تبیان، دستیار زندگی
استحمام منظم برای حفظ بهداشت و سلامت بدن ضروری است. ولی افراد مبتلا به برخی بیماری ها باید موقع حمام کردن به یک سری از نکات توجه کنند تا بیماری شان بدتر نشود و یا خطری آنها را تهدید نکند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره استحمام در برخی بیماری ها

استحمام منظم برای حفظ بهداشت و سلامت بدن ضروری است. ولی افراد مبتلا به برخی بیماری ها باید موقع حمام کردن به یک سری از نکات توجه کنند تا بیماری شان بدتر نشود و یا خطری آنها را تهدید نکند. در این مطلب، نکات لازم در مورد استحمام برخی بیماران را بیان کرده ایم.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
استحمام

دکتر نصرت پورسینا ، متخصص پوست و مو در مورد مراقبت های پوستی می گوید:

«پوست یکی از بزرگ ترین ارگان های بدن است که در فصول مختلف احتیاج به مراقبت های ویژه دارد؛ به عنوان مثال زمستان که هوا خشک و سرد است، برای گروه های خاصی مانند کودکان و افراد مسن مشکل ساز می شود و یا حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون بالا که داروهای ادرارآور مصرف می کنند و خود به خود دارای پوست خشک هستند، در فصول زمستان و پاییز این خشکی تشدید می شود.

کودکانی هم که سابقه درماتیت اتوپیک دارند، در فصل زمستان بیماری پوستی شان تشدید می شود.

بنابراین به این گروه های خاص توصیه می کنیم شستشوی بدنشان را به هفته ای دو یا سه بار محدود کنند. همچنین استفاده از مواد تمیزکننده بسیار قوی و قلیایی برای این افراد ممنوع است.

این افراد باید از صابون ها یا شامپوهای بدن کرم دار استفاده کنند و مدت زیادی در حمام نمانند و بعد از خروج از حمام، حتما پوست بدن را با لوسیون های مخصوص بدن چرب کنند.

از کیسه های زبر و لیف های ضخیم که سبب ایجاد خراش های کوچک روی پوست می شوند، استفاده نکنند.

افراد به خصوص بیماران قلبی برای گرم کردن حمام در فصل سرما، نباید از بخار آب استفاده کنند. استفاده از بخار آب موجب کمبود اکسیژن در حمام شده و مشکلات تنفسی را در پی دارد

محیطی که این بیماران زندگی می کنند، باید رطوبت نسبی مناسب داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر از بخاری گازی در خانه استفاده می شود، حتما روی آن یک ظرف آب قرار بگیرد.

کودکانی که در معرض آفتاب و باد سرد قرار می گیرند، حتما از دستکش های نخی، کلاه، عینک آفتابی، کرم مرطوب کننده مخصوص به اضافه کرم ضدآفتاب استفاده کنند.
افراد مسن هم از کرم های نرم کننده قوی بعد از هر بار شستشوی دست و صورت استفاده کنند.»

فواید سنگ پا برای دیابتی ها

آیا می دانستید که بیشترین مقدار انسولین در پاشنه پا است. لذا کسانی که دچار دیابت نوع دو هستند، اگر روزانه به مدت 10 دقیقه سنگ پا بزنند، باعث تنظیم انسولین خونشان خواهد شد. همچنین این عمل باعث چربی سوزی بیشتر و تناسب اندام خواهد شد.

در بیماران دیابتی در نیمه تحتانی بدن و پا ها خون رسانی به طرز صحیح انجام نمی شود و ممکن است که فرد دچار مشکلاتی نظیر ترک کف پا بشود. در واقع استفاده از سنگ پا موجب بهبود سیستم خون رسانی شده و به این طریق به دیابتی ها کمک می کند.

وقتی حمام کهیرهای پوستی را تشدید می کند

کهیر یکی از بیماری های پوستی است که با خارش بسیار همراه است. بیشتر افراد برای درمان کهیر به حمام پناه می برند، در صورتی که نمی دانند حمام با آب داغ کهیرشان را بدتر می کند.

متخصصان می گویند که گرمای زیاد می تواند باعث تاخیر خون در شاهرگ شود و همین مسئله است که به کهیر فرصت می دهد تا خون بیشتری را به جریان بیاندازد و احتمال گسترش و تشدید کهیر را بیشتر می کند.

توصیه متخصصان به افراد مبتلا به کهیر این است که به جای آب خیلی گرم یا داغ، از دوش یا حمام آب ولرم مایل به سرد استفاده کنند تا از این طریق خارش ناشی از کهیر را تسکین دهند.

ضمن این که باید از صابون ها و محصولات شوینده ای استفاده کنند که بدون عطر و مخصوص پوست های حساس باشد. البته محصولات شوینده باعث کهیر نمی شوند، اما باید به اندازه کافی احتیاط کرد تا کهیر بدتر نشود.

با بخار آب، حمام را گرم نکنید

دکتر نزارعلی مولایی، فوق تخصص ریه در این باره می گوید:
«افراد به خصوص بیماران قلبی برای گرم کردن حمام در فصل سرما، نباید از بخار آب استفاده کنند.

استفاده از بخار آب موجب کمبود اکسیژن در حمام شده و مشکلات تنفسی را در پی دارد.

لذا افراد ابتدا باید با استفاده از بخاری و شوفاژ حمام را گرم کنند و سپس به استحمام بپردازند.»

ایست قلبی در حمام آب داغ

بر اساس یافته های محققان، گرفتن دوش آب داغ در روزهای سرد، خطر ابتلا به ایست قلبی را افزایش می دهد.

دوش گرفتن در روزهای زمستان در مقایسه با روزهای گرم تابستان، میزان ایست ناگهانی قلب را به میزان 10 برابر افزایش می دهد.

محققان دانشکده پزشکی و پرستاری «پری فکچورال» در «کیوتو» با تجزیه و تحلیل آمار به دست آمده از یازده هزار بیمار قلبی، بین سال های 2005 تا 2007 به این نتایج دست پیدا کردند.

بر اساس این یافته ها که در مجله «احیای قلب» منتشر شده است، 22 درصد از قربانیان وقتی که دچار ایست قلبی شدند در حالت خواب، 9 درصد در حمام، 3 درصد در محل کار و نیم درصد نیز در حال ورزش بوده اند. از وضعیت بقیه این افراد و فعالیت هایشان نیز اطلاعاتی در دسترس نیست.

این گزارش می افزاید: روش های پیشگیری از ایست قلبی شامل گرم کردن حمام قبل از استحمام و خودداری از گرفتن دوش آب داغ برای افراد در معرض خطر ایست قلبی است.


منابع:
برنا
جام جم
سیمرغ
مهر
فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.