تبیان، دستیار زندگی
مقابل دشمن با شعار نمی شود ایستاد/مجلس نهم را افراطی ترین و بدترین مجلس می دانم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس نهم را افراطی ترین و بدترین مجلس می دانم

وقتی ما حضور احزاب شناسنامه دار را نداریم، معلوم نمی شود پولی که در انتخابات وارد می شود از کجا می آید. ما در 9 مجلس گذشته همواره آمده ایم قانون و نظارت بر انتخابات را تنگتر کرده ایم و این مسئله جواب نداده است.

بخش سیاست تبیان

انصاری

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد، در رابطه با این سوال که مجالس 9 دوره گذشته از لحاظ طبقه اجتماعی چه جایگاهی داشتند و خروجی آنها چگونه بوده است، گفت: ما اگر بخواهیم ابعاد مختلف مجلس و نقاط مثبت و منفی آن را مدنظر قرار دهیم باید مجلس اول که با حضور انقلابیون در صحنه و شرایط خاص داخل کشور و منطقه همراه بود را جدا کنیم که مجلس کارآمد و توانمندی هم شکل گرفت و تقریبا همه کسانی که تخصص لازم را داشتند و درد آشنای ملت بودند وارد مجلس شدند.

وی افزود: وقتی نظام ما جمهوری اسلامی است و جمهوری نظام را با اتکا به آرای مردم باید سامان بدهیم، به طور یقین احزاب و گروه های شناسنامه دار سیاسی هستند که می توانند اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در برنامه َهای خودشان ببینند.

انصاری گفت: این احزاب می توانند کادرسازی تخصصی را در دستور کار خود قرار دهند و این پالایش درون حزبی که انجام می گیرد به طور یقین نخبگان که این احراب در عرصه سیاسی بروز و ظهور پیدا می کند هم نسبت به کارنامه ای که ارائه می کنند خودشان را متهعد می دانند و هم برنامه های کوتاه مدت و میان مدت را مدنظر قرار می هند.

وی افزود: ما همینطور که از مجلس اول، دوم، سوم جلو می آئیم می بینیم که به سمتی رفتیم که توقعات غیرمنطقی را در سطح مردم بالا آوردیم و طبیعی است که با این روند در یک شهر کوچک نامزدی یا گروهی و وعده هایی را می دهد و وقتی هم رای آورد، می رود و تا 4 سال بعد پیدایش نمی شود.

انصاری گفت: الان که 37 سال از عمر انقلاب گذشته ما توسعه سیاسی را باید مبتنی بر احزاب ببینیم و به احزاب شناسنامه دار اجازه رشد بدهیم تا این احزاب بیایند و برنامه خودشان را ارائه کنند، کادرسازی خودشان را انجام بدهند. مردم و نظام هم می توانند برنامه هایی را که این احزاب می دهند را رصد کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با این سوال که در 37 سال گذشته عدالت جزو شعارهای اصلی در انتخابات و مجلس بوده است و ما در عمل در این رابطه چگونه عمل کرده ایم، گفت: ما عدالت را نمی توانیم جدای از آزادی ببینیم، ما اگر ما به آزادی مشروط دست پیدا کردیم آن وقت عدالت می تواند ماندگار باشد.

وی تاکید کرد: ما به جز مستضعف اقتصادی، مستضعف فکری هم داریم که می تواند ضربات هولناکی به نظام و کشور بزند.

انصاری گفت: در مجلس اول رقابت بین همه گروه ها بود و مجلسی که شکل گرفت یک مجلس انقلابی از بین توده های مردم بود و کارآمدی لازم را داشت. ما اگر رقابت را به مفهوم واقعی خودش بشناسیم و در چارچوبهای قانونی رقابت را سازمان بدهیم، می توانیم کارآمدی را هم به مجلس، هم به دولت و هم به ساختارهای نظام حکومتی القا کنیم.

انصاری با ذکر مثالی از ترکیه و ایجاد یک آزادی نسبی و حاکم شدن اسلام گراها در این کشور، افزود: امروز می بینیم که این آزادی باعث شد ترکیه که یک کشور جهان سومی و عقب افتاده بود، در عرصه های مختلف رشد کند و امروز جزو 20 کشور اول اقتصادی دنیا باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با این سوال که آیا آزادی ما از ابتدای انقلاب تا کنون افول کرده است؟ ادامه داد: خودسانسوری گاهی ما را دچار مشکل می کند. شعار نظام ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است. ما نباید همه چیز را یا سیاه یا سفید ببینیم، باید اجازه بحث و گفت وگو و گفتمان سازی را درون جامعه بدهیم و مردم می توانند از درون همین گفت وگوهای فکری که انجام می شود بهترین فکر را انتخاب کنند.

وی افزود: باید گروه های داخل نظام و آنهایی که خود را متعلق به نظام می دانند و تار و پودشان متعلق به نظام است، همان آنهایی که ما آنها را به اصولگرا و اصلاح طلب طبقه بندی می کنیم، بتوانند گفتمان سازی را درون خودشان بوجو بیاورند، قطعا وقتی تولید محتوا صورت گیرد انتخاب احسن را برای مردم آسان می کند.

انصاری تصریح کرد: ما اگر رقابت در چارچوب قانونی خودش قرار بدهیم و به احزاب باشناسنامه و با هویت میدان بدهیم، اولا دلزدگی پیش نمی آید، مانند شورای شهر دوم که مردم با صندوق های قهر کردند که این دلزدگی ناشی از حرکاتی بود که در شورای اول اتفاق افتاد.

انصاری در ادامه تاکید کرد: در اینکه نظام ما مردمی است هیچ شکی نیست، در هیج جای دنیا نظامی پیدا نمی شود که عشق، وابستگی و ارادت ملت به نظام، در حد ایران باشد و حضور مردم در 22 بهمن ها، مناسبت های مذهبی و اجتماعی نشان دهنده چنین موضوعی است که اقشار مختلف مردم همه به میدان می آیند.

وی یادآور شد: با اتفاقی که در سطح بین المللی رخ داده، طبقه متوسطی که قبلا حرکات اجتماعی و سیاسی را در جامعه بوجود می آورد تقریبا در حال از بین رفتن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اگر آزادی با مفهوم واقعی خودش در بین احزاب سیاسی باشد و گروه های سیاسی باور کنند می توانند رقابت کنند به طور یقین هر کسی که درد مردم را شناخت و برنامه برای حل آن داشت و توانست چشم انداز مثبتی از آینده ارائه دهد، خود به خود می تواند در این رقابت رای بیاورد.

انصاری در رابطه با این سوال که آیا پول های نامشروع  در انتخابات نقش دارند، ادامه داد: اگر انتخاب کننده حزب باشد، چون اعتبار خودش را در دراز مدت می بیند تلاش می کند تا پول کثیف و سرمایه های نامشروع در فعالیت های سیاسی اش ورود پیدا نکند.

وی گفت: وقتی ما حضور احزاب شناسنامه دار را نداریم، معلوم نمی شود پولی که در انتخابات وارد می شود از کجا می آید. ما در 9 مجلس گذشته همواره آمده ایم قانون و نظارت بر انتخابات را تنگتر کرده ایم و این مسئله جواب نداده است.

انصاری افزود: حزب آینده َاش را هم نگاه می کنند و قولی به مردم می دهد که قابل انجام است. با وجود احزاب هم نظام و هم مردم می تواند پولهای رسیده در انتحابات را رصد کند.

وی تاکید کرد: من قبول دارم که امروز پول های نامشروع در نظام انتخاباتی ما می تواند تاثیر گذار باشد.


منبع : خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .