تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه یکم اسفند 1394 هجری خورشیدی، یازدهم جمادی الاول 1437 هجری قمری، بیستم فوریه 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکم اسفند در آینه تاریخ معاصر

امروز شنبه یکم اسفند 1394 هجری خورشیدی، یازدهم جمادی الاول 1437 هجری قمری، بیستم فوریه 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

1 اسفند 1369

دوره دوم مجلس خبرگان رهبری با پیام آیت الله سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی گشایش یافت. انتخابات این دوره در 16 مهر برگزار شده بود.

1 اسفند 1364

حجت الاسلام فضل الله محلاتی نماینده امام خمینی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس، قضات و مسوولان دیگر بر اثر سقوط هواپیما جان باختند. این هواپیمای مسافری هدف دو فروند موشک رژیم بعث عراق قرار گرفته بود.

1 اسفند 1360

عملیات محدود امام علی(ع) با هدف نابودی و خنثی کردن حرکت های دشمن با رمز «یا علی(ع) ادرکنی» به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه چزابه به مرحله اجرا درآمد.

1 اسفند 1358

امام خمینی نخستین گروه از فقهای شورای نگهبان را انتخاب کرد. 12 عضو این شورا در دو گروه فقیه و حقوق دان فعالیت خود را از 26 تیر 1359 خورشیدی آغاز کردند.

1 اسفند 1356

دانشگاه تبریز در اعتراض به کشتار مردم این شهر در 29 بهمن به وسیله ماموران نظامی، تعطیل شد.

1 اسفند 1346

دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به فساد اخلاقی و اداری رواج یافته به وسیله امیراسدالله علم رئیس این دانشگاه، تحصن کردند.

1 اسفند 1341

امیراسدالله علم نخست وزیر در یک نطق رادیویی به هنگام تشریح برنامه کار خود دولت علی امینی نخست وزیر پیش از خود را مورد انتقاد قرار داد.

1 اسفند 1339

وزارت گمرکات و انحصارات، به منظور بالا بردن سطح معلومات ماموران آن وزارتخانه، شرایط پذیرفته شدن به خدمت نگهبانی(پلیس) را سیکل اول دبیرستان و شرکت در مسابقه(کنکور) قرار داد.

1 اسفند 1331

«لویی هندرسن» سفیر آمریکا در ایران، پیشنهادی به عنوان طرح مشترک آمریکا و انگلیس درباره نفت، با محمد مصدق نخست وزیر مطرح کرد. این طرح، ملی شدن نفت را به رسمیت شناخته و اداره امور نفت را بر عهده دولت ایران می دانست. اما از آن جا که دخالت کارشناسان خارجی، تعیین قیمت و فروش نفت در این طرح بر خلاف اصل 9 ماده ای طرح ملی شدن صنعت نفت بود، مصدق آن را نپذیرفت.

1 اسفند 1305

مهدی قلی هدایت وزیر امور اجتماعی (فواید عامه) لایحه تاسیس راه آهن سراسری را به مجلس شورای ملی ارایه کرد.

1 اسفند 1303

مدیر مختار شرکت «پرساز نفت» شوروی وارد تهران شد. «شومیاتسکی» وزیر مختار شوروی، در سفر خود به ایران درباره امکان گسترش فعالیت های این شرکت، پیشنهادهایی ارائه داد.

1 اسفند 1302

زلزله ای حدود شش دقیقه آستارا را به لرزه درآورد که مردم، مانند آن را به یاد نداشتند. این زلزله که خسارت هایی را به بار آورد، حدود روسیه و همچنین رودسر و رشت را هم لرزاند.

1 اسفند 1302

سفارت انگلیس در تهران در نامه ای به محمدعلی ذکاءالملک وزیر امور خارجه وقت، از اینکه از تهران به مسئولان محلی محمره(خرمشهر) دستور داده شده تلگراف خانه کنسولگری را تحویل بگیرند، انتقاد کرد.

1 اسفند 1302

رضاخان سردار سپه کمیسیونی را تشکیل داد که اعضای آن به دولت وی در تمام امور مشورت دهند. تقی زاده، مصدق و فروغی از اعضای این کمیسیون بودند.

1 اسفند 1300

وزارت امور خارجه به همه کارگزاری های ایالت ها، ولایات و ماموران آن وزارتخانه در کشورهای خارجی دستور داد که لقب ها و عنوان های شخصیت های مختلف از نامه ها به دلیل هدر رفتن وقت حذف شود.

1 اسفند 1300

سفارت بلژیک از دولت ایران برای عضویت در انجمن بین المللی حمایت از کودکان دعوت کرد.

1 اسفند 1295

نخستین موزه رسمی ایران با نام موزه ملی با تلاش مرتضی قلی خان ممتازالملک در یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون تاسیس و برای این موزه نظام نامه و برای 280 قلم اشیای آن بروشوری تهیه شد.

1 اسفند 1294

تعدادی از کارمندان سفارت روسیه به تحریک این سفارت در اعتراض به عقب افتادن حقوق خویش تحصن کردند.

1 اسفند 1292

میرزا مهدی خان امیرتومان برادر ناصر الملک نایب السلطنه، به مقام وزیر مختار ایران در آمریکا منصوب شد.

1 اسفند 1287

مجاهدان گیلانی به رهبری میرزا کریم خان رشتی و برادرش معز السلطان در یک قیام شجاعانه آقا بالاخان سردار حاکم رشت را به قتل رساندند، حکومت این شهر به دست مشروطه خواهان افتاد.