زمانی که سالی یک بار هم آشنایان و دوستان را نمی بینیم و فراموش کرده ایم نسبت های فامیلی یعنی چه و در خلال روزهایی که میان کار فراوان و رسیدن به معیشت و جایگاه های هرچه بالاتر رنگ طبیعت و شادمانی را از یاد برده ایم، بیش از همیشه به این بهانه نیازمندیم.
برپا کردن جشن های مختلف در گذر تاریخ و در میان همه نژادها و اقوام یکی از ویژگی ها و نیاز های زندگی جمعی انسان ها بوده و هست. نوروز، جشن زایش و رویش، پرورش و آفرینش طبیعت است که پیشینه و ریشه در تاریخ ایران باستان دارد اما با ورود اسلام به کشور رنگ و بوی ایرانی- اسلامی به خود گرفته است.

نوروز پیام آور دوستی میان ملت ها

یکی از مهم ترین اثرات جشن ها به ویژه جشن سال نو تقویت همبستگی و ایجاد روحیه شادی و سرخوشی میان مردم است. چرا که هر جامعه ای برای پویایی و حرکت به سوی توسعه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان باید بتواند این ویژگی را در میان اعضای خود تقویت کند

خوشبختانه این عید باستانی با باورهای دینی، مذهبی، قومی، نژادی و فرهنگی هیچ كس سر ستیز ندارد. علاوه بر آن، عناصر مشترك و همساز با روحیه و ذوق همه انسانها و گرایش به سوی انگیزش های مهرآمیز و عاطفی و همبستگی كه در فطرت مشترك همه انسانها سرشته شده، در نوروز چنان زیاد است كه آن را مقبول همه طبایع و فرهنگها ساخته است.
به همین دلیل است که این عید بزرگ می تواند نه تنها پیام آور دوستی و آشتی میان مردم یک کشور بلکه، محور دوستی تمام ملتها باشد.
این عید، ثروتی فرهنگی اجتماعی است و به جهت اینكه در بین تمامی فارسی زبانان مورد احترام و پذیرفته شده است، در فرا سوی مرزهای کشور یادآور هویت و فرهنگ ایرانی است.
عید نوروز یك عنصر فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم و معتبر ایرانیان است كه نه تنها در طول تاریخ به هویت یابی و تقویت عناصر فرهنگ ملی كمك شایانی كرده، بلكه امروز نیز در عصر حاضر كه دشمنان ایران اسلامی سعی در ایجاد تفرقه به ویژه با دامن زدن به اختلافهای مذهبی و تعصبات قومی دارند. به عنوان یك عنصر مؤثر فرهنگی كه بین تمامی اقوام و مذاهب مورد احترام و پذیرش است، در همگرایی ملی و تقویت هویت ملی و فرهنگی نقش مهمی ایفا می كند.

بهار و شکوفایی احساس سرزندگی

یکی از مهم ترین اثرات جشن ها به ویژه جشن سال نو تقویت همبستگی و ایجاد روحیه شادی و سرخوشی میان مردم است. چرا که هر جامعه ای برای پویایی و حرکت به سوی توسعه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان باید بتواند این ویژگی را در میان اعضای خود تقویت کند.
داشتن روحیه شاد در افراد جامعه، محرک آن جامعه و موثر در ایجاد حس امیدواری به زندگی و تقویت سلامت روحی و جسمی افراد آن مؤثر است که در نهایت علاوه بر افزایش سرزندگی، كارآمدی مردم را نیز افزایش می دهد، یك جامعه سالم نیازمند افرادی با روحیه و به دور از افسردگی و خمودگی است.

آشتی و فراموشی کینه های گذشته

نوروز با دید و بازدید و صله رحم پیوند عمیقی خورده و جزء جدایی ناپذیر آن محسوب می شود. در روزگارانی که پیچیدگی و گسترش زندگی در شهرهای بزرگ كمتر فرصت دیدار اقوام و آشنایان را فراهم می کند و هر روز افراد از هم دیگر دورتر می شوند می توان از این فرصت برای عمیق تر کردن دوستی ها و فراموشی کینه و دشمنی استفاده کرد.

رونق بخشی به كسب و كار

بعد از یک سال تلاش و کار تعطیلات عید سبب فرصت بسیار مناسبی را به خانواده ها برای سفر و حضور در کنار یکدیگر و پناه بردن به آغوش طبیعت می بخشد. و باعث می شود نیروهای كاری جامعه كه بزرگترین سرمایه هر كشوری است، با نیرو و روحیه مضاعف، خود را برای یك سال كاری دیگر آماده كنند

یکی از جنبه های اجتماعی و اقتصادی مهم فرا رسیدن سال نو و برپایی جشن عید نوروز رونق بازار شب و كسب و كار بسیاری از مردم است. در این مقطع افراد بسیاری می توانند ضمن دستیابی به درآمد بیشتر تحولی نیز در وضعیت مالی خود نیز ایجاد کنند. به گونه ای که بزرگترین گردش های مالی در زمینه تولیدات و گردشگری در این مقطع از سال اتفاق می افتد.
جنب و جوش مردم نه تنها باعث پویایی جامعه بلکه باعث تقویت روحیه جمع گرایی میان مردم و همکاری نیز می شود.

تجدید قوا با حضور در طبیعت

بعد از یک سال تلاش و کار تعطیلات عید سبب فرصت بسیار مناسبی را به خانواده ها برای سفر و حضور در کنار یکدیگر و پناه بردن به آغوش طبیعت می بخشد. و باعث می شود نیروهای كاری جامعه كه بزرگترین سرمایه هر كشوری است، با نیرو و روحیه مضاعف، خود را برای یك سال كاری دیگر آماده كنند.
سیزدهمین روز عید، روز طبیعت است، مردم به هر نحو ممكن و بخصوص پس از زمستان سرد و طولانی در آخرین روز عید با طبیعت آشتی می كنند و این تجدید دیدار سبب می شود پیوندهای انسان با طبیعت مستحكم تر شود.

تقویت هویت فرهنگی

آنچه که مردم را درکنار یکدیگر نگاه داشته و آن ها را از شر دشمن و هرج و مرج به دور می دارد هویت فرهنگی یکسان است. عید نوروز به عنوان یک جشن ملی یکی از قوی ترین نمادهای هویت فرهنگی در میان مردم فارسی زبان است.
تقویت هویت فرهنگی همبستگی اجتماعی در جامعه را تقویت می كند و علاوه بر آن انسجام اجتماعی و نشاط اجتماعی در جامعه را افزایش می دهد. از دیگر مزیت های تقویت هویت فرهنگی، جامعه پذیری مناسب افراد است یعنی، وقتی افراد با هویت خودشان آشنا می شوند جامعه پذیری بهتری صورت می گیرد.