تبیان، دستیار زندگی
انقلاب ایران تمام ارزشهای اخلاقی اسلام را داراست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب ایران تمام ارزشهای اخلاقی اسلام را داراست

خبرگزاری

رایزن فرهنگی كشورمان در دارالسلام در گفتگو با دیلی‌نیوز گفت: انقلاب اسلامی ایران از جهت رهبریت وایدئولوژی دارای تمام ارزشهای اخلاقی اسلام است.

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفتگو با دیلی‌نیوز (dailynews) در پاسخ به این سوال كه چه تفاوت مهمی  در فرهنگ مردم ایران نسبت به قبل و بعد از انقلاب وجود دارد، اظهار كرد: برای درک تفاوت‌های فرهنگی قبل و بعد از انقلاب، لازم است ابتدا سیاست‌های فرهنگی شاه که به عنوان یک پادشاه مستبد حكومت‌داری می‌كرد را بشناسیم، زیرا انقلاب ایران در واقع انقلاب فرهنگی و فکری بود و این انقلاب علیه سیاست های شاه صورت گرفت.

وی افزود: یکی از استراتژی‌های اصلی رژیم شاه، اسلام زدایی از قلمرو نهادهای ایرانی بود و می‌خواست دین اسلام هیچ گونه دخالتی درسیاست، اقتصاد و فرهنگ نداشته باشد؛ لذا می‌توان گفت دو هدف اصلی در سیاست فرهنگی شاه  وجود داشت كه غرب گرایی و غربی سازی ایران و از بین بردن ارزش‌های اسلامی از فرهنگ این سرزمین و مبارزه با نمادهای دینی و در حقیقت سیاست ضد اسلامی شاه را تشكیل می‌داد.

باقری ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین عوامل هم همین بی‌توجهی به دین بود كه تحریک مرد علیه رژیم را در پی داشت و باعث شد مردم علیه سلطنت پهلوی برخزیند و نتیجه این سیاست شاه، وابستگی و تحقیر فرهنگی بود که این اتفاق برای ملت متمدن ایران بسیار زجرآور بود و در نتیجه  انقلاب اسلامی ایران  می‌خواست هویت فرهنگی ایران را زنده کند و به دنبال عزت، اعتماد به نفس، خود اتکایی و استقلال  فرهنگی بود و به خوبی به این اهداف نایل آمده است.

رایزن فرهنگی ایران تصریح كرد: سیاست‌های فرهنگی انقلاب اسلامی با توجه به شأن و منزلت بالا و ارزش انسانی بر سه اصل اساسی استوار است؛ رشد معنوی، توجه به ظرفیت تعالیم غنی اسلامی با  اعتقاد به اینکه تعالیم اسلامی می‌تواند سعادت مادی و معنوی و رفاه اجتماعی انسان را تامین نماید و ارتقای اعتماد به نفس با تلاش برای از بین بردن اثرات منفی هژمونی فرهنگی غرب.

وی ادامه داد: این اصول سه گانه در ضمن ۲۴ اصل اجرایی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است که در اینجا فقط به بعضی ازاین اصول اشاره می‌کنم؛ شناخت و معرفی میراث و سنت مذهبی، علمی، ادبی و هنری تاریخی و ملی؛ ایران در زمینه‌های مختلف ادبی و هنری؛ حفاظت از میراث فرهنگی و حفاظت و مرمت آثار اسلامی و ملی و دستاوردهای تمدن مثبت و گران بهای اسلامی در ایران، داشتن روابطی عمیق با دیگر کشورها و مردم برای تقویت دوستی و همبستگی با مسلمانان و دیگر کشورهای جهان به رسمیت شناختن تجربه و فرهنگ انسانی و استفاده از دستاوردهای علمی و فرهنگ جهانی با استفاده از تمام روش های مفید و ابزار های مناسب و تقویت وحدت دینی و ملی با توجه به ویژگی های قومی و مذهبی موجود و تلاش برای از بین بردن موانع وحدت.

باقری یادآور شد: به طور خلاصه می‌توان گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از تغییرات عمده فرهنگی یک تحول بزرگ در نظام ارزشی جامعه بود. این تغییرات در هنجارهای فرهنگی و ارزش های  جامعه بر اساس ایدئولوژی و تعالیم اسلام صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه انقلاب فوریه ۱۹۷۹ منطقه و سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داد، اظهار کرد: بدون شک پس از فرار شاه از ایران و بازگشت امام خمینی ره به کشور، بازیگران اصلی در عرصه بین‌المللی از جمله دولتها، سازمان‌های بین المللی، سازمان‌های چند ملیتی و رسانه ها همه مجبور شدند اذعان نمایند که رخداد مهمی در جهان اتفاق افتاده است و همه بر این باورند که  این رویداد بزرگ در ساختار سیاسی و استراتژیک، تغییرات اساسی به وجود اورده است و این یک واقعیت غیر قابل انکاراست.

باقری افزود: در واقع پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر روی سیستم و نظام بین المللی همچنین عناصر درونی آن و فرآیندهای داشته است به گونه ای که خروج ایران از اردوگاه غرب معادلات منطقه‌ای بلکه جهانی را بهم ریخت. بدون شک، عامل اصلی در پشت این اثرات را باید در ویژگی های منحصر به فرد این انقلاب در هر دو حوزه نظری و اجرایی دید. از نظر  بسیاری از اندیشمندان، انقلاب اسلامی در ایران دارای معنای آن ویژه ای برای جهان داشت و کاملا اثبات کرد دین می تواند در صحنه اجتماعی بهتر از مکاتب وایدئولوژی سکولار عمل کند و قادر است مردم را به خوبی بسیج نماید.

رایزن فرهنگی کشورمان در مورد تاثیر انقلاب اسلامی در جهان معاصر گفت: امروز، نه تنها حامیان و دوستداران انقلاب اسلامی بلکه دشمنان و مخالفان آن اعتراف کردند که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سقوط سلطنت ۲۵۰۰ ساله در سال ۱۹۷۹ یک نقطه عطف مهمی در تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی در عرصه بین المللی بود. این انقلاب از یک سو توانست به سلطنت مستبد و وابسته در ایران پایان دهد و یک سیستمی بر اساس ارزش های اسلامی و اخلاقی تاسیس نماید و از سوی دیگر، موفق شد به خوبی در برابر تمام مشکلات، توطئه‌ها و فشارهای داخلی و خارجی.  مقاومت نماید و به حیات خود ادامه داده و هر روز قوی تر از قبل شده  و از این آزمون سر بلند در آید. این انقلاب اثبات کرد در جهان مدرن بهتر از سکولاریسم قادر به اداره جامعه است.

باقری تصریح کرد: تاثیر مهم دیگری که انقلاب ایران بر جهان داشته است تجدید حیات دین و بیداری اسلامی است، به این معنا  که جنبش های مهمی با محوریت مکتب اسلام صورت گیرد و اسلام به عنوان یک اندیشه و ایدئولوژی وارد رقابت‌های سیاسی، اجتماعی و مدیریت جوامع گردد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی توانست با ایجاد یک نوع شور و شوق در بین مسلمانان برای بازگرداندن اندیشه‌های اسلامی، به بازگشت ارزشهای اسلامی به صحنه اجتماعی و سیاسی دامن بزند. پس از پیروزی انقلاب، دولت‌ها در کشورهای اسلامی نسبت به اسلام و ارزش های اسلامی حساس شده و حتی برخی به دنبال کسب مشروعیت سیاسی از طریق به کارگیری دین و مذهب برآمدند.

رایزن فرهنگی کشورمان در دارالسلام در جواب این سوال که چه چیزی آیت الله خمینی(ره) را به یک رهبر، از دیگر رهبران جهان متمایز کرده است، تصریح کرد: در عصری که رهبران سیاسی  بسیار شسته و رفته وبسته بندی شده اند، شخصیت امام خمینی(ره) جذب این تجملات نشد و وارد صف آنها نگردید. او بدون شک یکی از بزرگترین چهره های تاریخ معاصر است. حتی برخی از مفسران غربی آمد نیز اعتراف دارند که امام خمینی یک رهبر بزرگ بود. شخصیت او فراتر از مرزهای ایران رفته و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) متعلق خانواده‌ای منحصر به فرد و اصیل در ایران است. او یک رهبر سیاسی در معنای متعارف نیست. برای او قدرت دنیوی هیچ وقت یک هدف نبود بلکه ابزاری بود برای رسدن به اموری بالاتر. این رویکرد امام به سیاست ناشی از معنویت عمیق و دلبستگی او به خدا بود. این ایمان راسخ  امام ره به خدابود که از او شخصیتی مقاوم ساخت که در لحظات سخت و حیاتی که دیگران را به راحتی از پا در می آورد، به آسانی ایستاد.

باقری گفت: در موارد متعدد در طول انقلاب برخی از حامیان از او می خواستند با شاه سازش  کند اما  او به سادگی پاسخ می داد ما باید به وظیفه خود عمل کنیم و نتیجه را به خدا واگذاریم. همچنین عزم پولادین او بود که ایران به تنهایی توانست در برابر همه دنیا مقاومت نماید. شباهت‌های زیادی هم بین زندگی امام ره با پیامبر(ص) است. عشق عمیق امام(ره) به پیامبر اکرم(ص) را می‌توان از این واقعیت فهمید که هر دو پسر خود را، مصطفی و احمد به نام  پیامبر(ص) نامید و مانند رسول خدا، در کودکی یتیم شد ولی آنچه مهم است این است که امام(ره) نیز ، همچون پیامبر(ص)، زمان زیادی را صرف عبادت می‌کرد در عین حال از فعالیت‌های اجتماعی و سرنوشت مردم غافل نبود.

رایزن فرهنگی ایران در خصوص شناخت غربی ها از انقلاب اسلامی گفت: غربی‌ها اغلب نمی‌توانند شناخت درستی از زندگی معنوی داشته باشند به همین دلیل انسان های پرهیزکار و زاهدی که دل به دنیا نبسته و گرایشی به ماتریالیسم ندارند برای آنها شناخته شده نبوده و قابل درک نمی باشد. به همین جهت آنها نمی توانند امام خمینی(ره) را به خوبی بشناسند زیرا معیارهای آنها با معیارهای امام کاملا متفاوت است. امام خمینی(ره) مسلمانی پاک، انسانی مهذب و عالمی وارسته بود.

وی ادامه داد: آنگاه که وارد ایران شد میلیونها نفر به استقبال او آمدند و آنگاه که به جوار حق شتافت میلیونها نفر پیکر پاکش را تشیع کردند ولی هیچ گاه به مادیات گرایش نیافت. برخلاف همه رهبران انقلابی بعد از پیروزی به کاخ نرفت و در خانه محقر زندگی کرد و چون از دنیا رفت مالی بجز چند کتاب از خود به ارث نگذاشت.

رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص تاثیر تحریم‌های چند ساله اخیر بر علیه فرهنگ ایران گفت: این تحریم‌های تحمیل شده بر ملت ایران بسیار ظالمانه و بی‌رحمانه بود زیرا که کشور من هیچ وقت قصد ساخت سلاح هسته‌ای را نداشته است. کاملا روشن است که در دین ما و بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی اساسا  تولید، داشتن و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی ممنوع و حرام است. خوشحالیم که ما با مقاومت ملت ایران و تلاش دیپلمات های ورزیده این مناقشه با غرب پایان یافت و الحمدلله، این واقعیت که ایران علاقه مند به توسعه انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بوده نه به دنبال تولید سلاح اتمی، به جهان ثابت شد. همانطور که می دانید ایران همواره طرفدار صلح و همزیستی مسالمت آمیز بوده است.

باقری افزود: می‌توان گفت پدیده تحریم دو اثر فرهنگی برای ما داشته است اولا فرهنگ مقاومت را بیش از پیش به همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گسترش داده و تقویت نموده است. این یک کاتالیزور برای توسعه اقتصادی در ایران است که بر توانمندسازی داخلی، استقلال و خودکفایی مستقر بود و این معنای اقتصاد مقاومتی است که در این سال ها به صورت یک فرهنگ در آمده است. این تحریم‌ها همچنین به تقویت وحدت، همدلی و همکاری ملت ایران کمک کرد که به برکت آن این پیروزی دیپلماتیک به دست آمد.

وی با اشاره به این که هنوز آثار زیادی مثل آثار موجود در باگامایو و کیلوا از دوران حضور ایران در تانزانیا وجود دارد گفت: ایرانیان و مردم تانزانیا یک رابطه خویشاوندی و همخونی دارند؛ هنگامی که شیرازی‌های ایرانی به سواحل شرق آفریقا آمدند شروع به ایجاد ارتباط با بومیان کردند. رئیس گروه شیرازی با دختر رئیس قبیله ای در کیلوا ازدواج کرد. بنابراین شیرازی ها تمدن خود را نه با برده داری و نه استعمار و نه از راه جنگ به این سر زمین آورده اند. این میراث می تواند نمونه ای از یک رابطه انسان اخلاقی و صلح آمیز بسیار عالی باشد که بنیان گذار آن ایرانیان و تانزانیایی ها بوده اند و این میراث نقطه عطفی برای نسل های آینده ما است. این آثار تاریخی باید عاملی برای دوستی بیشتر در آینده باشد. ما آماده هر گونه همکاری با برادران و خواهران خود در تانزانیا درجهت شناسایی، حفظ  و معرفی این آثار هستیم.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .