تبیان، دستیار زندگی
کتاب انتخاب صالحان در 9 جلد منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب انتخاب صالحان در 9 جلد منتشر شد


تبیان به نقل ازگزارش کانون خبرنگاران ایکنا ، نبأ،در طول ۳۷ سال که از شکل‌گیری انقلاب اسلامی می‌گذرد، تاکنون ۳۵ بار انتخابات برگزار شده است. میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ایران نیز موضوعی است که کمتر نظیری برای آن در دنیا می‌توان یافت. از همین روی، با توجه به اهمیت موضوع انتخابات و انتخاب درست، انتشارات انقلاب اسلامی در آستانه‌ پنجمین انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجموعه کتاب «انتخاب صالحان» را که شامل بیانات رهبر انقلاب در سال‌های مختلف درباره‌ اهمیت انتخابات است، در قالب 9 جلد، تدوین و عرضه کرده است.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم هیچ‌گونه دخالتی در انتخاب افراد شایسته به‌عنوان نماینده‌ در همه‌ سطوح حکومت نداشتند. رژیم پهلوی هیچ سهمی برای نظرات مردم قائل نبود و مردم هیچ نقش تعیین‌کننده‌ای در مناسبات سیاسی نداشتند. حتی بسیاری از آن‌ها از اتفاقاتی که در کشور می‌افتاد، بی‌خبر بودند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال ۵۷ توسط مردم و با رهبری امام خمینی(ره) اوضاع تغییر پیدا کرد.
پس از آن، با انتخاب مدل «جمهوری اسلامی»، که دارای دو شاخصه‌ی «جمهوریت» (یعنی مردمی بودن) و «اسلامیت» (یعنی برخاسته از تعالیم الهی) بود، نقش مردم پررنگ‌تر از قبل شد. بنابراین با اینکه «مشروعیت» جمهوری اسلامی از اسلام نشئت می‌گیرد، اما «مقبولیت» آن همیشه نیازمند حضور مؤثر مردم است.

محمدعلی نادعلی


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .