تبیان، دستیار زندگی
این اتفاق تلخ در تعدادی از مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها رخ می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقدام غیراخلاقی همسایه دیوار به دیوار!

این اتفاق تلخ در تعدادی از مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها رخ می دهد.

بخش اجتماعی تبیان
آپارتمان

حرمت همسایه و رسم همسایه داری در دین مبین اسلام بسیار سفارش شده است؛ همسایه هایی که گاه تا 40 خانه آن طرف منزل ما را نیز در بر می گیرد. پای صحبت قدیمی ها که بنشینیم از روابط نزدیک همسایه ها در گذشته به خوبی یاد می کنند. افرادی که در کنار هم مانند خانواده زندگی می کردند، به یاری یکدیگر می شتافتند، در سختی ها و مشکلات یکدیگر را تنها نمی گذاشتند و هر کاری که از دستشان برمی آمد انجام می دادند و به اصطلاح بار غم و اندوه همسایه خود را از شانه های او برمی داشتند.اما امروز گاهی با بی تفاوتی و کمرنگ شدن روابط همسایه ها نسبت به هم روبرو هستیم.

مشغله های روزمره و فراموش کردن همسایه ها

صدای دریل و چکش کاری های بی وقفه سکوت شب را می شکند، چشم هایمان را که روی هم بگذاریم با شنیدن صداهای آزار دهنده انگار برق سه فاز ما را از جایمان بلند و از استراحت کردن پشیمان می کند.برخی از افراد نه تنها رفاه و آسایش خود و خانواده شان را در نظر نمی گیرند بلکه در ساعات استراحت همسایه خود، تازه به فکر تعمیرات منزل خود می افتند

برخی از افراد به قدری درگیر کارهای روزمره خود هستند که گاهی نسبت به همسایه خود بی تفاوت می شوند و رسم همسایه داری را فراموش می کنند. روابطی که گاه بی رنگ می شود و در این شرایط اگر از کسی احوال همسایه اش را جویا شوی یا با بی تفاوتی او و یا اظهار بی اطلاعی از حال همسایه اش روبرو خواهی شد !

زهرا، 30 ساله، می گوید: به دلیل شاغل بودن من و همسرم نسبت به همسایه های خود زیاد توجه نمی کنیم و گاهی تنها در راهروی ساختمان احوال پرسی کوتاهی با آنها داریم؛ درگیری های زندگی موجب شده تا فرصت روابط با همسایه ها را نداشته باشیم.

دکتر ربابه غفار تبریزی، روانشناس، معتقد است: برخی از افراد تنها رفاه و آسایش خود را در نظر می گیرند، بدون اینکه حقوق همسایه های خود را رعایت کنند و امور مختلفی که ناراحتی دیگران را به دنبال دارد انجام می دهند.

سرو صدا و تعمیرات شبانه

صدای دریل و چکش کاری های بی وقفه سکوت شب را می شکند، چشم هایمان را که روی هم بگذاریم با شنیدن صداهای آزار دهنده انگار برق سه فاز ما را از جایمان بلند و از استراحت کردن پشیمان می کند.برخی از افراد نه تنها رفاه و آسایش خود و خانواده شان را در نظر نمی گیرند بلکه در ساعات استراحت همسایه خود، تازه به فکر تعمیرات منزل خود می افتند و بدون در نظر گرفتن اینکه گروهی از افراد در کنار یکدیگر زندگی می کنند، همسایه خود را آزار می دهند.

حسن، 35 ساله، می گوید: چند شبی است که یکی از همسایه ها، برای انجام تعمیرات و زیبایی داخل منزل خود آرامش و آسایش را از ما سلب کرده است و بدون توجه و مراعات حال دیگران، همچنان به کار خود ادامه می دهد و حقوق دیگران را رعایت نمی کند.

غفار تبریزی، معتقد است: یکی از علل آزار دادن همسایه ها نداشتن خلق و خو و روحیه جمع گرایی است.غالب این افراد شخصیتی خود خواه دارند که به حدود اخلاقیات اهمیتی نمی دهند و این مساله می تواند اضطراب و خشم را در اطرافیان ایجاد کند.

سوگند، 28 ساله، می گوید: توقعات و انتظارات همسایه ها نسبت به یکدیگر باید در چهار چوبی منظم قرار گیرد و این انتظارات به صورت دو طرفه است؛ همان گونه که من حق دیگری را ضایع نمی کنم دیگری نیز می بایست نسبت به حقوق من توجه کافی را داشته باشد، چون در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

ترویج و احیای فرهنگ همسایه داری

به دلیل نزدیکی محل سکونت هرکدام از ما با همسایه هایمان، روابطی دوستانه و محبت آمیز در چهار چوبی اخلاقی و صحیح موجب احیای آداب همسایه داری می شود.آنها می توانند در مشکلات و دغدغه های زندگی همراه و همراز ما باشند. بدنیست برخی از ما، با کنار گذاشتن خود خواهی هایمان، کمی بیشتر به همسایه خود احترام بگذاریم که اگر به هر دلیل از منزلمان کوچ کردیم، یاد و خاطره خوبی از ما نزد همسایگانمان به یادگار باقی بماند.



منبع : باشگاه خبرنگاران