تبیان، دستیار زندگی
«قطب» به قسمت هایی از کره زمین گفته می شود که در شمالی ترین و جنوبی ترین بخش های آن قرار دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطب کجاست؟ (بخش اول)

قطب کجاست؟ (بخش اول)

«قطب» به قسمت هایی از کره زمین گفته می شود که در شمالی ترین و جنوبی ترین بخش های آن قرار دارند. محوری که زمین به دور آن می چرخد، از قطب ها می گذرد. این مناطق به علت زاویه تابش خورشید، آب و هوایی بسیار سرد و خشک دارند و با یخ پوشیده شده اند.

قطب شمال و قطب جنوب

سرزمین جنوبگان که پیرامون قطب جنوب را احاطه کرده است یک ناحیه ای در زمین است. اما قطب شمال در حقیقت، همان ورقه های یخ روی اقیانوس منجمد شمالی است. قطب جنوب، سردترین و باد خیزترین ناحیه روی زمین است. دمای این منطقه در زمستان منهای 80 درجه و در تابستان منهای 28 درجه سانتی گراد است. با این شرایط کسی نمی تواند در قطب جنوب زندگی کند. زندگی در قطب شمال هم به خاطر تغییر موقعیت یخ ها مشکل است. اما اسکیموها در اطراف آن زندگی می کنند.

قطب شمال

قطب کجاست؟ (بخش اول)

معمولاً با هواپیما به قطب شمال می روند اما در تابستان با کشتی یخ شکن هم می توان به آنجا رفت. مسیر هوایی از نروژ، روسیه یا کانادا و مسیر کشتی از فنلاند و روسیه شروع می شود. از آنجا به بعد با سورتمه، اسکی، هلی کوپتر و یا چتر به سمت قطب می روند. از آلمان و انگلیس هم پروازهایی بدون فرود (فقط برای بازدید از بالا) وجود دارد.

قطب جنوب

قطب کجاست؟ (بخش اول)

این سفر به صورت هوایی از آرژانتین، شیلی و جزایر فانکلند شروع می شود و به اقامتگاه هایی در قطب جنوب می رسد.

زندگی اسکیموها در قطب

اسكیمو ها كوچ نشین اند. آن ها در اقامت گاه های كوچك زندگی و در دسته های كوچك حركت می كنند. یك گروه شكارچی با زنان و كودكان شان معمولاً زمستان را در مكانی سپری می كنند كه ما آن را دهكده زمستانی می نامیم. اما حتی این خانه های زمستانی هم دائمی نیستند.

برخی اوقات خانواده ای تصمیم می گیرد به دیدار دوستانی برود كه آن ها را در جشن ها، مراسم رقص یا در حین شكار ملاقات كرده است. این خانواده ممكن است گروه اصلی خود را برای یك یا دو سال و یا برخی اوقات برای همیشه ترك كند، بسته به اینكه در منطقه جدید چه مقدار شكار موجود باشد.

هر عضو خانواده در مسیر سفر، علائم زمینی و مسافت ها را درنظر می گیرد، بنابراین همه اسكیمو ها از اوان كودكی، جغرافیای منطقه خود را می شناسند. آن ها به مانند یك نقشه كش ذاتی می توانند به سادگی نقشه مسیر مسافرت اخیر را روی برف یا یك تكه كاغذ رسم كنند. آن ها فواصل را با خواب اندازه می گیرند. خانواده در پایان هر روز مسافرت، شب را در یك ایگلو سپری می كند. در نقشه این را به عنوان یك خواب مشخص می كنند. وقتی یك اسكیمو بگوید مسافرتی كه در پیش دارد پنج یا شش خواب زمان می برد منظور وی پنج یا شش روز است. 

koodak@tebyan.com

تنظیم: سید علیرضا نوابی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.