تبیان، دستیار زندگی
جای خالی رئیس جمهور در مراسم تکریم خادمان قرآن + تصاویر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی رئیس جمهور در مراسم تکریم خادمان قرآن + تصاویر

خادمان قرآنی

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیست و یکمین مراسم تکریم خادمان قرآن کریم پیش از ظهر امروز، 27 بهمن‌ماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.
این مراسم که باید همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ماه مبارک رمضان و با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد، بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد و با وجودی که پس از گذشت ماه‌ها از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و فرصتی که دست‌اندرکاران این مراسم برای اجرای باشکوه مراسمی در شأن خادمان قرآن کریم داشتند اما این مراسم در نهایت سادگی برگزار شد و حتی دکور خاصی که نمایانگر مراسم خادمان قرآن کریم باشد نیز در نظر گرفته نشده بود.
مراسمی که در شأن خادمان نبود
این مراسم که با حضور جمع کثیری از بانوان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی بود و اینطور تداعی می‌شد که این مراسم به منظور تجلیل از بانوان قرآنی است با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد و پس از نورانی شدن فضای سالن به آیات قرآن، برنامه رسما با اجرای محمدرضا پورمعین از خادمان قرآن دوره‌های گذشته آغاز شد.
حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد سخنران ابتدای این مراسم بود که بخشی از سخنان خود را به بودجه و اعتبارات قرآنی اختصاص داد و گفت: ردیف بودجه در منشور توسعه فرهنگ قرآنی و ردیف مخصوص بیمه فعالان قرآن در جدول 17 لایحه بودجه قرار دارد و جدول 17، مربوط به زمانی است که دولت کمبود بودجه ندارد و با توجه به ازدیاد بودجه، می‌تواند آن را پرداخت کند.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: ما درخواست داریم بودجه فعالیت‌های قرآنی و بیمه فعالان قرآنی در ردیف‌های عادی بودجه بیاید و از مجلس شورای اسلامی و دولت می‌خواهیم این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار دهند.
مراسمی که در شأن خادمان نبود
همچنین، امسال برای نخستین‌بار ابتکاری در مراسم تکریم خادمان قرآن دیده شد و این ابتکار «تجلیل از قرآن‌آموزان برگزیده آزمو‌ن‌های سراسری قرآن و عترت در سال 1394»، «موسسات برگزیده آزمون‌های سراسری قرآن و عترت در سال 1394»، «دفاتر قرآن و عترت برگزیده در برگزاری آزمون‌های سراسری قرآن و عترت در سال 1394» و «منتخبان چهارمین دوره مسابقات سراسری تسنیم سال 1394» بود و با تجلیل از برگزیدگان برنامه‌های قرآنی معاونت قرآن و عترت در این مراسم، خادمان قرآن کریم که هرسال باشکوه هرچه تمام معرفی و تجلیل می‌شدند، کمرنگ شدند.
معرفی یک خانواده حافظ قرآن از دیگر بخش‌های این مراسم بود که در این بخش اعضای خانواده «قربانی» که حافظان قرآن هستند، حضور پیدا کردند و در کنار پدر و مادر حافظ قرآن، فرزند دختر و پسر این خانواده نیز حافظ قرآن بودند؛ کیان قربانی، حافظ نوجوان در این مراسم به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و خانواده قربانی در این مراسم هدیه‌ای نیز از وزیر ارشاد دریافت کرد.
پخش فیلم‌های کوتاه 140 ثانیه‌ای با موضوعات اخلاقی از دیگر بخش‌‌های در نظر گرفته شده برای مراسم تکریم خادمان قرآن بود که در این بخش، تعدادی از فیلم‌های 140 ثانیه‌ای منتخب در جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح» پخش شدند.
پخش کلیپی به منظور معرفی 13 خادم برگزیده این مراسم و ارائه رزومه‌ای از فعالیت‌های آنها از دیگر بخش‌های این مراسم بود تا حاضران در سالن که آمده بودند تا نظاره‌گر تجلیل و تکریم خادمان قرآن کریم کشورمان باشند با این خادمان قرآن آشنا شوند.
در حالی که کلیپ تصویری پخش شده در این مراسم قرار بود خادمان قرآن را معرفی کند اما در حین پخش تصاویری از خادمان قرآن، موسیقی در نظر گرفته شده باید زیرصدا قرار می گرفت تا صدای اصلی کلیپ که به منظور معرفی خادمان قرآن است به گوش حاضران برسد اما موسیقی، بلندتر از صدای اصلی بود و حاضران در سالن، فقط تصاویر و صدای موسیقی را شنیدند و صدایی که باید خادمان قرآن را در این کلیپ معرفی می‌کرد نامفهوم بود و به گوش کسی نمی‌رسید.
پس از پخش کلیپ تصویری بی‌صدا از خادمان قرآن، نوبت به تجلیل از 13 خادم قرآن رسید که خادمان قرآن کریم، لوح‌های تقدیر خود را که به امضای رئیس جمهور رسیده بود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان حاضر در مراسم دریافت کردند.
مراسمی که در شأن خادمان نبود
با پایان یافتن تکریم خادمان قرآن کریم، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: ما وظیفه داریم با استفاده از همه ابزارهایی که در اختیار داریم اعم از کتاب، نشریات، فیلم‌های مستند و سینمایی، هنرهای نمایشی و... در جهت توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کنیم و سعی کنیم از ابزار هنری به خوبی در این عرصه استفاده کنیم. به خصوص با استفاده از فیلم‌های سینمایی فاخر که بتوانند سبک زندگی اسلامی که قرآن ترویج می‌کند به جامعه منتقل کنند.
وزیر ارشاد در ادامه گفت: ما باید ببینیم، قرآن برای زندگی انسان‌ها چه فضائل اخلاقی بنا کرده است تا این فضائل را در زندگی خود تجسم کنیم. باید با سازمان سینمایی وزارت ارشاد، معاونت هنری، حوزه مطبوعات و رسانه‌ها و همچنین حوزه کتاب وزارت ارشاد هماهنگی کنیم تا امکاناتی که دارند در خدمت نشر فضائل اخلاقی و توسعه فرهنگ قرآنی قرار دهند.
وی یادآور شد: با تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی گام‌های خوبی در جهت نشر فضائل اخلاقی و توسعه فرهنگ قرآنی در کشور برداشته شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، خیلی فاصله داریم و باید تلاش کنیم.
مراسمی که در شأن خادمان نبود
این مراسم که پیش از این اعلام شده بود به صورت زنده از رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما پخش می‌شود پخش زنده نداشت و هیچ یک از این شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مراسم تکریم خادمان قرآن را به صورت زنده و مستقیم پخش نکردند.
همچنین، در این مراسم که با حضور جمع زیادی از خادمان دوره‌های گذشته برگزار شد. مسئولان قرآنی کشور از جمله؛ حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، برزین ضرغامی، مدیرکل ارشاد استان تهران، یوسف افراش، معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و... نیز حضور داشتند و آیت‌الله مظاهری که در این مراسم به عنوان خادم قرآن معرفی شد نیز حضور نداشت.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .