تبیان، دستیار زندگی
« مراسم افتتاحیه گالری ثالث روز جمعه 30 بهمن با حضور سینا جعفریه مدیر گالری ثالث، دنیا مشرفی مدیر داخلی این گالری و هنرمندان شركت كننده در نمایشگاه “وات د پاپ” شامل كامبیز درم بخش، زرتشت رحیمی و ک كیانوش معتقدی در محل این گالری برگزار شد...»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

˝وات د پاپ˝ و گالری ثالث

مراسم افتتاحیه گالری ثالث روز جمعه 30 بهمن با حضور سینا جعفریه مدیر گالری ثالث، دنیا مشرفی مدیر داخلی این گالری و هنرمندان شركت كننده در نمایشگاه ٜوات د پاپ  شامل كامبیز درم بخش، زرتشت رحیمی و ک كیانوش معتقدی در محل این گالری برگزار شد...

فراوری: سمیه فروغی ، بخش هنری تبیان
˝وات د پاپ˝ و گالری ثالث

در ابتدای این نشست سینا جعفریه عنوان كرد كه سه هنرمند شركت كننده در این نشست نماینده هنرمندان حاضر در اولین نمایشگاه گالری ثالث هستند و در ادامه كامبیز درم بخش، طراح و كارتونیست شناخته شده گفت: اینجا قبلا هم یك گالری بود. ده سال قبل من 2_3 نمایشگاه در اینجا برگزار كردم، اما به دلیل كمبود جا بعد از سه سال تعطیل شد و خوشحالم كه دوباره وسط شهر، شاهد تاسیس یك گالری هستیم چون نیازی نیست با وجود این همه ترافیك، مسافت زیادی طی كنیم تا پای كوه برسیم و از یك گالری دیدن كنیم. در اروپا هم چنین است و گالری ها در مركز شهر هستند. البته اخیرا تعداد گالری ها از تعداد هنرمندان بیشتر شده است و نمی دانم چگونه می خواهند این همه گالری را پر كنند چون تعداد هنرمندان خوب ما بسیار كم هستند.
درم بخش که ازجمله هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه ا، در مورد هنر پاپ در ایران گفت:« متاسفانه مینیاتور ایرانی از زمان ناصرالدین شاه دچار ركود شد و نقاشان ایرانی، نقاشی های مینیاتور را به رنگ و روغن تبدیل كردند. در واقع مینیاتورهای ایرانی رو به نقاش هستند و كیفیت های زیبایی ایرانی در آنها محو و نقاشی غربی وارد زندگی ما شد همچون پاپ آرت. پاپ آرت به اعتقاد من یك تكرار خوشایند است و هنرمند امروز، به جغرافیای خاصی محدود نیست. وسائل ارتباط جمعی باعث شده است هنرمندان امروز ما بتوانند خودشان را مطرح كنند. نقاشی دارد دوران نهایی خود را طی می كند و كسی در این میان موفق است كه خلاقیت داشته باشد.

وی اظهار كرد كه پاپ آرت هنر مورد علاقه اش و به همین دلیل اولین نمایشگاهی كه در این گالری برپا می شود، به این موضوع اختصاص داده شده است. او اضافه كرد: الگوی ما در طراحی این گالری تیت مدرن لندن و گالری های روز دنیاست.
 با نگاهی به زندگی هنری و سوابق او در میابیم که ،درمبخش از ۱۵ سالگی همکاری خود را با نشریات ایرانی از جمله توفیق شروع کرد و با دیگر مطبوعات ایرانی و خارجی همچون نیویورک تایمز، اشپیگل، نبل اشپالتر و... کارش را ادامه داد. در مجموع بیش از ۴۷ سال با مطبوعات صاحب نام ایران و جهان همکاری مستمر داشته و مدتی نیز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، هنر کاریکاتور را تدریس کرده است. این هنرمند آثارش را در قالب نمایشگاه انفرادی بسیاری در داخل و خارج از کشور شرکت داده است.  او برنده جایزه اول از بزرگ ترین و معتبرترین مسابقات بین المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل، یوگسلاوی و چندین جایزه بین المللی جنبی دیگر بوده و داوری چندین نمایشگاه بزرگ بین المللی کاریکاتور را بر عهده داشته است.

سینا جعفریه مدیر گالری ثالث می گوید: برای ما مهم است در عرض مدت کوتاهی جنبش راه بیندازیم. آخرین جنبش ما مكتب سقاخانه بوده است. بعد از آن هم شاهد كپی خیلی از كارهای خارجی دست دوم و دست سوم بوده ایم !

بسیاری از آثار درم بخش به موزه های معتبر دنیا راه پیدا کرده اند ؛ از جمله در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور اسلامبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان.
علاوه بر این ،کتاب های متعددی در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور تاکنون از او چاپ و منتشر شده است. ازجمله: بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته ها و کتاب کامبیز.

کتاب های مشترک طنزاندیشان امروز ایران، طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور، میازار موری که دانه کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینچی مرا دیده بود و چند اثر دیگر نیز از او منتشر شده اند. درمبخش فعالیت هایی در زمینه تبلیغات (طراحی روی جلد کتاب)٬ تصویرگری کتاب کودک٬ پوستر٬ فیلم کوتاه٬ کارت پستال٬ تقویم و مشابه آن ها دارد و از سال ۱۳۸۶ به بعد وارد عرصه انیمیشن سازی نیز شده است..
او همراه با پسرش در این زمینه فعال است و نتیجه این همکاری، ساخت چندین فیلم انیمیشن کوتاه از جمله مجموعه "دلقک ها" است.
وی در مورد برنامه های گالری ثالث چنین توضیح داد: از برنامه های مهم ما برپایی نشست های تخصصی است. روزهای جمعه مراسم افتتاحیه داریم و جمعه هفته بعد نشست های نقد و بررسی آثار برگزار می شود. برای نمایشگاه "وات د پاپ" هم نشستی در مورد ورود پاپ به ایران خواهیم داشت. نكته مهم دیگر این است كه آیدین آغداشلو استیتمنت نمایشگاه را نوشته است.
او ادامه داد: نمایشگاه بعدی ما یك نمایشگاه گروهی با عنوان پزشك احمدی است و بعد از آن یك نمایشگاه انفرادی از مسعود كشمیری برپا می شود. نمایشگاه دیگرمان ویكتور وازارلی است كه 120 اثر به ایران می آیند تا به نمایش گذاشته شوند.

˝وات د پاپ˝ و گالری ثالث

وی همچنین یكی از برنامه های آینده این گالری را تعویض هنرمند یا Exchange Artist معرفی كرد: با گالری هایی در لندن، پاریس و دوبی مذاكره كرده ایم تا ضمن نمایش آثار هنرمندان آنها، هنرمندانی كه با گالری ما همكاری می كنند، آثارشان در این گالری ها به نمایش گذاشته شود. بعد از آن در نظر داریم شعبه ثالث را هم در این سه شهر تاسیس كنیم.
جعفریه همچنین از راه اندازی حراجی با عنوان "حراج كالكتورها" در برنامه سال آینده این گالری خبر داد: این نوع حراج برای اولین بار است كه در ایران برگزار خواهد شد. ما برای فروش یك اثر سقف قیمت می گذاریم و با این حركت می خواهیم مجموعه داران جوان را افزایش دهیم. سایت گالری هم از زمانی كه نمایشگاه دوم ما برپا شود، آغاز به كار می كند.
مهدی متین صادقی كه معماری گالری را برعهده داشته است، از دیگر سخنران های این نشست بود: مجموعه ثالث شامل كتاب فروشی و كافه است كه یك گالری هم به آن اضافه شده. مهم ترین چالش ما این بود كه ضمن ارائه یك المان هنری، آثار هنرمندان به بهترین نحو نمایش داده شود یعنی نمی خواستیم المان های هنری با كار هنرمندان تضاد داشته باشد. نورپردازی های خاصی در این گالری استفاده شده و نوع كف پوش آن بتن براق است كه برای اولین بار در یك گالری بكار گرفته شده است.
در بخش دیگری از این نشست كیانوش معتقدی در مورد گالری ثالث عنوان كرد: این گالری برخلاف رسمی كه این روزها معمول شده و بسیاری از فضاهای غیراستاندارد برای گالری ها درنظر گرفته می شود، با استانداردهای یك گالری طراحی شده است. اینجا با یك تفكر و اندیشه درست ساخته شده و روی تك تك فضاهای آن مثل محلی برای برگزاری نشست ها، ورك شاپ ها و كارگاه های تخصصی برنامه ریزی شده است. خیلی مهم است نشر ثالث كه سال هاست در زمینه ادبیات فعالیت می كند، یك گالری هم تاسیس كرده است. سینا جعفریه سال ها مطالعه و سفر كرده و بعد از تحقیق و پژوهش به چنین فضایی رسیده است.
زرتشت رحیمی نیز مخاطبان گالری ثالث را شاخصه تفاوت این گالری با دیگر گالری ها دانست: فكر كنم نكته شاخص گالری ثالث، طیف مخاطبان گالری است. بیشتر بازدیدكنندگان گالری ها مخاطبانی از قشر ثابتی مانند علاقه مندان هنر و دانشجویان هنر هستند اما طیف های مختلفی به نشر ثالث می آیند كه می توانند مخاطب گالری هم باشند.



منابع: هنر آنلاین/ همشهری