تبیان، دستیار زندگی
ارتباط تازه تهران و کپنهاگ/تلاش برای تحکیم روابط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش برای تحکیم روابط

تلاش برای تحکیم روابط

تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: دانمارک از جمله کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپاست که دارای روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی با ایران بوده و اصولاً از گذشته های بسیار دور به کشورمان بعنوان بازاری مناسب برای داد و ستد اقتصادی در مسیر ارتباط غرب به شرق و بالعکس نگاه کرده است. هرچند در سالهای پس از پیروزی انقلاب  اسلامی روابط دو کشور در چارچوب مناسبات کلی با اروپا و غرب با فراز و نشیب هایی همراه بوده، اما  نگاه مبتنی بر منابع اقتصادی همیشه بر این مناسبات  حاکم بوده است. شاید به همین دلیل، پس از طرح مساله کاریکاتورهای موهن، دانمارک بیشترین ضربه را از ناحیه کاهش مناسبات اقتصادی با کشورهای اسلامی منجمله ایران متحمل شد. بطوریکه صادرات دانمارک به کشورهای خاورمیانه در سال 2006  با کاهش 11 درصدی مواجه شد.

بنابراین گزارش، هم اکنون رهبران این کشور در تلاش برای جبران گذشته و جلوگیری از رخدادهای مشابه و در نیتجه بدنبال بازسازی روابط با کشورهای منطقه بر محور منافع اقتصادی هستند. در این راستا مرتضی مرادیان، سفیر ایران در دانمارک در مراسمی که در دانمارک به مناسبت پیروزی انقلاب برگزار شد، گفته بود که: " حضور گسترده هموطنان ما در سراسر این گیتی و خدمات ارزشمند آنان به جامعه بشریت در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری زبانزد عام و خاص است و رویکرد سیاستمداران و تصمیم سازان در کشورهای مختلف جهان نسبت به جذب خدمات ایرانیان فرهیخته مبین این مدعاست. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران حضور ایرانیان در هر کشوری از عناصر مهم و تاثیرگذار در دیپلماسی عمومی کشور می‌باشد که می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء روابط در عرصه‌های مختلف داشته باشد و از این منظر سفارت پیوسته آماده دریافت پیشنهادات و گفت‌وگو با هموطنان است، کما اینکه هم اکنون نیز بسیاری از ایرانیان مقیم دانمارک در زمینه‌های مختلف دانشگاهی و صنعتی تعاملات گسترده‌ای با مقامات این کشور دارند. روابط با دانمارک به ویژه پس از سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به همراه نمایندگان 58 شرکت بزرگ فعال در حوزه اقتصادی به ایران، وارد فصل نوینی شده که نویدبخش افق‌های جدید همکاری گسترده و بلندمدت بین دو کشور است و امیدواریم طی ماه‌های آینده، شاهد سفرهای متقابل بازرگانان ایران و دانمارک در عرصه اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و حتی سرمایه گذاری باشیم و مسیر تحولات هموارتر شود. ضمن آنکه ایرانیان بتوانند از فضای ایجاد شده حداکثر بهره‌مندی را داشته باشند."

این گزارش می افزاید: توانمندیها و تجربیات بالای دانمارکی ها در بخش های مختلف علمی و صنعتی از جمله فن آوریهای اکتشاف و حفر چاههای افقی نفت و گاز، دانش و فن آوری های بالای ساخت تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی، دانش پیشرفته بیو تکنولوژی و نانو تکنولوژی، احداث کارخانجات سیمان و لبنیات، احداث پل ها و دکل های حفاری در آبهای شور، فن آوری ساخت وسایل دقیق و تجهیزات تولید انرژی های نو ( توربین های بادی، سلولهای خورشیدی،) و در اختیار داشتن  بیش از 20 درصد حمل و نقل کانتینری جهان، این امکان را برای شرکتهای دانمارکی فراهم کرده است تا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشورهای منطقه بویژه ترکمنستان و قطر (پارس جنوبی) حضور فعالی داشته باشند.

یادآور می شود: متوسط حجم کلی روابط اقتصادی ایران و دانمارک در سال های اخیر بین 170 تا 225 میلیون دلار نوسان داشته و عمدتاً در زمینه تجهیزات فنی و قطعات یدکی  کارخانجات سیمان و لبنیات، احداث نیرو گاههای بادی و خورشیدی، خرید  تجهیزات و اقلام  پزشکی و دارویی و... است. با این حال، در صورت برنامه ریزی مناسب برای گسترش روابط اقتصادی و انتقال دانش فنی دانمارکی ها، روابط دو کشور ظرفیت ارتقاء و توسعه  تا سقف دو برابر کنونی در یک دوره زمانی میان مدت را دارد. بررسی های اولیه نشان می دهد ظرفیت روابط بویژه در زمینه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، نوسازی و افزایش  بهره وری صنعت سیمان، تولید تجهیزات و داروهای مربوط به بیماری های خاص، همکاری های علمی- دانشگاهی، احداث نیرو گاههای بادی و حمل و نقل دریایی بسیار بالا می باشد.  به همین دلیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر علیرغم تنگناها و مشکلات نانشی از تحریم ها غیر قانونی شورای امنیت و اتحادیه اروپا، محور فعالیتهای خود را توسعه روابط اقتصادی قرار داده است.ا با توجه به ظرفیتهای موجود که به برخی از موارد آن اشاره شده است، بخشهای خصوصی و شرکتها در سالهای اخیر علاقه زیادی برای شناسایی فرصتها از خود نشان داده اند و این امر سهم قابل توجهی در گسترش روابط اقتصادی داشته است و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد.

تراز بازرگانی ایران با دانمارک از سال 1383 تا 1391(9ماهه)، تراز بازرگانی ایران با دانمارک از سال 2005 تا 2012 (12ماهه) و مهمترین اقلام صادراتی ایران به دانمارک در سال 90 و مهمترین اقلام وارداتی ایران از دانمارک در سال 90 به شرح زیر است:


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .