تبیان، دستیار زندگی
در 9 ماه نخست سال جاری ایران میزبان 4 میلیون و 16 هزار گردشگر خارجی بود که نسبت به پارسال بیش از 5درصد رشد داشته است. پیش بینی می شود تا سال 2025 ایران سالانه میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشد که در آمدی معادل 30 میلیارد دلار یعنی پنج برابر در آمد حال حا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش CNN از 34 جاذبه توریستی ایران

خبرنگار آمریکایی دیدن ایران را توصیه می کند

در 9 ماه نخست سال جاری ایران میزبان 4 میلیون و 16 هزار گردشگر خارجی بود که نسبت به پارسال بیش از 5درصد رشد داشته است. پیش بینی می شود تا سال 2025 ایران سالانه میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشد که در آمدی معادل 30 میلیارد دلار یعنی پنج برابر در آمد حال حاضر از صنعت گردشگری، خواهد داشت.

بخش گردشگری تبیان
کاخ عالی قاپو

بعد از رفع تحریم ها، ایران در فهرست مقصد گردشگران خارجی قرار گرفته است. طبق قوانین جدید، ویزای صادر شده در مرز به جای ویزای 14 روزه یک ویزای 30 روزه خواهد بود که تا 15 روز دیگر نیز قابل تمدید است. درهمین راستا، مقررات ورود به کشور برای خارجی ها آسان تر شده و تنها اتباع 9 کشور شامل آمریکا، کانادا، انگلیس، بنگلادش، سومالی، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان در مرز کشور برایشان ویزا صادر نمی شود و باید پیش از ورود به ایران، ویزای خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه راهنمایان گردشگری مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه تا سال 2017 رزرو شده اند، باید انتظار گردشگران زیادی را داشته باشیم. اکنون 1100 هتل در ایران وجود دارد که تنها 130 هتل 4 یا 5 ستاره هستند و نیاز به ساختن حداقل 400 هتل 5 ستاره وجود دارد.

در همین حال «باری نیلد»، خبرنگار سی ان ان به تازگی درسفری که به ایران داشته 34 مکان توریستی ایران را که برای بازدید کنندگان خارجی از نگاه خودش جالب و قابل اهمیت است معرفی کرده است. به نظر او ایرانیان از گنجینه ارزشمندی برخوردار هستند. محمدرضا دومیری گنجی، عکاس جوان ایرانی نیز در این سفر راهنمای او بوده و عکس هایش از این مکان ها همراه با گزارش این خبرنگار سی ان ان در دنیا منتشر شده است.

آغاز مذاکرات سازنده هسته ای موج جدیدی از معرفی ایران و جاذبه های گردشگری آن در رسانه های معتبر بین المللی را در پی داشت و پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات، حضور ایران در این رسانه ها پررنگ تر شد. حالا به نظر می سد چنین روندی تاثیرات عمیقی بر ورود گردشگران به کشور خواهد گذاشت و ایران باید منتظر توریست های اروپایی بیشتری باشد

عالی قاپوی اصفهان در صدر این فهرست قرار دارد. به گفته نیلد این کاخ شش طبقه در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. ساختن این کاخ از زمان شاه عباس اول حدود صد سال بین قرن 16 تا 17 به طول انجامید و شامل تالار موسیقی قرمزرنگ با گچبری های بی نظیر است. این گزارش به معرفی برج آزادی نیز پرداخته و عنوان کرده که حتی بعد از ساخته شدن برج میلاد در سال 2009 هنوز نماد به یادماندنی پایتخت ایران است. این بنا در سال 1971 ساخته شده است. این خبرنگار همچنین به معرفی عمارت بادگیر در تهران نیز پرداخته که در قرن 19 برای تاج گذاری مظفرالدین شاه قاجار در مجموعه کاخ گلستان ساخته شده است. شیشه ها، آینه ها و ستون های بلند از زیبایی های این مجموعه هستند. علاوه بر این، مجموعه کاخ نیاوران در تهران که محل زندگی و پذیرایی از میهمان های خارجی قبل از انقلاب اسلامی بوده، یکی دیگر از 34 جاذبه مورد توجه نیلد است و براساس گزارش او، این مجموعه در زمان قاجار ساخته شد اما قدمت کاخ اصلی آن به زمان پهلوی بازمی گردد.

ذکر فرش ایرانی در سی ان ان

این خبرنگار در گزارش خود به برخی جاذبه های شیراز نیز اشاره کرده. از نظر نیلد، شیراز شهری است معروف به شعر و شاعری. او از ارگ کریم خانی یاد کرده که در قرن 18 به عنوان دژ در مرکز شیراز ساخته شده است. داخل آن بخش مسکونی، حمام و حیاط مرکزی پر از درخت های مرکبات قرار دارد و در خارج آن دیوار کنگره داری است که با نقاشی های مینیاتوری تزئین شده است. کارگاه فرش در حاشیه بازار وکیل شیراز یکی دیگر از جاذبه های توریستی ایران از نگاه این خبرنگار است. او می گوید: «فرشبافی یکی از قدیمی ترین و مهم ترین صنایع ایران محسوب می شود و فرش های ایرانی از لحاظ طراحی و کیفیت در دنیا نمونه هستند.» مسجد نصیرالملک شیراز نیز مورد توجه نیلد قرار گرفته؛ مسجدی مربوط به دوره قاجار که دارای دو شبستان شرقی و غربی است.

مسجد نصیرالملک شیراز

براساس گزارش او، باغ ارم شیراز یکی از مشهورترین باغ های تاریخی در ایران است. این بنا در اواسط قرن 13 ساخته شد اما 600 سال بعد مورد بازسازی قرار گرفت. ویژگی منحصربه فرد این مجموعه باغ گیاه شناسی است که گیاهان متنوع و نایابی در آن قرار دارد. همچنین خانه فروغ الملک شیراز نیز مورد توجه نیلد واقع شده؛ خانه ای که در زمان قاجار برای یکی از مقامات در سه طبقه ساخته شده است.

باری نیلد ادامه می دهد: پاسارگاد نیز در 130 کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد. این بنا پایتخت سلسله هخامنشی حدود 550 سال پیش از میلاد مسیح در زمان کوروش بود. بنا های مهم این مجموعه شامل آرامگاه کوروش و کاخ سلطنتی کوروش در مرکز باغ ایرانی، زندان قصر سلیمان، کاخ پاسارگاد و ارگ است. این مجموعه 336 سال قبل از میلاد مسیح با حمله اسکندر به ایران تخریب شد و به غارت رفت.» گزارش خبرنگار سی ان ان به پرسپولیس (تخت جمشید) در نزدیکی شیراز نیز اشاره می کند و از آن به عنوان یکی از شهرهای مهم زمان هخامنشیان ایران نام می برد که بعد از حمله اسکندر، 330 سال قبل از میلاد مسیح ازبین رفت.

او به آرامگاه حافظ نیز رفته و درباره آن نوشته: «حافظیه آرامگاه شاعر معروف ایرانی در قرن 14 است. این آرامگاه در طول سال ها مورد بازسازی قرار گرفته و آخرین بار با همکاری معمار فرانسوی، آندره گدار و باستان شناس ایرانی، علی سمیعی، مورد بازسازی قرار گرفت. حمام وکیل و مسجد وکیل در شیراز، نیز متعلق به قرن 18 و سلسله زندیه است. در حمام وکیل نقش های مخصوص حمام نقاشی و مسجد وکیل نیز با سرامیک های رنگی تزئین شده است.»

توصیف معماری یزد

این خبرنگار همچنین ضمن معرفی باغ دولت آباد یزد می نویسد: «این باغ در قرن 18 ساخته شده و طرح کلاسیک باغ های ایرانی را دارد. قسمت بیرونی آن شامل باغ و فواره های آبی وقسمت داخلی آن دارای بادگیری است که برای گردش هوا در آب وهوای گرم و خشک ساخته شده و معماری فضای داخل یادآور طراحی درونگرای ایرانی است. علاوه بر این، مسجد جمعه در یزد که سبک معماریش متعلق به دوره تیموریان است و ساختمان اصلی قدیمی تر به نظر می رسد نیز از جاذبه های یزد است.»

او در ادامه مشاهدات خود می گوید: «دریاچه نمک مرنجاب در صحرای مرنجاب در نزدیکی کاشان قرار دارد. این دریاچه به جز مواقعی که باران سنگین با برف می بارد خشک است. تپه های شنی و نیز کویر مرنجاب که به شکل منحصربه فردی در زمستان برفی است؛ از دیگر جاذبه های گردشگری ایران هستند.» همچنین چشمه های باداب سورت در شمال ایران از دیگر جاذبه های طبیعی ذکرشده در گزارش سی ان ان است. جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده اند.

چشمه‌های باداب سورت

براساس این گزارش، مسجدامام در بخش جنوبی میدان نقش جهان اصفهان نیز در زمان صفویه به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این ساختمان گنبد عظیمی به ارتفاع 57 متر با منارهای عظیمی در دو طرف خود دارد. همچنین مسجد شیخ لطف الله بنای مشهور دیگری است که در این میدان در زمان شاه عباس اول توسط معمار معروف ایرانی، شیخ بهایی، ساخته شده است. این مسجد تنها مسجدی در ایران است که حیاط مرکزی ندارد و با زاویه 45 درجه در جهت مکه ساخته شده است. این گزارش ادامه می دهد: «سی و سه پل یا پل الله وردی خان در اصفهان به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این پل به دلیل طاق هایی که در سراسر پل وجود دارند مشهور شده و مکان خوبی برای پیاده روی است.» خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی دیگر از 34 جاذبه معرفی شده در این گزارش است؛ خانقاهی که در زمان صفویه در اردبیل ساخته شده است. خبرنگار سی ان ان به خانه بروجردی ها نیز رفته که متعلق یه یک تاجر فرش در قرن 19 در کاشان است و در گزارش خود نوشته که نقاشی های ارزنده و گچ بری های این خانه، زیر نظر کمال الملک، نقاش بزرگ ایرانی اجرا شده است.

این خبر نگار اضافه می کند: «حمام سلطان امیر احمد در کاشان که در قرن 11 ساخته شده، ترکیبی از معماری سلجوقی و قاجار است و به دلیل تزئینات و گچبری های ظریفش مشهور شده.» خانه طباطبایی در کاشان یکی از آخرین مکان های مورد توجه این خبرنگار سی ان ان است که در زمان قاجار برای یک تاجر کاشانی ساخته شده است. او همچنین تیمچه یا کاروانسرای کاشان در بازار که شامل فضاهای مسقف کوچک برای فروش فرش و اجناس لوکس در زمان قاجار بوده است را پیشنهاد می کند. نیلد همچنین در گزارش خود قره کلیسا در نزدیکی ماکو را معرفی و درباره آن خاطرنشان کرده: «به دلیل استفاده از سنگ های سیاه در این کلیسا، آن را با نام کلیسای سیاه می شناسند. این بنا یادآور ورود مسیحیت به آن منطقه است و در حال حاضر ارمنیان در آنجا به دعا می پردازند. او در نهایت، کلیسای وانک که قرن 17در اصفهان توسط ارمنیان مهاجر ساخته شده را معرفی می کند. در دکوراسیون این کلیسای جامع، داستان خلقت با نقاشی های آبی رنگ و طلاکاری شده درسقف به تصویرکشیده شده اند.»

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آغاز مذاکرات سازنده هسته ای موج جدیدی از معرفی ایران و جاذبه های گردشگری آن در رسانه های معتبر بین المللی را در پی داشت و پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات، حضور ایران در این رسانه ها پررنگ تر شد. حالا به نظر می سد چنین روندی تاثیرات عمیقی بر ورود گردشگران به کشور خواهد گذاشت و ایران باید منتظر توریست های اروپایی بیشتری باشد.


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد