تبیان، دستیار زندگی
پارک های غیر استاندارد آبادان و کودکان معصومی که در معرض خطرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارک های غیر استاندارد آبادان و کودکان معصومی که در معرض خطرند

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا پارک های غیر استاندارد و غیر استاندارد بودن وسایل بازی در شهر آبادان، همواره مورد توجه شهروندان بوده است و شهروندان نیز بارها نارضایتی خود را از غیر استاندارد بودن پارک های شهر اعلام کرده اند.
48 پارک بزرگ و کوچک در سطح شهر آبادان وجود دارد که در نقاط مختلف شهر پراکنده است.
محمودرضا شیرازی شهردار آبادان هفتم دیماه سال جاری در آیین بهره برداری از دو پروژه عمران شهری گفته بود:طی پنج سال گذشته سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند از چهار متر مربع به 16 مترمربع افزایش یافته است.
وی گفته بود:طی توافق با سازمان منطقه آزاد اروند، با احداث پارک های جدید این میزان به ۲۱ مترمربع افزایش می یابد.
البته برخی پارک هایی نیز که طی یکسال گذشته به بهر برداری رسیده است، به دلیل نبود نظارت کافی آن گونه که باید و شاید مورد استفاده شهروندان قرار نمی گیرد.
سال گذشته مجموعه پارکی بین میدان ایثار و میدان میثاق آبادان در محدوده جاده ارتباطی منتهی به میدان فرودگاه بهره برداری شد که این پارک چندین بار با اصلاح هندسی، تامین روشنایی مواجه شد، اگرچه کشت چمن در این پارک نیز بر اساس اصول کارشناسی نبوده و با گذشت سال های متمادی از ورود تجهیزات نوین آبرسانی، هنوز این پارک و پارک های مشابه به شیوه سنتی آبیاری می شود.
پارک های آبادان طبیعتا باید از تفرجگاه ها و محلی برای استراحت شهروندان باشد که جانمایی نامناسب مبلمان شهری در برخی پارک های سطح شهر نیز به معضلی تبدیل شده است.
پارک هایی که باید به عنوان محلی برای آرامش شهروندان قرار گرفته و رنج شهروندان خسته و زخمی از زندگی ماشینی را التیام بخشد، کارکرد خود را از دست داده و گویا این سال ها آرامش و امنیت از برخی پارکها رخت بربسته چنانکه مردم را از برخی از پارک های شهر رنجور و دلزده کرده است.
اصولا پارک ها برای تفریح و بازی کودکان جایگاه خاصی دارد اما در آبادان پارک ها فاقد وسایل بازی استاندارد و کفپوش برای تامین ایمنی کودکان است و بارها شاهد آسیب دیدگی کودکان در هنگام بازی بوده ایم.
بچه ها ذاتا شادی و سرور و بازی را دوست دارند، احتیاج به مکانی دارند که بازی کنند و چه مکانی بهتر از پارک ها و بوستان ها و پارک های شهر.
برخی شهروندان آبادانی از کمبود امکانات تفریحی و فضا های گردشگری و پارک شهری در آبادان گلایه مند هستند و حتی مهمانان و گردشگران دیگر شهرها نیز که برای اقامت چند روز در آبادان اسکان می یابند، اغلب نارضایتی شان را از نبود مکان مناسب گردشگری و پارک ها در شهر بیان می کنند.
محمد شرفیان یکی از ساکنان امیرآباد آبادان با انتقاد از وضعیت پارک های این شهرستان گفت:در این پارک ها استانداردها رعایت نشده است، جذابیت در این پارک ها وسایل بازی برای کودکان وجود ندارد و بسیاری از ادوات بازی، خطرآفرین هستند.
وی اظهار داشت:نداشتن کفپوش مناسب برای بازی کودکان از مهم ترین کمبودها در پارک های بازی این شهر است، هربار فرزندان را به پارک بازی می آوریم به دلیل شرایط بد محل بازی و وسایل بازی کودکانمان زخمی می شوند.
شریفیان ادامه داد:کودکان و نوجوانان اشتیاق زیادی برای رفتن به پارک دارند، چرا که بهترین انتخاب برای تخلیه هیجان در اوقات فراغت به شمار می روند ولی ایمنی و استاندارد نقش بسزایی در تداوم این نشاط دارد.
وی افزود:تخلیه هیجانی و شادی در این مکان ها همیشه پایان خوشی ندارد و ممکن است به علت استاندارد نبودن وسایل بازی اتفاقات تلخ و ناگواری بیفتد.
مرضیه روستا دیگر شهروند آبادانی ساکن ایستگاه 8 قدس آبادان با بیان اینکه وسایل پارک های سطح شهر یا غیرقابل استفاده یا فرسوده هست نیز، گفت:بچه ها با لب خندان به پارک می آیند و بعضا با چشمانی اشکبار و زودتر از حد تصور به ترک پارک اقدام می کنند.
حمید حنظل عیدانی عضو شورای شهر آبادان در خصوص فضاهای موجود در شهر آبادان به ایرنا گفت:پارک های آبادان از نظر نور و از نگاه زیبایی شناختی شرایط نابسامان دارد و استفاده از این پارک ها برای شهروندان قابل درک نیست.
وی اظهار داشت:بیشتر اماکنی که وسایل بازی برای کودکان در آنها تعریف شده است یا فاقد کفپوش است یا از کفپوش هایی با کیفیت پایین استفاده شده است.
حنظل عیدانی تصریح کرد:شهرداری و سازمان پارک ها در نوع انتخاب کفپوش ها رعایت ایمنی را در نظر نگرفت، زیرا کفپوش هایی که استفاده شده است استاندارهای لازم را ندارد.
سلمان برقول مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری آبادان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت:بیشتر کفپوش هایی که در پارک های شهر استفاده می شود، بر اثر گرمای زیاد هوا فرسوده شده و از بین می رود.
وی اظهار داشت:البته به شهرداری های مناطق آبادان اعلام شده تا پیش از فرا رسیدن تعطیلات سال جدید، تمامی پارک هایی که دارای اسباب بازی برای کودکان هستند را به کفپوش استاندارد مجهز کنند.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری آبادان افزود:برخی وسایل بازی که در پارک ها موجود می باشند نیز دارای استاندارد نیست که این وسایل بزودی جمع آوری می شود.
برقول تصریح کرد:البته در پی آن هستیم که تا سال 96 و با مشارکت بخش خصوصی چند شهربازی کوچک در مناطق مختلف شهر بهره برداری شود تا زمینه آسایش کودکان بیش از گذشته فراهم شود.
وی ادامه داد: همچنین در سال جدید عملیات اجرای 96 هکتار پارک با اعتبار هزار میلیارد ریال از سوی سازمان منطقه آزاد اروند و مشارکت شهرداری آبادان آغاز می شود و سال 96 به مرحله بهره برداری می رسد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.