تبیان، دستیار زندگی
دالیبور كاروای برای نخستین بار تیر ماه امسال به ایران آمد و با اركستر سمفونیك تهران به رهبری علی رهبری به اجرا پرداخت. او در روند برگزاری بیست ویكمین جشنواره موسیقی فجر برای دومین بار به دعوت علی رهبری به تهران آمده و در این دوره از جشنواره به عنوان سولیس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دالیبور كاروای در جشنواره موسیقی فجر

دالیبور كاروای برای نخستین بار تیر ماه امسال به ایران آمد و با اركستر سمفونیك تهران به رهبری علی رهبری به اجرا پرداخت. او در روند برگزاری بیست ویكمین جشنواره موسیقی فجر برای دومین بار به دعوت علی رهبری به تهران آمده و در این دوره از جشنواره به عنوان سولیست با اركستر سمفونیك تهران روی صحنه رفت.

بخش هنری تبیان
جشنواره موسیقی فجر

او همچنین یك اجرای مستقل نیز در قالب دوئت ویولن و پیانو در همراهی با بهنام ابوالقاسم برگزار كرد. دالیبور كاروای نوازنده اهل اسلواكی كه تحصیلات عالی خود را در هنرستان موسیقی همراه پروفسور «بوهامیل» در سال ١٩٩٩ فراگرفته در زمینه اجرای ویولن تاكنون برنده جوایزی چون «جایزه اجلاس نوازندگان جوان در كوردبا ١٩٩٦»، «جایزه یورو ویژن برای موسیقیدان جوان ٢٠٠٢»، «مقام اول رقابت های تیبور وارگا ٢٠٠٣»، «جایزه تریبون بین المللی تفسیر استعدادهای درخشان جهان ٢٠٠٥» و «جایزه رقابت های دیوید اویستریك در مسكو ٢٠٠٨» شده است. این نوازنده چیره دست ویولن در سال ٢٠١٣ كنسرتی را برای «پرنس چالرز» در ولز در كاخ ویندسور با همراهی «امتیس لاو روسترو پوویچ» اجرا كرده و بارها دعوت آكادمی بین المللی سوییس، «سی جی اوزارا» را پذیرفته است. در سال ٢٠٠٩، او دارای جایزه افتخار تفسیر هنر اسلواكی از وزیر فرهنگ جمهوری اسلواكی برای دستاوردهای عالی هنری و اجراهای موفق بین المللی خود شده و در سال ٢٠١١ بنیاد تاترابانكا جایزه «جوان خلاق» را در زمینه موسیقی به او اعطا كرد. كاروای در طول فعالیت موسیقایی خود به عنوان تكنواز با رهبران اركسترهای مشهوری همچون «لیف سیگرستام»، «آیون مارین»، «هیروایكی ایواكی»، «یاپ ون تئوایدن»، «مارك یونوفسكی»، «علی رهبری»، «رومن كوفمن»، «بنجامین والفیش»، «آندره لنارد»، «اولیور دونانی» و «لیس وروفسكی» بوده است. او با اركسترهای بسیاری همچون «رادیو اركستر سمفونیك برلین»، «اركستر مجلسی انگلستان»، «كامراتا سالزبورگ»، «اركستر گروهی كانازاوا»، «فیلارمونیك چك»، «اركستر تئاتر ملی ماینهایم»، «رادیو اركستر سمفونیك وین»، «اركستر مجلسی وین»، «اركستر خلدرلاند»، «اروپایی های لوكزانبورگ»، «فیلارمونیك اسلواكی»،
«رادیو اركستر سمفونیك اسلواكی» و «اركستر سمفونیك تهران» اجرا داشته است.
  شما برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتید، چقدر از این جشنواره شناخت دارید؟ آیا قبل از آمدن به ایران، این فستیوال را می شناختید یا اینكه در ایران با آن آشنا شدید؟
آقای رهبری درباره این فستیوال با من صحبت كرده بودند، بنابراین من این فستیوال و بخش موسیقی كلاسیك آن را می شناختم و واقعا خوشحالم كه اینجا هستم و دو تا اجرا نیز انجام دادم. یكی از اجراهای من با اركستر سمفونیك تهران و در همراهی با آقای رهبری بود و دیگری نیز یك اجرای مستقل بود كه با بهنام ابوالقاسم پیانیست خوب ایرانی روی صحنه رفتم.
  نظرتان درباره جشنواره موسیقی فجر چیست؟ آیا توانستید اجراهای دیگر هنرمندان خصوصا ایرانی ها را ببینید؟
من فقط این جشنواره را به اسم می شناختم و هیچ وقت اجراهای آن را ندیده بودم. در مدتی كه اینجا بودم دایم مشغول تمرین برای دو تا كنسرتم بودم اما خیلی امیدوارم بتوانم در مدتی كه در ایران هستم اجراهای دیگر هنرمندان را ببینم و موسیقی ایران را بشنوم.
 چقدر از موسیقی سنتی ایران شناخت دارید؟ آیا قبل از آمدن به ایران به واسطه اجراهای هنرمندان ایرانی در كشورهای مختلف آن را شنیده بودید؟
من خیلی این موسیقی را كه مختص ایران است نمی شناختم اما برنامه ای برای اجرا در فستیوال موسیقی فجر با آقای رهبری داشتم كه نوازنده ای در اركستر با ما ساز می زد و سازش شبیه فلوت بود. به من گفتند این ساز نامش نی است كه یك ساز كاملا سنتی ایران محسوب می شود. این ساز و صدایش برای من خیلی زیبا و جالب بود و از آن اجرا بسیار لذت بردم. ای كاش این اركستر با همین اجراها كه سازهای ایرانی مثل نی در آن نواخته می شود فقط در ایران كنسرت ندهد. من امیدوارم این اركستر در كشورهای دیگر اجرا داشته باشد و همین اثر را بنوازد چراكه از نظر من این اثر
(نینوا حسین علیزاده) و نی نوازی در آن بسیار جالب بود.
  شما برای دومین بار برای اجرا به ایران دعوت شدید كه هم با اركستر كار كنید و هم یك اجرای مستقل داشته باشید. در واقع این دومین اجرای شما با اركستر سمفونیك تهران محسوب می شود، نظرتان درباره این اركستر چیست؟
من شناختی از اركستر سمفونیك تهران نداشتم و فقط از طرف آقای رهبری آن را شناختم و با آن آشنا شدم و در نهایت دو اجرا با این اركستر خوب برگزار كردم. من با آقای رهبری در اسلواكی اجرا داشتم و ایشان درباره فرهنگ و هنر و اركستر ایران برای من صحبت كردند و به من پیشنهاد دادند كه اگر دوست دارید می توانید برای اجرا به ایران بیایی. در واقع ایشان مرا به اجرا با این اركستر دعوت كردند و من نیز با كمال میل پذیرفتم و من واقعا خوشحالم برای آمدن و دیدن ایران و اجرا با چنین اركستری به ایران آمدم. در اینجا همه چیز خوب بود و نوازندگان اركستر با وجود اینكه مرا نمی شناختند همگی رفتار دوستانه ای با من داشتند.
در مورد دو باری كه با اركستر سمفونیك تهران اجرا داشتم باید بگویم كه واقعا اتمسفر اركستر بسیار خوب است، همه اعضا رفتار دوستانه ای دارند و برای اجرایشان خیلی تلاش می كنند و همگی خیلی سخت ساز می زنند. بعد از آمدنم به ایران و تهران چیزهای خوبی از مردم دیدم. من اجرای زیادی با اركسترهای مختلف دنیا داشتم، اما اینجا اتمسفر به خصوصی بین مردم وجود دارد و آنها واقعا از موسیقی لذت می برند و این نكته بسیار مثبت و خوبی است.
نوازندگان اركستر بسیار بااستعداد هستند و خیلی خوب ساز می زنند و تلاش می كنند، اما به نظرم فقط اینها مهم نیست بلكه معلم و رهبر خوب داشتن هم برای اركستر مفید است. به عقیده من حضور آقای رهبری در اینجا كه تجربه بسیار خوبی دارند كمك زیادی می كند.
  شما به عنوان سولیست ویولن با اركسترهای مختلفی در سراسر دنیا كار كردید، اركستر سمفونیك تهران را در مقایسه با دیگر اركسترهای دنیا در چه جایگاهی می بینید؟
نمی توان گفت كدام اركسترها بهتر هستند. مثل این است كه بگوییم كدام بازیكن فوتبال خوب است. هركدام جایگاه خودشان را دارند. به نظر من جایگاه اركسترسمفونیك تهران خیلی خوب است چرا كه خیلی خوب كار می كنند، همه جوان و با استعداد هستند و موسیقی را خوب می دانند و خوب هم اجرا می كنند. به طور كلی می توانم بگویم كه خیلی خوب هستند و من اجرا با آنها را دوست داشتم.
  شما دو كنسرت در تهران داشتید؛ یك اجرا با اركستر سمفونیك تهران و اجرای دیگر در قالب دوئت ویولن و پیانو با پیانسیت ایرانی آقای ابوالقاسم. خودتان كدام یك را بیشتر دوست داشتید؟ و كدام اجرا در ایران به شما انرژی بهتری داد؟
این دو كاملا متفاوت بودند. یك اجرا در تالار بزرگ و كاملا اختصاصی با اركستر سمفونیك در جایگاه سولیست و اجرای دیگری در تالار رودكی. تالار وحدت بزرگ تر از تالار رودكی است و این دو فضای كاملا متفاوتی با هم دارند. من با پیانیست ایرانی دونوازی داشتم و با اركستر سولونوازی كردم كه این دو برای من خیلی متفاوت است و هركدام برایم لذتی خاص داشت ولی در كل احساس دو صحنه برایم تفاوت داشت.
  درباره موسیقی خودتان و كشور اسلواكی صحبت كنید؟ شما بیشتر چه موسیقی هایی از كشورتان را برای اجرا انتخاب می كنید؟
موسیقی من مختص به خودم نیست. البته فقط محدود به موسیقی كلاسیك نیستم. من دوست دارم همه نوع موسیقی را اجرا كنم، چون همه سبك ها را دوست دارم. در واقع من برای اجراهایم انتخاب و سعی می كنم آن چیزی كه كیفیت بهتری دارد را بنوازم، چراكه معتقدم موسیقی خوب مثل یك غذای خوب است كه باید به مردم ارایه شود.



منبع:اعتماد