تبیان، دستیار زندگی
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ آمریکایی مذاکرات را با ایران آغاز کرده اند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا برجام، براساس اولویت بندی های خود در زمینه های سرمایه گذاری و همکاری مشترک با دیگران تعامل می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شروع مذاکرات شرکت های بزرگ آمریکایی با ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ آمریکایی مذاکرات را با ایران آغاز کرده اند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا برجام، براساس اولویت بندی های خود در زمینه های سرمایه گذاری و همکاری مشترک با دیگران تعامل می کند.

بخش اقتصاد تبیان
ایران و امریکا

محمد رضا نعمت زاده  افزود : ایران کشوری بزرگ است و می تواند با همه کشورها تعامل داشته باشد اما اولویت بندی های خودش را رعایت کرده و در عین حال توانمندی ها و علاقه مندی دیگران را برای همکاری مشترک مد نظر قرار می دهد.

وی با تاکید بر ادامه همکاری با کشورهایی که در دوران تحریم با ایران تعامل داشتند، گفت که اگرچه در دوران تحریم رقابت ها محدود بود اما در شرایط جدید پس از اجرایی شدن توافقنامه هسته ای، قطعا رقابت پذیری، توسعه بیشتری پیدا می کند.

وی، راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در بعد از برجام را در دو محور مهم ارزیابی کرد و افزود : همکاری های جدید، با اولویت سرمایه گذاری مشترک است و در عین حال به دنبال نوسازی صنایع کشور با تکیه بر نوآوری ها و فناوری های جدید دنیا هستیم.

نعمت زاده ادامه داد ، سرمایه گذاری و فاینانس خارجی رویکرد جدیدی است که این وزارتخانه در مذاکرات خود با شرکت های خارجی دنبال می کند و خوشبختانه شرکت های خارجی نیز درک روشنی از این رویکرد ایران دارند.

وی صادرات و سرمایه گذاری، با هدف صادرات را رویکرد دوم وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند و گفت: در این خصوص با خیلی از شرکت ها به توافقات نهایی رسیده ایم و آنهایی هم که در مرحله مذاکره هستند متعهد خواهند شد تا بخشی از تولیدات خود را به خارج از کشور و از طریق شبکه صادرات خود، آن را صادر بکنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز خرسندی نسبت به روند امور بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای گفت که هر چند مدت کوتاهی از دوران پسابرجام می گذرد اما برخی از مذاکرات منجر به عقد قرار داد سرمایه گذاری مشترک شده و بخشی در مرحله مذاکره است.

نعمت زاده از برنامه ریزی وزارتخانه اش برای ساخت و تولید بخشی از قطعات هواپیماهای ارباس خبر داد و خاطر نشان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند بخشی از قطعات ارباس را در داخل کشور تولید و سپس به خود شرکت ارباس، صادر کند

صنعت خودرو سازی با سرمایه گذاری مشترک پنجاه پنجاه، تجهیزات نفتی و تجهیزات ریلی مانند ساخت واگن و لوکوموتیو از پروژه های سرمایه گذاری مشترکی هستند که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان به عقد قرارداد انجامیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد، در خصوص سرمایه گذاری در زمینه صنایع ریلی، صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی شرکت های بزرگ دنیا مذاکرات را با ما آغاز کرده اند.
به گفته وی، یکی از خودرو سازان بزرگ اروپا چند روز قبل به ایران آمد و مذاکرات اولیه آغاز شده و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

نعمت زاده به آغاز مذاکرات با شرکت بزرگ 'دایملر بنز' آلمان اشاره کرد و گفت که مذاکرات با این شرکت بزرگ منجر به عقد قرارداد سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید موتور و همچنین کامیون و اتوبوس شده است.

وی تاکید کرد که عمده این قراردادها بین بخش خصوصی ایران با شرکت های خارجی بسته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر نقش نظارتی و هدایت و کمک به پیشبرد مذاکرات را برعهده دارد.

وی در خصوص شرکت های آمریکایی گفت که شرکت هایی که صرفا در داخل آمریکا هستند هنوز با محدودیت هایی در تعامل با ایران مواجهند اما شرکت هایی که در خارج از آمریکا شعبه و فعالیت دارند، مذاکرات خود را از طریق نمایندگی هایشان با ما آغاز کرده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که شرکت های آمریکایی که با آنها مذاکره می کنیم جزو شرکت های پیشرفته و شناخته شده آمریکایی هستند که در اروپا نمایندگی و فعالیت تولیدی دارند.

وی عمده این شرکت ها را در زمینه تجهیزات پزشکی و نیروگاهی ذکر کرد و گفت که مذاکرات هنوز مراحل اولیه خودش را سپری می کند.

نعمت زاده از برنامه ریزی وزارتخانه اش برای ساخت و تولید بخشی از قطعات هواپیماهای ارباس خبر داد و خاطر نشان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند بخشی از قطعات ارباس را در داخل کشور تولید و سپس به خود شرکت ارباس، صادر کند.

وی از عقد قرار داد دولت برای خرید هواپیماهای ارباس ابراز رضایت کرد و آن را برای نوسازی و ارتقا نوگان مسافربری هوایی کشور مهم خواند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در راس هیاتی روز چهارشنبه گذشته به منظور افتتاح دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، وارد عراق شد.

وی همچنین ضمن دیدار با وزیر کار و امور اجتماعی و سرپرست وزارت بازرگانی عراق، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه تامین کالاهای جیره غذایی مردم عراق به ویژه روغن نباتی مصرفی امضا کرد.

این سفر که دو روز به طول انجامید، وزیر کشورمان با رییس بانک مرکزی، وزیر صنایع و همچنین 'حیدر العبادی' نخست وزیر و 'سید عمار حکیم' رییس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار و گفت وگو کرد.

وی از کارخانه خط مونتاژ تولید خودروهای ایرانی که با سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی عراق یکسال است که در جنوب بغداد آغاز به کار کرده، بازدید کرد و طی این بازدید خط مونتاژ جدید خودروهای وانتی 'آریسان' را افتتاح کرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان با صنعت گران و بازرگان عراقی دیدار و از رویکرد جدید بخش خصوصی این کشور در توجه به همکاری مشترک بین دو کشور استقبال کرد و گفت که ایران نیز به دنبال جایگزین کردن همکاری های مشترک به جای تجارت است.



منبع : میزان