تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون برغم رقیبانی جدی که دارد، همچنان می تواند با اندکی خوش ذوقی گوی سبقت را از دیگران برباید. این اتفاق با چهره های کاربلد محقق می شود؛ کسانی که بتوانند رگ مخاطب را در دست بگیرند و آن ها را سرگرم کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده ها و بازنده های تلویزیون

تلویزیون برغم رقیبانی جدی که دارد، همچنان می تواند با اندکی خوش ذوقی گوی سبقت را از دیگران برباید. این اتفاق با چهره های کاربلد محقق می شود؛ کسانی که بتوانند رگ مخاطب را در دست بگیرند و آن ها را سرگرم کنند.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
رامبد جوان و فردوسی پور

در سال 94 چه کسانی در این راه موفق بودند چه کسانی نه؟ ذکر این نکته هم ضروری است که در گزارش پیش رو ، شبکه نمایش خانگی هم در ذیل تلویزیون تعریف شده.

برنده ها

رامبد جوان / خندوانه

چهره موفق تلویزیون در سال 94 بی شک رامبد جوان است ؛ او با برنامه «خندوانه» مخاطبان میلیونی را پای شبکه نسیم نشاند و با راه انداختن لیگ استندآپ کمدی موجی جذاب در جامعه راه انداخت. حتی توانست بعد از سال ها سیطره «ماه عسل» را کمرنگ کند. از زمانی که اعلام شد «خندوانه» قرار است در ایام رمضان ساعت 19 و درواقع نزدیک به دو ساعت قبل از افطار روی آنتن برود خیلی ها شکست جوان از علیخانی را حتمی می دانستند. معادلات اما از همان هفته اول ماه رمضان طور دیگری پیش رفت ونهایتا نشان داد که مردم به  تنوع نیاز داشته اند. خود رامبد هم برای تبدیل شدن «خندوانه» به یک ویژه برنامه رمضانی تلاش زیادی کرد.

جناب خان /خندوانه

یکی از مهمترین دلایل موفقیت و برنده شدن «خندوانه»، کاراکتر جناب خان است؛ لبویی بنفش رنگی که سه روز در هفته مهمان برنامه می شود، شعر بندری می خواند ، تعجب می کند، همه جا به صورت مویرگی آشنا دارد و ... جناب خان یکی از عوامل اصلی موفقیت خندوانه است.

عادل فردوسی پور / نود

كمتر كسی فكر می كرد جوان لاغر اندام و بلند بالای كرمانی با سرعت بالا در كانون توجه عام و خاص قرار بگیرد. عادل فردوسی پور اما خوب می دانست چه مسیری انتخاب كرده و از «نود» چه می خواهد. ابتدای راه صدا و چهره اش خبر از ستاره ای نو ظهور نمی داد اما هیچ كس حواسش به ذكاوت و هوش سرشار و عشق بی حد و وصفش به فوتبال نبود.سال 94 ضعف هایی داشت (بویژه در مصاحبه با مهدی رحمتی) اما بعد از 17 سال اجرای نود هنوز یک چهره موفق و تاثیرگذار است. او در مقام تهیه کننده برای سومین سال«فوتبال 120» را در روی آنتن شبكه ورزش برد.

محسن تنابنده / سریال پایتخت

سیروس مقدم می گوید:« همه اعضا در ساخت سریال تاثیر دارند اما آن چیزی که به طور مشخص به بخش فکر کار بر می گردد با محسن تنابنده است؛ از ایده پردازی تا در آوردن جزئیات. مهمترین ویژگی تنابنده این است که می تواند از جدی ترین موقعیت ها، کاری مفرح و باقلوا ایجاد کند. محسن در زمینه کار با بازیگران هم فعال است و حسابی با بچه ها سر و کله می زند و تمرین می کند تا همه یک دست بشوند.» این جمله مقدم بخوبی گویای نقش تنابنده در «پایتخت» است؛ پس سهم او در موفقیت سریال را باید بیش از دیگران دانست.

تاثیر تنابنده در محبوبیت «پایتخت 4» هم مشهود بود ؛ از وارد كردن «بائو» تا پررنگ شدن نقش عسل خاله و رحمت خروس باز. او سریال را به گونه ای طراحی كرده كه از همان فصل اول به دل مردم نشست و كاراكترهایش محبوبیتی فراوان بدست آوردند. بنابراین «پایتخت» به قول خود تنبانده تا ابد می تواند ساخته شود. رمز این موفقیت كاراكترهای جذاب و آشنایش هستند كه رفتار و گفتارشان به دل می نشیند. زیركی تنبانده این است كه موتور پیش برنده سریال را بر پایه موقعیت قرار داده به گونه ای كه حتی كمرنگ بودن قصه باعث نمی شود مردم از آن زده شوند. تنابنده علاوه بر این با كاراكتر نقی و ارسطو یكی از موفق ترین زوج های تلویزیونی را خلق كرده. كاراكترهایی ساده اما دوست داشتنی كه برای محبوب ماندن الكی زور نمی زنند. اوچهره موفق سال 1394 تلویزیون ماست.

عموپورنگ /مجری  گل و بلبل

بعد از سالها اجرای برنامه یکنواخت با حضور بچه ها، تیم عموپورنگ ماه رمضان امسال بالاخره به خودش آمد و برگ برنده بسیار موفقی رو کرد. پورنگ به جای اضافه کردن یکی دو کاراکتر و اجرا به شکل و شمایل قبل، در «محله گل و بلبل» علاوه بر اجرا، به عنوان بازیگر هم ظاهر شد. برنامه در دکور یک محله شکل گرفت و با دعوت از چند کمدین و یک قصه ادامه دار سعی شد تا حال و هوای متفاوتی پیدا کند. تنوع برنامه در ادامه هم حفظ شد تا نام فرضیایی به عنوان چهره موفق  سال 94 در ذهن ها ثبت شود.

احسان علیخانی/ ماه عسل

چند سالی است کار احسان علیخانی در «ماه عسل» بشدت سخت شده. امسال اشتباه استراتژیک کرد و با دعوت از یک پزر عروس توبیخ شد. از آن سو «خندوانه» را کنار خود دید و خیلی از مخاطبانش را از دست داد. با این حال او بلد است گلیم خود را از آب بیرون بکشد و در نهایت «ماه عسل» برنامه موفق رمضان 94 بود. او با طراحی و اجرای «سه ستاره» خیلی ها را پای شبکه سه نشاند و دلیل دیگری است بر موفقیت او.

محمود کریمی / گزارشگرخندوانه

برنامه «خندوانه» در كنار همه ویژگی های مثبت، توجه خاصی به آیتم هایش دارد. از همان شب اول فصل اول، چیزی كه به چشم آمد كارگردانی حساب شده و جذاب آیتم ها بود ؛ چه آن ها كه درباره مهمان برنامه بودند و چه آن ها كه در خیابان و گزارش مردمی ساخته شدند .این ذوق حاصل تلاش محمود کریمی است. دیگر ویژگی جذاب این آیتم ها صدایی است كه از بیرون قاب می شنویم. همان كه با مصاحبه شونده شوخی می كند و فی البداهه نكاتی می گوید كه ری اكشن او و خنده مخاطب تلویزیون را سبب می شود. این صدا هم متعلق به محمود كریمی است.

حسن فتحی / شهرزاد

ماجرای سریال «شهرزاد» هم مثل «خندوانه» است ؛ نمی توان یک نفر از این مجموعه را موفق دانست. حکم این است که توفیق ها به پای کارگردان (حسن فتحی) گذاشته شود اما چه کسی می تواند بازی علی نصیریان , شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی و دیگران را نادیده بگیرد؟ ترانه های محسن چاوشی چطور؟ سریال «شهرزاد» برغم ضعف هایی که دارد جانی تازه به شبکه خانگی داد و نامش را باید در میان برندگان سال 94 با فونت درشت نوشت.

بازنده ها

مهران مدیری / در حاشیه

بازنده بزرگ سال 94 مهران مدیری است. بعد از حاشیه های فصل اول «در حاشیه» مسیر داستان را تغییر داد و به بازداشتگاه برد.خودش هم تصمیم گرفت جلوی دوربین نباشد و همین جذابیت بالقوه سریال را کمنرگ گرد. سریال «در حاشیه 2» در نهایت ضعیف ترین ساخته مهران مدیری لقب گرفت که نشانی از نام بزرگ او نداشت. مدیری «عطسه» را هم در شبکه نمایش خانگی داشت که آن هم شکست خورد.

علی ضیا/ امشب

علی ضیا امسال برنامه «امشب» را روی آنتن داشت. برنامه ای که نتوانست میان مخاطبان موج ایجاد کند و در نهایت به خاطر حاشیه های پیش آمده برای او پس از توهین به مظلومی تعطیل شد. مشکل اصلی برنامه نداشتن مسیری مشخص بود؛ «امشب» میان «ماه عسل» و برنامه های چهره محور گیر کرده بود.

جواد رضویان/ دعوت و سه شو

جواد رضویان با سریال «در حاشیه 1 » بازگشتی دوباره به عرصه بازیگری داشت و نامش خیلی زود سر زبان ها افتاد. او در سال 94 دو انتخاب اشتباه داشت یکی اجرای «دعوت» و دیگری اجرای« سه شو».رضویان بازیگر است ؛ نه مجری. پس نمی تواند نبض مخاطب را در دست گیرد و حتی سبقه خوبش هم كارساز نیست. در نهایت هم مجبور شد «سه شو» را رها کند.