تبیان، دستیار زندگی
جلسه نقد و بررسی کتاب «قواعد تفسیر قرآن» برگزار می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلسه نقد و بررسی کتاب «قواعد تفسیر قرآن» برگزار می شود

قرآن

به گزارش تبیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاری مركز فقهی ائمه اطهار(ع) جلسه نقد و بررسی كتاب «قواعد تفسیر قرآن» را امروز یكشنبه ۲۵ بهمن برگزار می كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، كتاب «قواعد تفسیر قرآن» تألیف حجت الاسلام والمسلمین علی اكبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. این كتاب كه با مشاركت سازمان سمت چاپ و منتشر شده است به عنوان متن درسی پژوهش محور برای دانشجویان و طلاب رشته های قرآن و حدیث، تفسیر و علوم قرآنی در مقاطع تحصیلات تكمیلی تدوین شده است.

در چكیده این كتاب می خوانیم: یكی از علوم پیش نیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است كه هم بر اساس آن قواعد تفسیر ضابطه مند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری كاهش یابد. این كتاب برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری بر پایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است.

در این كتاب برای فرآیند تفسیر پنچ گام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گام ها دسته بندی شده است و از این رو كتاب هفت فصل دارد. فصل نخست، به مباحث مقدماتی و فصل های دوم تا ششم به قواعد تفسیری مخصوص به هرگام از گام های پنچ گانه تفسیر و فصل هفتم به قواعدی كه در تمامی گام های تفسیر كاربرد دارد، اختصاص یافته است.

ناقدان این اثر وزین علمی، حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمد فاكر میبدی استاد گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دكتر محمدكاظم شاكر استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم هستند.

دبیر علمی جلسه نقد یاد شده حجت الاسلام و المسلمین محسن قمرزاده پژوهشگر علوم قرآنی است.

جلسه نقد و بررسی كتاب «قواعد تفسیر قرآن» امروز یكشنبه ۲۵ بهمن از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در سالن امام خمینی(ره) مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) به نشانی، قم، میدان معلم برگزار می شود و شركت در آن برای كلیه دانشجویان و طلاب آزاد است.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .