تبیان، دستیار زندگی
توسعه فرهنگ و معارف قرآنی را وظیفه خود می دانیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توسعه فرهنگ و معارف قرآنی را وظیفه خود می‌دانیم

خبرگزاری

به گزارش تبیان وزیر ارشاد در همایش تجلیل از خادمان قرآنی با بیان اینکه قرآن کتاب تدبر، تعقل و تفکر است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم با همه ابزاری که در اختیار داریم در جهت توسعه فرهنگ و معارف قرآن تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بیست و یکمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۷ بهمن ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعلان و خادمان قرآن در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: برای من توفیقی است که امروز توانستم در جمع شما سروران گرانقدر، اساتید، پژوهشگران، محققان قرآن، تالیان و حافظان و هنرمندان حوزه قرآنی و همه حضار گرامی حضور پیدا کنم. به نام آفریدگاری که انوار کلام و آیات معجزه آسایش جان و دل را صفا می بخشد و در پرتو مضامین قرآن مقدسش روح و روان انسان تابان و رخشان می شود.

وی افزود: خداوند را سپاس می گویم که بار دیگر توفیق داد در نظام جمهوری اسلامی ایران که اساس آن بر قرآن و عترت استوار است، به تجلیل از خادمان قرآن و فعالان عرصه قرآن بپردازیم و برای توسعه و نشر فرهنگ و معارف قرآن و بهره گیری از این جمال و جلال پروردگار انجام وظیفه کنیم. به باور کسانی که به وحیانی بودن قرآن اعتقاد دارند، قرآن رساترین کلام است. وزنش نه شعر است و نه نثر، بلکه برتر از هردوست. در حدی که آفرینش آن از غیر خدا برنمی آید.

هندسه الفاظ در قرآن بی نظیر است

جنتی افزود: لفظ و نثر قرآن به گونه ای است که گویی معنایش در دل آن تبلور یافته است و الفاظش هر انسانی را تحت تأثیر قرار می دهد. به قول شهید مطهری «هندسه الفاظ در قرآن بی نظیر است». نه کسی می تواند یک کلمه از قرآن را پس و پیش کند و نه کسی می تواند به مانند آن بیاورد. در طول تاریخ اسلام حتی دشمنان زبان ستایش قرآن ستوده و به عجز و ناتوانی خود در برابر به مانند آوردن آن اعتراف کرده اند. حتی به باور دشمنان، سخنی برتر از سخن قرآن وجود ندارد و فصاحت و بلاغت قرآن همه فصیحان و بلیغان را عاجز کرده و قرآن بر روح و دل همه شنوندگان نفوذ می کند. حتی این فصاحت برای کسانی که عربی نمی دانند محسوس است و قابل فهم تر از جملات عربی دیگر است.

دشمنان اسلام می کوشند عقاید مردم را سست کنند

وزیر ارشاد گفت: امروز دشمنان اسلام می کوشند عقاید مردم را سست کنند و با تولید کتاب و فیلم ها، اسلام را عامل عقب ماندگی معرفی می کنند و در این راه هزینه بسیار می کنند. آنها اگر می توانستند کتابی مانند قرآن بیاورند، می آوردند. قرآن چیرگی و قدرت خود را بر همگان نشان داده است. آموزه های نهفته در معارف قرآن و اهل بیت(ع) گوشه ای از اعجاز لفظی قرآن است اما از نظر معنا و مضمون، قرآن کتاب هدایت برای زندگی افتخار آمیز انسان ها است. کتاب هدایت و راهنمایی بشر برای زندگی اخروی و دنیوی سعادتمند است.

قرآن انسان را به تدبر، تعقل و تفکر وامی دارد

جنتی با بیان اینکه قرآن کتابی است که انسان را به تدبر، تعقل و تفکر وامی دارد، گفت: در آیات متعددی از قرآن بر این نکات تاکید شده است. در هیچ یک از کتابهای آسمانی اینقدر که قرآن به تعقل و تفکر و تدبر تاکید می کند، تاکید نداریم. نباید تنها به حفظ و تلاوت قرآن اکتفا کنیم بلکه باید به فهم و تفسیر و تدبر قرآن و در نهایت عمل به قرآن بیندیشیم. این کتاب را که برای تبیین معارف بلند برای انسانها نازل شده، برای این است که در آن تفکر و اندیشه کنند. قرآن کتاب نور است برای نجات انسان از ظلمات و تاریکی ها.

وی افزود: این کتاب، انسانها را از تاریکی ها نجات می دهد و به سوی نور هدایت می کند و نهایتاً قرآن شفاعت همه بیماری های روحی و روانی و حتی جسمی انسانها را در بر دارد. اگر به قرآن و اهل بیت و عترت پیامبر(ص) تمسک کنیم، و اگر به این دو ثقل اکبر وابسته شدیم، هیچ گاه به ضلالت و گمراهی نخواهیم افتاد. تمسک به آموزه های نبوی و ائمه اطهار، عامل ارتقاء ما در همه عرصه های فرهنگی و دینی است. قرآن اساس اتحاد و همدلی برای همه مسلمانهاست و در سالی که مزین به همدلی و همزبانی است، باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

توسعه فرهنگ و معارف قرآنی را وظیفه خود می دانیم

وی با بیان اینکه یکی از این توجهات به قرآن، قدردانی از خادمان نشر ترویج فرهنگ این کتاب آسمانی است، گفت: وزارت ارشاد در ۷ رشته، ۱۳ نفر را به عنوان منتخبان بیست و یکمین دوره تجلیل از خادمان قرآن انتخاب کرد که امروز از آنها قدردانی شد. وظیفه خود می دانیم با همه ابزاری که در اختیار داریم از جمله کتاب، مطبوعات، نشریات، فیلم های سینمایی مستند، موسیقی و هنرهای نمایشی در جهت توسعه فرهنگ و معارف قرآن تلاش کنیم و سعی کنیم با استفاده از ابزارهای هنری که رساترین ابزار و گویا ترین وسیله انتقال فرهنگ است استفاده کنیم تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی را که قرآن تدوین کرده است در جامعه جاری و ساری سازیم. دولت و ملت هردو باید دست در دست هم نهند تا در این راه موفق شویم و این راه را با استواری پیش ببریم.

در ادامه این مراسم از خادمان و موسسات و قرآن آموزان و قاریان و حافظان برتر قرآن کریم تجلیل به عمل آمد.

 خادمان برگزیده بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شرح زیر است:

آیت الله حسین مظاهری در رشته تفسیر و تبیین معارف قرآنی، علی رواقی در رشته پژوهش های قرآنی، محمد میرقلنج در حوزه آموزش قرآن، طاهره بابایی در رشته تدریس قرآن، محمدرضا پور زرگری در رشته قرائت قرآن و سیدرضا میرموسایی در رشته حفظ قرآن به عنوان خادمان قرآن کریم معرفی شدند.

همچنین در این مراسم علی اکبر توپچی رییس فرهنگسرای قرآن در حوزه مدیریت امور قرآنی، حجت الاسلام محمدعلی کوشا در رشته ترجمه قرآن و عبدالکاظم صادقا در حوزه کتابت قرآن کریم به عنوان برگزیدگان این دوره از مراسم تجلیل از خادمان قرآنی برگزیده شدند.

ایرج نعیمایی به عنوان خوشنویس و مدیر هنری امور قرآنی، حجت الاسلام علیرضا شاهسونی به عنوان مدیر موسسات قرآنی، قاسم نظیفی در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم و مرتضی آخوندی در حوزه نشر کتاب های قرآنی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.
همچنین دراین مراسم از قرآن آموزان برگزیده در آزمون های سراسری قرآن و عترت و همچنین موسسات برگزیده این آزمون ها و برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات سراسری تسنیم تجلیل شد.

اسامی نفرات برتر قرآن‌‌آموزان برگزیده آزمون‌های سراسری قرآن و عترت در سال جاری از این قرار است:

محمدرضا سوادکوهی از مؤسسه نبی اکرم (ص) استان اصفهان/ در رشته تدبر و قرآن

حنانه زینلی‌بادی از مؤسسه مکتب‌القرآن اصفهان/ در رشته مفاهیم نهج‌البلاغه

حسن چاقمی ابیازنی از مؤسسه اهل‌الکساء استان البرز/ در رشته حفظ قرآن کریم

حسین صباقیان از جامع‌القرآن تهران / در رشته حفظ جزء اول قرآن کریم

کوروش نراقی‌پور داوطلب آزاد از تهران/ در رشته حفظ کل قرآن کریم

مجید باقری داوطلب آزاد از تهران/ در رشته حفظ کل قرآن کریم

هرمز خراسانی داوطلب آزاد از تهران/ در رشته مفاهیم مقدماتی

سعیده احمدی داوطلب آزاد از قم/ در رشته حفظ کل قرآن کریم

حسین صالحی داوطلب آزاد از قم/ در رشته حفظ کل قرآن کریم

مؤسسات برگزیده آزمون‌های سراسری قرآن و عترت ارشاد در سال جاری به ترتیب ذیل است:

مؤسسه جامع‌القرآن کریم اصفهان در بخش آموزش حفظ قرآن کریم با مدیریت محمدرضا عبداللهی

مؤسسه امیرالمؤمنین (ع) کاشان در بخش آموزش نهج‌البلاغه با مدیریت حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده

مؤسسه تدبر در قرآن و سیره مشهد در بخش توسعه تدبر و مفاهیم قرآن کریم با اجرای طرح ملی والاباب با مدیریت مهدی مقامی

مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در بخش توسعه حفظ قرآن کریم با اجرای طرح ملی رحله با مدیریت حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی

مؤسسه مکتب‌القرآن نطنز در بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت ابراهیم غلامیان

مؤسسه کربلایی کاظم قم در بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت علی‌اصغر کریمی

مؤسسه نسیم وحی خلخال بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت حجت‌الاسلام عدنان صادقی

مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه یزد بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان

مجمع قاریان و حافظان هلال آران و بیدگل بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت احمد سربند

مؤسسه نورالانوار شادگان بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت شهناز سالمی

جامعه القرآن (خواهران) همدان بخش آموزش قرآن کریم با مدیریت کتایون شهبازی

دفاتر قرآن و عترت برگزیده در برگزاری آزمون‌های قرآن و عترت ارشاد در سال جاری؛

دفتر قرآن و عترت استان اصفهان با مسئولیت ابوالفضل یعقوبی

دفتر قرآن و عترت استان خراسان جنوبی با مسئولیت محمد جعفری

دفتر قرآن و عترت استان کرمان با مسئولیت رضا فتحی‌زاده

دفتر قرآن و عترت استان آذربایجان شرقی با مسئولیت ابراهیم لایقی

همپنین منتخبان چهارمین دوره مسابقات سراسری تسنیم در سال جاری به شرح زیر انتخاب شدند:

حجت‌الاسلام محمود دهقان‌دار سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز

رضا شیخه منتخب حفظ جزء ۳۰ از استان آذربایجان غربی

علی‌اکبر افشاری منتخب حفظ موضوعی از استان اصفهان

اصغر دلخواسته منتخب رشته قرائت قرآن کریم از استان کرمان جنوب

عبده سیدی منتخب حفظ ۳ جزء قرآن کریم از استان خوزستان

اکرمیان آرانی منتخب رشته مفاهیم از استان اصفهان


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .