تبیان، دستیار زندگی
جنگ های سایبرنتیک آینده با نفوذ در سیستم های نظامی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ‌های سایبرنتیک آینده با نفوذ در سیستم‌های نظامی است

تبیان به نقل از گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، نشست تمدن‌سازی نوین اسلامی در سالن نشست‌های سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با سخنرانی حسن عباسی برگزار شد.

حسن عباسی در این نشست، تمدن‌سازی نوین اسلامی را در سه مرحله؛ دولت‌سازی، نظام‌سازی و ملت‌سازی دانست و گفت: در دولت‌سازی به کلیت نظام مربوط است و ما هنوز در آن اشکالاتی داریم، نظام‌سازی را رهبری از سال 1390 آغاز کردند و حدود 25 سال زمان نیاز دارد زیرا 140 زیرنظام داریم که در ادبیاتشان هم موفق نبودند اما در ملت‌سازی افتان و خیزان جلو رفته‌ایم و از مراحل میانی عبور کرده‌ایم.

وی نظام را حد فاصل دولت و ملت دانست و افزود: غیر از رهبری هیچکس دغدغه این مقوله‌ها را نداشته است و نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت تاکنون دنبال این پدیده نبودند هرچند رئوس این مقوله توسط امام خمینی (ره) تعیین شده بود.

عباسی در مورد نقش سایبری در تمدن‌سازی نوین بیان کرد: دولت الکترونیک بخش محدودی از سایبری در تمدن‌سازی نوین است و اقدامات دولت در زمینه سایبری هنوز ابتدایی است در حالی که در غرب مثلاً در حوزه ملت‌سازی، شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک راه‌اندازی شده است.

وی اظهار کرد: امروزه در فضای سایبری ملت‌سازی شده است به طوری که مردم فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب در شبکه‌های اجتماعی جمعیت مشخصی دارند تا جایی که می‌گویند پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، فیس‌بوک است اما با این‌همه هنوز دولت و مجلس اقدامی به جز فیلترینگ نداشتند زیرا اساساً دغدغه و سواد این کار را ندارند.

عباسی در ادامه سخنان انتقادیش افزود: فضای سایبری بیشتر خودش را در بخش نظام‌سازی نشان داده است اما سؤال این است چه مقدار زیرنظام‌های ما دیجیتالی هستند؟ البته درست است که کم‌کم به این سمت می‌روند یک سیستم مشخص برای حرکت نداریم بلکه همه دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای اقدام کرده‌اند و پدیده واحدی نشده‌اند زیرا مغزی که این کار را انجام بدهد نداشته‌ایم.

وی همچنین گفت: سیستم‌های قبل از فضای سایبری به پنج بخش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی قابل تقسیم هستند اما با بسط فضای سایبری همه سیستم‌ها به دو بخش اطلاعات و انرژی تقسیم شده‌اند.

عباسی در مورد نقش فضای مجازی در جنگ‌های آینده اظهار کرد: جنگ‌های سایبرنتیک آینده با نفوذ در سیستم‌های نظامی است و همچنین بمب‌های الکترومغناطیسی که مخرب‌تر از بمب‌های اتمی هستند استفاده خواهد شد که بمب‌های الکترومغناطیسی بسیار پاکیزه‌تر کار را انجام می‌دهند به طوری که با انفجار چنین بمبی تمام میکروچیپ‌ها منفجر می‌شوند، مثلاً فرض کنید برق تهران از بین برود خب در چنین حالتی سیستم تهران عملاً فلج می‌شود.

وی ادعا کرد: سازمان ان‌اس‌اِی (آژانش ملی امنیت آمریکا) بانی اینترنت در جهان است که دریاسالار مایک جون فرماندهی آن را برعهده دارد، در حالی که بانی اینترنت در ایران یک تشکیلات غیرنظامی به نام وزارت ارتباطات است که در آن تعدادی کامپیوتریست دارند در حالی که در ان‌اس‌اِی کارهای کامپیتوری را ریاضی‌دانان انجام می‌دهند.

عباسی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی تمدن‌سازی اسلامی آن‌هم با کپی‌برداری از آمریکا گفت: دلیل این کپی‌برداری این است که ما هنوز ابتدای کار هستیم مثل اینکه نمی‌توان گفت آموزش و پرورش بد است چون آمریکا هم آموزش و پرورش دارد!


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .